REKLAMA

Wyniki Eurocashu w IV kw. mogą być zbliżone rok do roku

2020-11-13 17:06
publikacja
2020-11-13 17:06
Wyniki Eurocashu w IV kw. mogą być zbliżone rok do roku
Wyniki Eurocashu w IV kw. mogą być zbliżone rok do roku
/ Materiały dla mediów

Grupa Eurocash nie wyklucza, że czwarty kwartał może być podobny rdr pod względem wyników. Październik okazał się dobry sprzedażowo, początek listopada był jednak słabszy - poinformował PAP Biznes Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocashu. Znakiem zapytania jest wpływ lockdownu.

"Możliwe, że czwarty kwartał może być w grupie płaski rdr pod względem wyników" - powiedział PAP Biznes Jacek Owczarek. Wskazał, że czynnikiem niepewności jest lockdown. "Nie jestem przekonany, jaki będzie jego ostateczny efekt, jeśli chodzi o cały kwartał" - powiedział.

"Pod względem sprzedażowym musimy poczekać na ostateczny wpływ zamknięcia gospodarki. Ważne, jak będzie wyglądał okres przedświąteczny, bo to prawdziwy impuls konsumpcyjny w czwartym kwartale. Dużo będzie zależało od tego, czy będziemy spędzać Święta rodzinnie, jak co roku, czy jednak tak jak Wielkanoc" - dodał.

Jak poinformował, październik był dla spółki dobry. Listopad jest jednak słabszy. "W październiku mieliśmy bardzo dobrą sprzedaż, natomiast listopad zaczął się gorzej. Po pierwsze, na 1 listopada mobilność w kraju została ograniczona, a w tym okresie zawsze notujemy pewien wzrost konsumpcji. Po drugie, inaczej rozłożyły się dni wokół 11 listopada, w ubiegłym roku był to długi weekend. Niezależnie od tego, sprzedaż na początku listopada jest słabsza zarówno w segmencie hurtu, jak i detalu" - powiedział członek zarządu Eurocashu.

Dodał, że w październiku sprzedaż LFL była dodatnia, a w listopadzie LFL są ujemne, choć spadki się sukcesywnie zmniejszają. "Z danych pokazujących liczbę transakcji i wartość koszyka wynika, że w trzecim kwartale wróciliśmy do poziomów sprzed pandemii, choć teraz znów mamy pewne zaburzenie trendu" - powiedział Owczarek.

Jak poinformował, klienci nie ruszyli masowo robić zapasów, co było widać w marcu. Ograniczenia wynikające z pandemii wpływają na segment HoReCa oraz formaty detaliczne Kontigo (sieć kosmetyczna) i Inmedio (kioski z prasą).

"Kontigo po raz drugi zostało dotknięte ograniczeniami, po zamknięciu galerii handlowych. Przez ten rok znacznie zwiększyliśmy sprzedaż online, która stanowi już prawie połowę sprzedaży, więc będziemy próbowali ten ubytek amortyzować" - powiedział dyrektor finansowy Eurocashu.

"Podobny problem jest w Inmedio, które w trzecim kwartale szybko wróciło do normalnej sprzedaży. Teraz ten segment też cierpi" - dodał.

Jak zauważył, wpływ segmentu HoReCa na grupę jest ograniczony. Spółka sprzedaje z dowozem za ok. 200 mln zł rocznie.

Pytany o priorytety na najbliższe okresy, odpowiedział: "Chcemy realizować nasze plany. Zakładamy dalszą integrację Delikatesów Centrum. W hurcie chcemy zwiększać sprzedaż na platformie B2B i poprawiać efektywność".

"Za wcześnie mówić o ambicjach grupy Eurocash dotyczących przyszłego roku. Zobaczymy, jak długo potrwa druga fala pandemii" - dodał Jacek Owczarek.

Po trzech kwartałach 2020 roku przychody grupy Eurocash wyniosły 19,12 mld zł i były o 2,8 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2019 r. EBITDA wyniosła 561,7 mln zł wobec 556,7 mln zł rok wcześniej. Zysk netto wyniósł 13,5 mln zł wobec 31,8 mln zł zysku netto rok wcześniej.

W samym trzecim kwartale grupa Eurocash zanotowała 5 proc. wzrostu sprzedaży do 7.005,9 mln zł. Zysk EBITDA wyniósł 225,1 mln zł wobec 219,2 mln zł zysku rok wcześniej i wobec 218,1 mln zł zysku oczekiwanych przez rynek.

"To był spokojny kwartał, ze stabilnym wynikiem i wzrostem sprzedaży" - powiedział członek zarządu.

Segment hurtowy osiągnął w trzecim kwartale 5,26 mld zł przychodów (wzrost o 3,4 proc. rdr) oraz 185 mln zł EBITDA (wzrost o 7,4 proc. rdr).

"W segmencie hurtowym odnotowaliśmy rekordową sprzedaż za pośrednictwem platformy eurocash. pl. Zamówienia on-line stanowiły już 31 proc. łącznej sprzedaży tego segmentu, nie uwzględniając formatu Cash & Carry. Zysk segmentu wzrósł, mimo tego że to był ostatni kwartał, który rok do roku porównujemy z okresem, gdy mieliśmy jeszcze kontrakt z Orlenem" - powiedział Owczarek.

W obszarze detalicznym sprzedaż zewnętrzna wyniosła 1,58 mld zł (wzrost o 3,5 proc. rdr), z kolei EBITDA wyniosła ponad 76 mln zł wobec 79 mln zł przed rokiem.

"W segmencie detalicznym było spokojnie. W Delikatesach Centrum trwały prace związane z integracją. Potrzebujemy jeszcze ok. dwóch kwartałów, by sfinalizować procesy wewnętrzne i wrócić do dyskutowania o planach ekspansji i rozwoju" - powiedział członek zarządu Eurocashu.

Sprzedaż segmentu Projekty w trzecim kwartale 2020 r. przekroczyła 100 mln zł i była o 268 proc. wyższa rdr. Wzrost wynika przede wszystkim z odkupienia przez Eurocash w czerwcu większościowego pakietu akcji Frisco, prowadzącej supermarket online. Od trzeciego kwartału grupa konsoliduje 100 proc. wyników e-supermarketu.

"Po raz pierwszy w trzecim kwartale konsolidujemy Frisco. Spółka dodała ok. 50 mln zł sprzedaży do grupy i miała nieduży zysk netto" - powiedział członek zarządu.

Anna Pełka (PAP Biznes)

pel/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Tanie konta z przelewami ekspresowymi – styczeń 2022 r.

Tanie konta z przelewami ekspresowymi – styczeń 2022 r.

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Prognozy i wyniki finansowe

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki