W I kw. 2024 r. Polacy zarejestrowali ponad 1 tys. nowych i używanych kamperów – najwięcej w historii – wynika z danych Ministerstwa Cyfryzacji. Ranking najpopularniejszych marek i modeli różni się jednak diametralnie od wyborów klientów kupujących auta osobowe i dostawcze.
Po raz pierwszy wystrzał liczby rejestracji kamperów w Polsce miał miejsce w 2021 r., a spowodowała go m.in. pandemia COVID-19 i obostrzenia, które wielu skutecznie ograniczyły wakacyjny wypoczynek. Wówczas w pierwszym kwartale 2021 r. zarejestrowano w Polsce blisko 1 tys. nowych i używanych kamperów.
Więcej kamperów, czyli aut widniejących w statystykach Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców jako samochody kempingowej, zarejestrowano w I kw. 2024 r. W Polsce przybyło wówczas 1011 takich pojazdów – zarówno nowych, jak i używanych. Był to wynik o 36,4 proc. wyższy niż w analogicznym okresie 2023 r. i o 15 proc. wyższy niż dwa lata wcześniej. W porównaniu z I kw. 2019 r. liczba zarejestrowanych wakacyjnych domów na kołach wzrosła przeszło dwukrotnie.
Warto jednak zauważyć, że to drugi, a więc wiosenny kwartał, jest zawsze najlepszym pod względem rejestracji tych pojazdów. Jeśli wzrost liczby rejestracji zostanie utrzymany, można przypuszczać, że obecny rok będzie najlepszym pod tym względem w historii.
Wśród najpopularniejszych marek próżno jednak szukać tych, które dominują na rynku zarówno nowych, jak i używanych aut osobowych i dostawczych. W I kw. 2024 r. Polacy najczęściej rejestrowali fiaty (268 szt.), przy czym większość stanowiły auta bazujące na konstrukcji fiata jednak z zabudową wykonaną przez specjalistyczną firmę – przede wszystkim Dethleffs.
Rejestracje kamperów w I kw. 2024 r. – najpopularniejsze marki
Model | Liczba rejestracji |
Fiat | 268 |
Volkswagen | 131 |
Ford | 55 |
Benimar | 35 |
Citroen | 34 |
Peugeot | 34 |
Capron | 27 |
Rimor | 26 |
Mercedes-Benz | 25 |
Roller Team | 25 |
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji
Ponadto Polacy rejestrowali volkswageny (131 szt.), a wśród nich najczęściej wybieranym modelem był california bazujący na modelu transporter. Równie często do bazy CEPiK trafiały przerobione na kampery dostawcze craftery produkowane w podpoznańskiej Wrześni.
W czołowej dziesiątce nie zabrakło jednak także marek specjalizujących się w produkcji kamperów. Najpopularniejszymi były: Benimar, Capron, Rimor i Roller Team.