Alumetal podtrzymuje cel zrealizowana wolumenu sprzedaży na poziomie co najmniej 250 tys. ton w 2022 r. - poinformowali przedstawiciele zarządu podczas czwartkowej wideokonferencji. W samym drugim kwartale zarząd ocenia, że wolumen sprzedaży może być na poziomie pierwszego kwartału br.


"Podtrzymujemy cel na ten rok, czyli realizację ilości sprzedaży na poziomie minimum 250 tys. ton, pomimo aktualnie pogarszających się nastrojów w przemyśle motoryzacyjnym" - powiedziała prezes Agnieszka Drzyżdżyk.
"Drugi kwartał powinien być tym najmocniejszym w trakcie całego roku, a na ten moment nasza projekcja jest taka, że będzie on raczej podobny do kwartału pierwszego, kiedy zaraportowaliśmy 66 tys. ton sprzedaży. Moją osobistą ambicją jest, żeby ten poziom przebić, ale ta zmienność, różnorodność zapotrzebowania naszych kontrahentów i nierówność w dostawach pokazuje, że będzie ten cel trudny, więc opierajmy się na założeniach wolumenów z pierwszego kwartału" - dodała.
W 2021 r. wolumen sprzedaży grupy wyniósł 230,6 tys. ton i był wyższy o 47 proc. rdr. Sprzedaż w pierwszym kwartale 2022 r. wyniosła 66 tys. ton, czyli była o 5 proc. wyższa niż rok wcześniej.
"Przemysł motoryzacyjny ciągle boryka się z trudnościami, ale mamy takie poczucie, że nasi kontrahenci – podobnie jak Alumetal – uodpornili się na ciągłe zmiany i produkcję samochodów w rytm ograniczonych dostaw komponentów" - oceniła Drzyżdżyk.
"Wydaje się, że kryzys dostępności komponentów jednak będzie trwał (...), ale my radzimy sobie dobrze – mamy rozbudowaną grupę klientów, którzy też są zdywersyfikowani, co pozwala nam konsekwentnie realizować naszą strategię i ciągle wierzyć w realizację sprzedaży na poziomie co najmniej 250 tys. ton” – dodała prezes oceniając, czy w najbliższym czasie można spodziewać się znaczącej poprawy w branży automotive.
Prezes wskazała, że biorąc pod uwagę sezonowość, w drugim półroczu są dwa okresy, kiedy zapotrzebowanie rynku na produkty jest mniejsze - są to wakacje, wraz z sierpniowym przestojem w przemyśle motoryzacyjnym, oraz przerwa świąteczna w grudniu.
Zarząd ocenia jednak, że wciąż jest możliwość większej ekspansji na rynku.
"Nienajlepsza sytuacja była też w pierwszym półroczu, a my jednak bijemy rekordy, rozpychamy się w branży – pewnie kosztem konkurencji, i mamy takie same ambicje na drugie półrocze. (...) Taka jest nasza ambicja tegoroczna, że te wolumeny będą co najmniej porównywalne" – dodał wiceprezes Przemysław Grzybek.
W pierwszym kwartale przychody ze sprzedaży produktów i usług do przemysłu motoryzacyjnego stanowiły blisko 80 proc. obrotu Alumetalu, co oznacza spadek o ponad 4 punkty procentowe w stosunku do analogicznego okresu 2021 roku na rzecz dostaw do klientów z przemysłu hutniczego i maszynowego, AGD oraz budownictwa.
Drzyżdżyk podczas czwartkowej prezentacji oceniła, że Alumetal wprowadzając nowe produkty stara się być trochę mniej zależny od motoryzacji. Długoterminowo prezes nie spodziewa się jednak spektakularnych zmian w strukturze sprzedaży według odbiorców.
"Długoterminowo nie spodziewałabym się spektakularnych zmian, ale możemy zaobserwować w najbliższym czasie – w mojej ocenie – 1-2 proc. spadek dostaw do przemysłu motoryzacyjnego związany z naszą ekspansją, strategią realizowaną w poszczególnych grupach produktowych" – oceniła prezes.
Pytana o obserwowane spowolnienie w innych - poza auotomotive - segmentach sprzedaży odpowiedziała, że np. przemysł AGD nadal cieszy się zainteresowaniem.
"Klienci, którzy odlewają komponenty dla dużych sprzętów gospodarstwa domowego początkowo spodziewali się wychłodzenia nastrojów, ale widać raczej trend odwroty. Może to element inflacyjny – jeśli ktoś ma gotówkę i planował zakup sprzętów, to stara się tego nie odkładać (...). Zapotrzebowanie jest bardzo duże i przemysł AGD cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem – tak przynajmniej sygnalizują odbiorcy z tej branży” - dodała Drzyżdżyk.
Zarząd podczas prezentacji zwrócił uwagę na wzrost zadłużenia w tym roku, który był powodem zwiększenia zapotrzebowania na majątek obrotowy netto i poniesionych wydatków inwestycyjnych.
Jak podał Alumetal, na koniec pierwszego kwartału dług netto wynosił 220,9 mln zł, w porównaniu do 156,2 mln zł na koniec 2021 r., a wskaźnik dług netto/EBITDA ukształtował się na koniec marca na poziomie 1,0, podczas gdy na koniec 2021 r. wynosił 0,7.
"W drugim kwartale obserwujemy zmianę sytuacji w zakresie cenowym – od ponad miesiąca notowania aluminium na LME systematycznie spadają (...), to przekłada się na poziomy cenowe jakie kontraktujemy (...). To też przełoży się na zmniejszenie zapotrzebowania na kapitał obrotowy. Symptomy tego być może będziemy widzieli już na koniec drugiego kwartału, a z całą mocą to zjawisko powinno wybrzmieć w trzecim kwartale” – powiedział wiceprezes. (PAP Biznes)
doa/ asa/