Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Pociągi w Polsce spóźnione o ponad 5 mln minut

Pociągi łącznie spóźniły się o ponad 5 mln minut w ubiegłym roku. Polscy przewoźnicy znaleźli się pod lupą Urzędu Transportu Kolejowego.

fot. Tomasz Warszewski / Shutterstock

– Punktualność pociągów oraz gwarancja odbycia podróży ma ogromny znaczenie dla pasażerów. W przypadku gdy to zawiedzie, konsekwencje dla klientów mogą być na tyle dotkliwe, że zaważą na wyborze środka transportu w przyszłości. Dlatego tak ważne jest eliminowania wszystkich nieprawidłowości na tym polu – komentuje dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

reklama

Łącznie pociągi w ubiegłym rok spóźniły się o 5 357 719 min, z czego 38 proc. wygenerowało PKP Intercity, wynika z raportu "Punktualność w przewozach pasażerskich w 2019 r." przygotowanego przez Urząd Transportu Kolejowego. Wśród przyczyn opóźnień pociągów w raporcie UTK wymieniane są m.in. utrudnienia związane z planowanymi pracami remontowymi, nieprawidłowa organizacja ruchu kolejowego, poważne wypadki oraz nieprzestrzeganie zasad kolejności wyprawiania pociągów.

Najdłużej w Intercity

Najdłużej na pociągi w ubiegłym roku czekali pasażerowie PKP Intercity. Spółka osiągnęła najniższą wartość - 80,72 proc. - podczas badania punktualności w polskich kolejach. Blisko 20 proc. połączeń w PKP Intercity było spóźnionych na końcowej stacji. 28,86 proc. opóźnień w połączeniach przewoźnika spowodowanych było przez utrudnienia związane z taborem kolejowym.

Leo Express, kursujący m.in. na trasie łączącej Kraków ze Lwowem czy Wrocław-Praga, przyjechał o czasie w przypadku 85,99 proc. wszystkich połączeń. 38,92 proc. ze wszystkich opóźnień przewoźnika spowodowanych było problemami z inżynierią lądową - m.in. związane ze złym stanem obiektu mostowego czy nierównością toru. Cześć spóźnień pociągów dotyczyła problemów na granicy.

Punktualność przewoźników w 2019 roku na podstawie danych UTK (bankier.pl)

Zdecydowanym liderem wśród przewoźników jest Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Pociągi na regionalnych trasach w Gdańsku, Gdyni i Sopocie w 98,36 proc. przypadków przyjechały na końcową stację o czasie.

PKP Intercity generuje najwięcej opóźnień

Rok temu codziennie na tory wyjeżdżało średnio ponad 4,7 tys. pociągów pasażerskich, z czego blisko 3,7 tys. dojeżdżało punktualnie na stację końcową. Wśród spółek, które wygenerowały największe opóźnienia, są PKP Intercity, PolRegio, Koleje Mazowieckie oraz Koleje Śląskie.

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

Najwięcej pociągów Intercity opóźnionych było od 5 do 60 minut - ponad 17,13 proc. we wszystkich wykonanych połączeń oraz blisko 49,02 w liczbie pociągów spóźnionych. Wśród przewozów PolRegio, Kolei Mazowieckich oraz Śląskich dominowały krótkie opóźnienia do 5 minut.

Udział spółek w ogólnym opóźnieniu pociągów na podstawie danych UTK za 2019 rok (Bankier.pl)

Natomiast najniższym udziałem w ogólnym opóźnieniu pociągów może pochwalić się Leo Express - 0,05 proc. Warto zwrócić uwagę, że w ciągu 2019 roku przewoźnik uruchomił 307 pociągów. Dla porównania PKP Intercity - ponad 137 tys. składów.

W przeprowadzonym badaniu przez UTK na ponad 5 tys. respondentów 48 proc. z nich wskazało, że źle lub bardzo źle ocenia punktualność i niezawodność pociągów.

BG/DF

Źródło: Bankier.pl
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty