W 2021 r. Polacy kupili ponad 88 tys. aut klasy premium, czyli wartych powyżej 150 tys. zł. Większość stanowiły auta produkowane przez BMW i Mercedesa, które zgarnęły połowę rynku – informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Ubiegły rok był rekordowym dla segmentu aut premium. Względem 2020 r. urósł o 17 proc., znacznie mocniej niż rynek sprzedaży aut osobowych bez podziału na kategorie cenowe (+4,3 proc. r/r). Z kolei w porównaniu z dotychczas rekordowym 2019 r. liczba sprzedanych aut kosztujących co najmniej 150 tys. zł wzrosła o 11,6 proc. Dla porównania, sprzedaż wszystkich samochodów osobowych zanotowała w tym czasie spadek o blisko 20 proc.
Rekordowy rok mimo kłopotów
Z roku na rok rośnie także udział aut klasy premium w rynku nowych aut osobowych. Jeszcze w 2019 r. było to 14 proc., w 2020 r. 17,6 proc., a w 2021 r. już 19,7 proc.
Tak dobry wynik segmentu premium to efekt wysokich wyników sprzedażowych osiąganych w pierwszej połowie 2021 r. W ostatnich miesiącach coraz mocniej uwidaczniał się problem z dostępnością poszczególnych modeli. W grudniu 2021 r. zarejestrowano w Polsce 7239 aut droższych niż 150 tys. zł – o blisko 17 proc. mniej niż przed rokiem i o blisko 22 proc. mniej niż w grudniu 2022 r.
BMW zdetronizowało Mercedesa
Ubiegły rok przyniósł zmianę na pozycji lidera w rankingu najpopularniejszych marek produkujących auta premium. Największą popularnością wśród polskich klientów indywidualnych i firm rejestrujących na REGON okazało się BMW (23 964 szt.). W przypadku bawarskiej marki sprzedaż aut premium wzrosła w skali roku o 31 proc.
Sprzedaż aut luksusowych w Polsce w 2021 r.– najpopularniejsze modele
Lp. | Marka | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy |
1. | volvo xc60 | 4209 |
2. | bmw serii 3 | 4084 |
3. | audi q5 | 3959 |
4. | bmw x3 | 3389 |
5. | audi q3 | 3090 |
6. | volvo xc40 | 3037 |
7. | bmw x5 | 2632 |
8. | bmw 5 | 2468 |
9. | audi a6 | 2408 |
10. | bmw serii 1 | 2276 |
Źródło: IBRM Samar
Na drugim miejscu uplasował się zwycięzca z 2020 r. – Mercedes (19 561 szt.). Koncern ze Stuttgartu zaliczył nieznaczny spadek sprzedaży aut klasy premium (-0,5 proc. r/r). Podium uzupełniło Audi (18 973 szt. i +21,6 proc. r/r). Poza czołową trójką uplasowało się Volvo (11 015 szt. i +0,8 proc. r/r).
Szwedzi ciągle na czele, choć sprzedaż spada
To jednak Szwedzi po raz trzeci z rzędu sprzedali najwięcej egzemplarzy pojedynczego modelu. Podobnie jak 2019 r. i 2020 r. najpopularniejszym autem klasy premium w Polsce okazało się volvo xc60 (4209 szt.), w przypadku którego sprzedaż w skali roku spadła jednak o 7 proc. Pozostałe modele spośród czołowej dziesiątki zaliczyły wzrost sprzedaży. Najmocniejszy był udziałem bmw x3 (3389 szt. i +49,8 proc. r/r).
Podobnie jak przed rokiem na podium znalazło się jednak miejsce dla innego przedstawiciela bawarskiej motoryzacji – bmw 3 (4084 szt. i +17,9 proc. r/r). Trzecie miejsce w rankingu popularności przypadło audi q5 (3959 szt. i +36,4 proc. r/r).
Co ciekawe, w czołowej dziesiątce nie znalazło się miejsce dla żadnego z mercedesów. Najczęściej rejestrowanymi w 2021 r. w Polsce autami z logo Mercedesa na masce wartymi co najmniej 150 tys. zł były przedstawiciele klasy e (2276 szt.) i klasy a (2200 szt.).
Wybiegając poza najpopularniejsze marki, uwagę zwraca wzrost sprzedaży aut elektrycznych produkowanych przez Teslę. W całym 2021 r. w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów przybyło 922 amerykańskich „elektryków” – o 483,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Tym samym liczba tesli zarejestrowanych w Polsce uległa podwojeniu.
Spośród mniej popularnych marek Polacy zarejestrowali w ubiegłym roku także 65 bentleyów, 45 ferrari i 42 lamborghini.