Wyniki za trzeci kwartał Amiki Wronki na poziomie EBITDA, EBIT i zysku netto okazały się gorsze o około 20 proc. od oczekiwań analityków. Zgodne z konsensusem PAP Biznes były natomiast przychody producenta sprzętu AGD.
"Trzeci kwartał 2016 roku stanowił wysoką bazę porównawczą, dlatego też – zgodnie z prognozami analityków – przed rokiem zanotowaliśmy wyższe wyniki niż w minionym kwartale. Istotne były tu czynniki o charakterze przejściowym, jak miks produktowy i geograficzny oraz zmniejszanie zapasów u dystrybutorów w Polsce" - powiedział wiceprezes Amiki Wojciech Kocikowski, cytowany w komunikacie prasowym spółki.
"W najważniejszy dla nas IV kwartał wkroczyliśmy bardzo dobrze przygotowani handlowo, finansowo oraz logistycznie, co wraz z korzystnymi tendencjami w otoczeniu biznesowym z pewnością pozytywnie wpłynie na wyniki bieżącego kwartału, jak również całego roku 2017" - dodał.
Marża zysku brutto na sprzedaży wyniosła po trzech kwartałach 2017 roku 28,9 proc., marża operacyjna wynosi 5,6 proc., marża EBITDA 7,5 proc., a marża zysku netto 6,3 proc. Rok wcześniej marże te wynosiły odpowiednio: 31,3 proc., 6,4 proc., 8,3 proc. i 4,7 proc.
W komentarzu do wyników Amica podała, że niższa marża zysku brutto na sprzedaży wynika z przejęcia biznesu Sideme, w którym jeszcze nie widać efektów synergii, a także ze zmiany struktury sprzedaży [wyższy udział sprzedaży towarów handlowych].
Od kwietnia 2017 roku francuska spółka Sideme stała się częścią grupy kapitałowej Amiki.
W samym trzecim kwartale spółka odczuła jednorazowe koszty związane z przeniesieniem logistyki z wynajmowanych magazynów do uruchomionego przy zakładzie we Wronkach własnego zautomatyzowanego magazynu wysokiego składowania (inwestycja warta 57 mln zł). Zmiana modelu logistyki widoczna jest również w bilansie oraz rachunku przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej (wzrost stanu zapasów).
"Zgodnie z założeniami widzimy już, że magazyn wysokiego składowania to nie tylko znaczny wzrost możliwości operacyjnych, ale również istotny spadek bieżących kosztów logistyki" - powiedział wiceprezes Kocikowski.
Na koniec trzeciego kwartału sprzedaż Amiki w Polsce stanowiła 26,7 proc. całości przychodów, Zachód 39,2 proc., Wschód 18 proc., Północ 9 proc., a Południe 7,1 proc. Największą dynamikę przychodów zanotowała na rynkach wschodnich (+14,3 proc.).
"Wzrost zrealizowanej sprzedaży w polskich złotych byłby jeszcze wyższy, gdyby nie m.in. deprecjacja funta (-12 proc.). Cieszy powrót do trendu wzrostowego w ujęciu rok do roku w Niemczech, a jednocześnie pozytywnie na skalę sprzedaży w regionie Zachód wpływa francuska spółka Sideme, konsolidowana od II kwartału" - powiedział Kocikowski.
Sprzedaż płyt Amica wzrosła po trzech kwartałach o 1,3 proc.,zmywarek o 3,2 proc., sprzętu chłodniczego spadła o 5,3 proc., piekarników zmniejszyła się o 10,9 proc., ,kuchni wolnostojących o -8,9 proc., okapów o -10 proc., a pralek o 17,6 proc.
W ramach strategii HIT2023 celem Grupy Amica na rok 2017 jest wzrost przychodów o 7-8 proc. rok do roku przy 7-8 proc. rentowności EBITDA i 13-14 proc. wskaźnika ROCE. Finalnie w roku 2023 Amica zamierza osiągnąć około 5 mld PLN sprzedaży przy rentowności EBITDA na poziomie 9 proc.
| Wyniki Amiki w trzecim kwartale 2017 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 3Q2017 | wyniki | kons. | różnica | rdr | kdk | YTD 2017 | rdr |
| Przychody | 705,2 | 714,3 | -1,3% | 8,5% | 12,9% | 1903,9 | 5,5% |
| EBITDA | 41,9 | 51,9 | -19,3% | -27,8% | -16,1% | 142,7 | -4,8% |
| EBIT | 30,3 | 39,1 | -22,6% | -33,6% | -20,3% | 106,9 | -7,8% |
| zysk netto j.d. | 22,2 | 28,3 | -21,8% | -36,2% | -13,5% | 119,0 | 40,5% |
| marża EBITDA | 5,9% | 7,3% | -1,33 | -2,98 | -2,05 | 7,49% | -0,81 |
| marża EBIT | 4,3% | 5,5% | -1,20 | -2,72 | -1,79 | 5,61% | -0,81 |
| marża netto | 3,1% | 4,0% | -0,84 | -2,20 | -0,96 | 6,25% | 1,56 |
pr/

























































