8,7 mln użytkowników bankowości mobilnej. Coraz więcej osób woli bank w smartfonie niż w PC

analityk Bankier.pl

W ciągu ostatniego roku liczba użytkowników bankowości mobilnej wzrosła o 2,4 mln osób. W tym czasie klientów korzystających z bankowości internetowej przybyło tylko 747 tys. Na rynku pojawił się nowy typ klienta określany w żargonie bankowym terminem „mobile only”. To osoby obsługujące swoje konto wyłącznie z poziomu smartfona.

Mobilna rewolucja nie omija sektora bankowego. Z danych, które zebrał serwis PRNews.pl wynika, że na koniec II kwartału 2017 roku z bankowości mobilnej korzystało już 8,7 mln osób. To aż o 2,4 mln więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Mobilni klienci wykorzystują aplikacje, serwisy lite i RWD do obsługi swoich rachunków osobistych. Największą popularnością cieszą się aplikacje – ten kanał wykorzystuje 4,7 mln użytkowników.

Liczba użytkowników bankowych aplikacji mobilnych - II kwartał 2017

Najwięcej użytkowników bankowości mobilnej mają PKO Bank Polski (1,9 mln), Bank Pekao (1,7 mln) i mBank (1,5 mln). Jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie użytkowników korzystających z aplikacji, to liderem jest mBank, który ma ponad milion aktywnych użytkowników tego kanału. Na drugim miejscu znajduje się PKO Bank Polski (874 tys.), a na trzecim ING Bank Śląski (705 tys.). Zobacz dalsze miejsca w zestawieniu.

Bankowcy zwracają uwagę, że na rynku pojawił się nowy typ klienta – „mobile only”. To osoby, które korzystają wyłącznie z urządzeń mobilnych. Do obsługi konta nie wykorzystują już komputera osobistego i bankowości internetowej. Na koniec czerwca 2017 roku klientów „mobile only” było już 1,6 mln. Najwięcej w PKO Banku Polskim – blisko pół miliona. Na kolejnych miejscach uplasowały się mBank (271 tys.) i Bank Zachodni WBK (248 tys.). Zobacz dalsze miejsca w zestawieniu.

Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedno ciekawe zjawisko. O ile użytkowników bankowości mobilnej przybywa lawinowo, to znacznie wolniej przybywa klientów, którzy korzystają z bankowości internetowej. Z danych Związku Banków Polskich, które zostały opublikowane w ostatnim raporcie NetB@nk wynika, że w ciągu ostatniego roku liczba aktywnych użytkowników bankowości internetowej zwiększyła się o 747 tys. Przedstawiciele ZBP zwracają uwagę, że za wzrosty odpowiadają głównie klienci, którzy podpisują nowe umowy. Z gronie dotychczasowych można zaobserwować stagnację.

Mobilni klienci mają obecnie do wyboru trzy kanały dostępu do banku z poziomu smartfona. Największą popularnością cieszą się natywne aplikacje, które można pobrać ze marketów z programami. Aplikacje dostępne są najczęściej na dwa wiodące systemy operacyjne – Android i iOS, choć część banków udostępnia też oprogramowanie dla Windowsa. Posiadacze telefonów z innymi systemami operacyjnymi mogą korzystać z serwisów lite lub ich nowszej wersji - RWD. Niestety nie wszystkie banki udostępniają taką usługę. Systemy napisane w technice RWD mają m.in. ING Bank Śląski, Bank Millennium, eurobank czy Raiffeisen.

Wojciech Boczoń

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 2 czytacz

telefon każdy musi mieć,bo innych niż smartfony teraz nie ma.A PC nie każdy ma .Stąd wzrost użytkowników mobilnych.Czemu tu się dziwić?

! Odpowiedz
0 14 mhm

A tak z drugiej strony — ciekawe, ilu jest użytkowników NIE korzystających w ogóle ani z bankowości internetowej, ani mobilnej i jaki to procent w poszczególnych bankach...

! Odpowiedz

Porównaj oferty

Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach, i ile wyniesie miesięczna rata kredytu.

Znajdź najbardziej zyskowną lokatę bankową. Określ najważniejsze cechy, a wyszukiwarka wybierze najlepsze oferty.

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl