Grupa Amica notuje w maju lepszą sprzedaż na rynku zachodnim, więc II kwartał powinien być lepszy. W Polsce nadal największe spadki - poinformował na telekonferencji członek zarządu ds. finansowych Michał Rakowski.


"Kwiecień jest podobny, jak pierwszy kwartał. Mamy lepsze sprzedaże w maju na rynku zachodnim, lepsze sprzedaże w Niemczech, we Francji i Anglii. Ten drugi kwartał w segmencie rynku zachodniego będzie lepszy" - powiedział Rakowski.
"Czekamy, co będzie na rynku polskim. Niestety spadki są tu największe. Tracimy też w stosunku do rynku. Podejmujemy działania, żeby tę sytuację zmienić. Do końca maja znaczącego odwrócenia czy odbicia w tej chwili nie notujemy. Myślę, że drugi kwartał dla rynku polskiego zakończy się na podobnych poziomach, w stosunku do zeszłego roku, jak kwartał pierwszy" - dodał.
Grupa Amica w pierwszych trzech miesiącach 2023 roku zanotowała spadek przychodów ze sprzedaży o 15 proc. rdr, do 717 mln zł. Sprzedaż produktów i towarów spadła na rynkach południowych o 1 proc. rdr, o 10 proc. rdr w Skandynawii i na rynkach wschodnich, zniżyła się o 14 rdr w Europie Zachodniej, a spadek popytu najmocniej był odczuwalny w Polsce (-25 proc. rdr).
"Na pewno sytuacja gospodarcza w Polsce, która dotyka klientów ostatecznych, ma wpływ na wyniki sprzedażowe. Klienci zaopatrują się u naszych dystrybutorów, którzy dbają o swoją kondycję finansową, o poziom rotacji zapasów. (...) Na pewno polepszenie koniunktury na rynku spowoduje powrót do trendów zakupowych na sprzęt AGD. Niestety w obecnej sytuacji poziom cen, inflacja powodują, że ta konsumpcja dóbr pierwszej potrzeby jest zacznie bliższa naszym klientom i niestety ma to odbicie na sprzedaży na rynku AGD" - powiedział członek zarządu ds. finansowych.
Dodał, że przed grupą także sporo wyzwań na rynku polskim, w szczególności w zakresie pozycjonowania produktów Amica. Na pewno firma będzie chciała znaleźć sposób, aby pozycjonowanie było wyższe i w ten sposób realizować lepsze wyniki na naszym rynku.
Amica w fabryce we Wronkach produkuje kuchnie, piekarniki oraz płyty grzewcze. Grupa sprzedaje także produkty AGD kupowane u innych producentów, w celu ich dalszej sprzedaży.
Rakowski powiedział, że od ubiegłego roku spółka wprowadza projekt oszczędnościowy w zakresie procesów produkcyjnych w zakładzie we Wronkach, który rocznie ma przynieść 20 mln oszczędności.
W pierwszym kw. br EBITDA grupy zwiększył się o 13 proc. rdr, do ponad 31 mln zł. Grupa Amica wypracowała również ponad 18 mln zł zysku operacyjnego, co oznacza wzrost o 74 proc. rdr (marża operacyjna zwiększyła się o 1,4 pkt. proc.). Grupa miała 0,9 mln zł straty netto wobec 2,9 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa Amica sprzedaje małe i duże AGD pod markami: Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia) oraz CDA (Wielka Brytania) oraz Fagor (Hiszpania). Na całym świecie zatrudnia ponad 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na blisko 70 rynkach na świecie ok. 5 mln urządzeń rocznie. (PAP Biznes)
epo/ osz/























































