2021 rok był drugim z rzędu, kiedy Polacy zarejestrowali mniej niż pół miliona nowych samochodów osobowych – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Choć rok zakończył się na 4-procentowym plusie, branża nie ma powodów do optymizmu.
W 2021 r. w Polsce zarejestrowano 446 647 nowych samochodów osobowych. To wynik o 4,3 proc. wyższy od zanotowanego przed rokiem. Względem rekordowego 2019 r., nieskażonego jeszcze efektem pandemii koronawirusa i braku półprzewodników był on jednak o blisko 20 proc. gorszy.
Branża rok na plusie zakończyła za sprawą zakupów dokonywanych przez firmy rejestrujące nowe auta na REGON. W całym 2021 r. było ich 331 028 – o 6,4 proc. więcej niż przed rokiem i jednocześnie o 15,7 proc. (nominalnie o ok. 63 tys.) mniej niż w 2019 r.
Najgorzej od siedmiu lat
Klienci indywidualni w ciągu ostatnich 12 miesięcy zarejestrowali w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów 115 619 nowych samochodów osobowych, co było wynikiem o 1,4 proc., a nominalnie o ok. 1,5 tys. niższym niż przed rokiem i aż o 29 proc. niższym niż dwa lata temu.
Jeszcze w pierwszej połowie 2021 r. wydawało się, że firmy motoryzacyjne powoli wychodzą na prostą po zamieszaniu spowodowanym wybuchem pandemii koronawirusa. Ostatnie sześć miesięcy to jednak wyniki gorsze nawet niż w 2020 r. Winny jest przede wszystkim brak półprzewodników, zachwiane łańcuchy dostaw, sięgające wielu miesięcy kolejki po niektóre modele aut i wstrzymywane linie produkcyjne, które najlepiej obrazują fabryczne parkingi wypełnione niemal gotowymi autami, których nie można sprzedać.
Spadek sprzedaży trwa od lipca
Również grudzień przyniósł znaczny spadek sprzedaży nowych aut w Polsce. Jak wynika z danych PZPM, był to najgorszy ostatni miesiąc roku od sześciu lat. Do bazy CEP trafiły 36 163 nowe samochody osobowe, co było o blisko 30 proc. gorszym wynikiem od zanotowanego przed rokiem.
Podium jak przed rokiem
Spadkowi sprzedaży zanotowanemu w 2021 r. wśród polskich klientów indywidualnych nie towarzyszyła jednak zmiana wyborów dokonywanych w salonach samochodowych przez przysłowiowych „Kowalskich”. Największą popularnością, podobnie jak przed rokiem, cieszyła się toyota yaris (6039 szt.), która – również podobnie jak przed rokiem – wyprzedziła dacię duster (5761 szt.) i toyotę corollę (4064 szt.).
W czołowej dziesiątce znalazło się pięciu przedstawicieli crossoverów: hyundai tucson, kia sportage, volkswagen t-roc, toyota rav4 i toyota c-hr.
Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – styczeń – grudzień 2021
Lp. | Model | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy | Zmiana r/r [w proc.] |
1. | toyota yaris | 6039 | -24,2 |
2. | dacia duster | 5761 | +8,1 |
3. | toyota corolla | 4064 | -1,6 |
4. | hyundai tucson | 3684 | +21,7 |
5. | kia sportage | 3632 | +64,3 |
6. | dacia sandero | 3627 | +45,5 |
7. | volkswagen t-roc | 3399 | +68,4 |
8. | toyota rav4 | 3257 | -2,2 |
9. | toyota aygo | 3245 | +31,4 |
10. | toyota c-hr | 2945 | +15,8 |
11. | kia stonic | 2369 | +23,6 |
12. | skoda kamiq | 2205 | -16,6 |
13. | suzuki vitara | 2125 | +42,0 |
14. | skoda fabia | 2099 | -35,4 |
15. | hyundai i20 | 1894 | -10,6 |
16. | volkswagen tiguan | 1851 | -14,2 |
17. | kia xceed | 1788 | +50,8 |
18. | suzuki sx4 s-cross | 1759 | +85,0 |
19. | skoda octavia | 1633 | -46,7 |
20. | kia cee’d | 1530 | +34,8 |
Łącznie (1-20) | – | 58 906 | +6,3 |
Pozostałe | – | 56 713 | -8,3 |
Suma | – | 115 619 | -1,4 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie CEPiK; opracowanie: Bankier.pl
Nowi faworyci wśród firm
Zmiana na pierwszej pozycji nastąpiła z kolei wśród firm rejestrujących auta na REGON. Najczęściej do bazy CEP trafiały nowe toyoty corolle (18 031 szt.). Japoński model w tym rankingu wyprzedził skodę octavię (11 483 szt.). Podium uzupełnił mniejszy przedstawiciel czeskiej motoryzacji: skoda fabia (8506 szt.).
Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – styczeń – grudzień 2021
Lp. | Model | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy | Zmiana r/r [w proc.] |
1. | toyota corolla | 18 031 | +34,8 |
2. | skoda octavia | 11 483 | -26,4 |
3. | skoda fabia | 8506 | -4,3 |
4. | toyota yaris | 8440 | +13,9 |
5. | toyota rav4 | 7735 | +23,6 |
6. | toyota c-hr | 6717 | +17,3 |
7. | dacia duster | 6699 | +7,4 |
8. | hyundai i30 | 6301 | +114,2 |
9. | kia cee’d | 6077 | +24,3 |
10. | hyundai tucson | 5901 | +73,8 |
11. | skoda superb | 4851 | -12,8 |
12. | volkswagen golf | 4664 | -22,0 |
13. | renault clio | 4610 | -32,9 |
14. | ford focus | 4321 | -24,2 |
15. | volkswagen passat | 4142 | -21,7 |
16. | volkswagen t-roc | 4090 | +49,1 |
17. | volkswagen tiguan | 4070 | -10,8 |
18. | kia sportage | 4026 | +75,2 |
19. | bmw serii 3 | 3869 | +17,4 |
20. | fiat tipo | 3858 | -29,9 |
Łącznie (1-20) | – | 128 391 | +4,8 |
Pozostałe | – | 202 637 | +7,5 |
Suma | – | 331 028 | +6,4 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie CEPiK; opracowanie: Bankier.pl
Toyota corolla została także najpopularniejszym autem w Polsce bez podziału na klientów. Łącznie do bazy CEP trafiło 22 095 egzemplarzy tego modelu. Druga była inna z toyot: yaris (14 479 szt.), a trzecia skoda ocatavia (13 116 szt.). Próg 10 tys. egzemplarzy przekroczyła jeszcze dacia duster (12 460 szt.), toyota rav4 (10 992 szt.) oraz skoda fabia (10 605 szt.).