REKLAMA
TYLKO U NAS

Sprzedaż nowych aut w Polsce na plusie, ale branża nie ma powodów do optymizmu

Marcin Kaźmierczak2022-01-11 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2022-01-11 06:00

2021 rok był drugim z rzędu, kiedy Polacy zarejestrowali mniej niż pół miliona nowych samochodów osobowych – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Choć rok zakończył się na 4-procentowym plusie, branża nie ma powodów do optymizmu.

W 2021 r. w Polsce zarejestrowano 446 647 nowych samochodów osobowych. To wynik o 4,3 proc. wyższy od zanotowanego przed rokiem. Względem rekordowego 2019 r., nieskażonego jeszcze efektem pandemii koronawirusa i braku półprzewodników był on jednak o blisko 20 proc. gorszy.

Branża rok na plusie zakończyła za sprawą zakupów dokonywanych przez firmy rejestrujące nowe auta na REGON. W całym 2021 r. było ich 331 028 – o 6,4 proc. więcej niż przed rokiem i jednocześnie o 15,7 proc. (nominalnie o ok. 63 tys.) mniej niż w 2019 r.

Najgorzej od siedmiu lat

Klienci indywidualni w ciągu ostatnich 12 miesięcy zarejestrowali w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów 115 619 nowych samochodów osobowych, co było wynikiem o 1,4 proc., a nominalnie o ok. 1,5 tys. niższym niż przed rokiem i aż o 29 proc. niższym niż dwa lata temu.

Jeszcze w pierwszej połowie 2021 r. wydawało się, że firmy motoryzacyjne powoli wychodzą na prostą po zamieszaniu spowodowanym wybuchem pandemii koronawirusa. Ostatnie sześć miesięcy to jednak wyniki gorsze nawet niż w 2020 r. Winny jest przede wszystkim brak półprzewodników, zachwiane łańcuchy dostaw, sięgające wielu miesięcy kolejki po niektóre modele aut i wstrzymywane linie produkcyjne, które najlepiej obrazują fabryczne parkingi wypełnione niemal gotowymi autami, których nie można sprzedać.

Spadek sprzedaży trwa od lipca

Również grudzień przyniósł znaczny spadek sprzedaży nowych aut w Polsce. Jak wynika z danych PZPM, był to najgorszy ostatni miesiąc roku od sześciu lat. Do bazy CEP trafiły 36 163 nowe samochody osobowe, co było o blisko 30 proc. gorszym wynikiem od zanotowanego przed rokiem.

Podium jak przed rokiem

Spadkowi sprzedaży zanotowanemu w 2021 r. wśród polskich klientów indywidualnych nie towarzyszyła jednak zmiana wyborów dokonywanych w salonach samochodowych przez przysłowiowych „Kowalskich”. Największą popularnością, podobnie jak przed rokiem, cieszyła się toyota yaris (6039 szt.), która – również podobnie jak przed rokiem – wyprzedziła dacię duster (5761 szt.) i toyotę corollę (4064 szt.).

W czołowej dziesiątce znalazło się pięciu przedstawicieli crossoverów: hyundai tucson, kia sportage, volkswagen t-roc, toyota rav4 i toyota c-hr.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – styczeń – grudzień 2021

Lp. Model Liczba zarejestrowanych egzemplarzy Zmiana r/r [w proc.]
1. toyota yaris 6039 -24,2
2. dacia duster 5761 +8,1
3. toyota corolla 4064 -1,6
4. hyundai tucson 3684 +21,7
5. kia sportage 3632 +64,3
6. dacia sandero 3627 +45,5
7. volkswagen t-roc 3399 +68,4
8. toyota rav4 3257 -2,2
9. toyota aygo 3245 +31,4
10. toyota c-hr 2945 +15,8
11. kia stonic 2369 +23,6
12. skoda kamiq 2205 -16,6
13. suzuki vitara 2125 +42,0
14. skoda fabia 2099 -35,4
15. hyundai i20 1894 -10,6
16. volkswagen tiguan 1851 -14,2
17. kia xceed 1788 +50,8
18. suzuki sx4 s-cross 1759 +85,0
19. skoda octavia 1633 -46,7
20. kia cee’d 1530 +34,8
Łącznie (1-20) 58 906 +6,3
Pozostałe 56 713 -8,3
Suma 115 619 -1,4

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie CEPiK; opracowanie: Bankier.pl

Nowi faworyci wśród firm

Zmiana na pierwszej pozycji nastąpiła z kolei wśród firm rejestrujących auta na REGON. Najczęściej do bazy CEP trafiały nowe toyoty corolle (18 031 szt.). Japoński model w tym rankingu wyprzedził skodę octavię (11 483 szt.). Podium uzupełnił mniejszy przedstawiciel czeskiej motoryzacji: skoda fabia (8506 szt.).

Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – styczeń – grudzień 2021

Lp. Model Liczba zarejestrowanych egzemplarzy Zmiana r/r [w proc.]
1. toyota corolla 18 031 +34,8
2. skoda octavia 11 483 -26,4
3. skoda fabia 8506 -4,3
4. toyota yaris 8440 +13,9
5. toyota rav4 7735 +23,6
6. toyota c-hr 6717 +17,3
7. dacia duster 6699 +7,4
8. hyundai i30 6301 +114,2
9. kia cee’d 6077 +24,3
10. hyundai tucson 5901 +73,8
11. skoda superb 4851 -12,8
12. volkswagen golf 4664 -22,0
13. renault clio 4610 -32,9
14. ford focus 4321 -24,2
15. volkswagen passat 4142 -21,7
16. volkswagen t-roc 4090 +49,1
17. volkswagen tiguan 4070 -10,8
18. kia sportage 4026 +75,2
19. bmw serii 3 3869 +17,4
20. fiat tipo 3858 -29,9
Łącznie (1-20) 128 391 +4,8
Pozostałe 202 637 +7,5
Suma 331 028 +6,4

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie CEPiK; opracowanie: Bankier.pl

Toyota corolla została także najpopularniejszym autem w Polsce bez podziału na klientów. Łącznie do bazy CEP trafiło 22 095 egzemplarzy tego modelu. Druga była inna z toyot: yaris (14 479 szt.), a trzecia skoda ocatavia (13 116 szt.). Próg 10 tys. egzemplarzy przekroczyła jeszcze dacia duster (12 460 szt.), toyota rav4 (10 992 szt.) oraz skoda fabia (10 605 szt.).

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki