REKLAMA
TYLKO U NAS

Milion aut bez możliwości rejestracji. Co się z nimi stanie?

Marcin Kaźmierczak2020-07-31 13:04redaktor Bankier.pl
publikacja
2020-07-31 13:04

Blisko milion nowych aut w Unii Europejskiej, a kilkadziesiąt tysięcy w Polsce zostać objętych zakazem sprzedaży, gdy wejdzie w życie nowa norma emisji spalin – Euro 6d – informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Chodzi o samochody, których producenci nie zdążą sprzedać przed 1 stycznia 2021 r.

Pandemia zrewidowała plany sprzedażowe

Po tej dacie salony samochodowe będą mogły sprzedawać jedynie auta, które będą spełniały kryteria pełnej normy Euro 6d. Ta z kolei zakłada maksymalną emisję dwutlenku węgla na poziomie 95 g na kilometr.

Choć to nie pierwsze zaostrzenie norm emisji spalin, producenci i dealerzy stanęli przed nie lada wyzwaniem. Szyki bowiem popsuła im pandemia koronawirusa, za sprawą której sprzedaż spadła o kilkadziesiąt procent. Z tego powodu producenci mogą nie zdążyć sprzedać wszystkich aut niespełniających nowych kryteriów.

Mechanizm końcowej partii produkcji

Co więc stanie się z samochodami, które nie zdążą opuścić salonów? Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w rozmowie z IBRM Samar zwraca uwagę na mechanizm „końcowej partii produkcji”, który zakłada możliwość sprzedaży 10 proc. aut dostarczonych przez producenta na rynek w ciągu roku przed zmianą norm emisji spalin.

Jednak przy wynikach sprzedażowych za pierwsze półrocze gorszych o kilkadziesiąt procent może okazać się, że zakaz sprzedaży obejmie nawet milion aut dostarczonych na unijny rynek, w tym kilkadziesiąt tysięcy przeznaczonych do sprzedaży w Polsce.

– Aby zarejestrować samochód potrzebny jest wyciąg z ważnych dokumentów homologacyjnych. Po 1 stycznia 2021 roku auta nie spełniające nowych norm takich papierów po prostu nie otrzymają – mówi Jakub Faryś.

Producenci zrzeszeni w Europejskim Stowarzyszeniu Producentów Samochodów (ACEA) rozpoczęli rozmowy z Komisją Europejską, aby ta wydłużyła okres obowiązywania mechanizmu końcowej partii produkcji od sześciu do dziewięciu miesięcy. KE odesłała producentów do lokalnych władz w poszczególnych państwach.

Zgodnie z zapowiedzią prezesa, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego w ciągu najbliższych tygodni wyśle pismo w tej sprawie do Ministerstwa Infrastruktury.

Nowe jako używane

Jak z kolei zauważa „Auto Świat”, inną możliwością dla dealerów będzie rejestracja aut na siebie, żeby po 1 stycznia 2021 r. móc sprzedawać je jako używane. Producenci będą mogli także sprzedawać niespełniające nowych norm auta poza Unią Europejską.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Bezpłatne konto firmowe to dopiero początek. Sprawdź, które banki płacą najwięcej za oszczędności

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki