Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Rekordowy przypływ „luksusu” na polskich drogach. Ranking marek i modeli premium 2021

Rekordowy przypływ „luksusu” na polskich drogach. Ranking marek i modeli premium 2021

W 2021 r. Polacy kupili ponad 88 tys. aut klasy premium, czyli wartych powyżej 150 tys. zł. Większość stanowiły auta produkowane przez BMW i Mercedesa, które zgarnęły połowę rynku – informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Ubiegły rok był rekordowym dla segmentu aut premium. Względem 2020 r. urósł o 17 proc., znacznie mocniej niż rynek sprzedaży aut osobowych bez podziału na kategorie cenowe (+4,3 proc. r/r). Z kolei w porównaniu z dotychczas rekordowym 2019 r. liczba sprzedanych aut kosztujących co najmniej 150 tys. zł wzrosła o 11,6 proc. Dla porównania, sprzedaż wszystkich samochodów osobowych zanotowała w tym czasie spadek o blisko 20 proc.

Rekordowy rok mimo kłopotów

Z roku na rok rośnie także udział aut klasy premium w rynku nowych aut osobowych. Jeszcze w 2019 r. było to 14 proc., w 2020 r. 17,6 proc., a w 2021 r. już 19,7 proc.

Tak dobry wynik segmentu premium to efekt wysokich wyników sprzedażowych osiąganych w pierwszej połowie 2021 r. W ostatnich miesiącach coraz mocniej uwidaczniał się problem z dostępnością poszczególnych modeli. W grudniu 2021 r. zarejestrowano w Polsce 7239 aut droższych niż 150 tys. zł – o blisko 17 proc. mniej niż przed rokiem i o blisko 22 proc. mniej niż w grudniu 2022 r.

BMW zdetronizowało Mercedesa

Ubiegły rok przyniósł zmianę na pozycji lidera w rankingu najpopularniejszych marek produkujących auta premium. Największą popularnością wśród polskich klientów indywidualnych i firm rejestrujących na REGON okazało się BMW (23 964 szt.). W przypadku bawarskiej marki sprzedaż aut premium wzrosła w skali roku o 31 proc.

Sprzedaż aut luksusowych w Polsce w 2021 r.– najpopularniejsze modele

Lp. Marka Liczba zarejestrowanych egzemplarzy
1. volvo xc60 4209
2. bmw serii 3 4084
3. audi q5 3959
4. bmw x3 3389
5. audi q3 3090
6. volvo xc40 3037
7. bmw x5 2632
8. bmw 5 2468
9. audi a6 2408
10. bmw serii 1 2276

Źródło: IBRM Samar

Na drugim miejscu uplasował się zwycięzca z 2020 r. – Mercedes (19 561 szt.). Koncern ze Stuttgartu zaliczył nieznaczny spadek sprzedaży aut klasy premium (-0,5 proc. r/r). Podium uzupełniło Audi (18 973 szt. i +21,6 proc. r/r). Poza czołową trójką uplasowało się Volvo (11 015 szt. i +0,8 proc. r/r).

Szwedzi ciągle na czele, choć sprzedaż spada

To jednak Szwedzi po raz trzeci z rzędu sprzedali najwięcej egzemplarzy pojedynczego modelu. Podobnie jak 2019 r. i 2020 r. najpopularniejszym autem klasy premium w Polsce okazało się volvo xc60 (4209 szt.), w przypadku którego sprzedaż w skali roku spadła jednak o 7 proc. Pozostałe modele spośród czołowej dziesiątki zaliczyły wzrost sprzedaży. Najmocniejszy był udziałem bmw x3 (3389 szt. i +49,8 proc. r/r).

Podobnie jak przed rokiem na podium znalazło się jednak miejsce dla innego przedstawiciela bawarskiej motoryzacji – bmw 3 (4084 szt. i +17,9 proc. r/r). Trzecie miejsce w rankingu popularności przypadło audi q5 (3959 szt. i +36,4 proc. r/r).

Co ciekawe, w czołowej dziesiątce nie znalazło się miejsce dla żadnego z mercedesów. Najczęściej rejestrowanymi w 2021 r. w Polsce autami z logo Mercedesa na masce wartymi co najmniej 150 tys. zł były przedstawiciele klasy e (2276 szt.) i klasy a (2200 szt.).

Wybiegając poza najpopularniejsze marki, uwagę zwraca wzrost sprzedaży aut elektrycznych produkowanych przez Teslę. W całym 2021 r. w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów przybyło 922 amerykańskich „elektryków” – o 483,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Tym samym liczba tesli zarejestrowanych w Polsce uległa podwojeniu.

Spośród mniej popularnych marek Polacy zarejestrowali w ubiegłym roku także 65 bentleyów, 45 ferrari i 42 lamborghini.

Tematy
Komentarze
Rekordowy przypływ „luksusu” na polskich drogach. Ranking marek i modeli premium 2021
Marcin Kaźmierczak
Podziel się