Priorytetem Wirtualnej Polski jest przejęcie firmy e-commerce w regionie Europy Środkowo-Wschodniej: grupa liczy na to, że akwizycja zostanie sfinalizowana w 2020 roku - poinformował PAP Biznes prezes Jacek Świderski. Ze względu na akwizycyjne nastawianie, zarząd WP nie chce, by spółka wypłaciła akcjonariuszom więcej niż 1 zł dywidendy na akcję.


"Jesteśmy selektywni, chcemy, żeby wejście do nowego kraju było możliwie bezpieczne, żeby pozycja rynkowa spółki, którą ewentualnie kupimy, nie była zagrożona – mam nadzieję, że w przyszłym roku uda nam się coś domknąć. Uważam, że to powinno być coś dużego – akwizycja zagraniczna musi być na tyle istotna, żeby można było na jej podstawie budować struktury i obsługiwać ten biznes" - powiedział prezes.
"Szukamy spółek, które będą synergiczne z naszymi biznesami w Polsce. Bierzemy pod uwagę tylko kraje UE, bliskie nam kulturowo, z podobnym zachowaniem konsumentów: chcemy móc nasze platformy wykorzystywać w takiej formie, w jakiej one są dzisiaj" - dodał.
Jak poinformował Świderski, ze względu na akwizycyjne nastawianie, zarząd WP nie chce, by spółka wypłaciła akcjonariuszom więcej niż 1 zł dywidendy na akcję.
"Ten poziom pozwala nam (trzem największym akcjonariuszom i założycielom WP: Jackowi Świderskiemu, Michałowi Brańskiemu i Krzysztofowi Sierocie - PAP Biznes) spłatę kredytu, który wzięliśmy, by dokupić kilka proc. akcji od Innova Capital. Kredyt był naszym dowodem wiary w Wirtualną Polskę” - powiedział prezes.
W 2019 roku spółka wypłaciła akcjonariuszom 1 zł dywidendy na akcję, a w 2018 roku było to 0,96 zł.
Grupa chce w pierwszej kolejności finansować przejęcia długiem.
"Jeżeli wydamy całe dostępne środki na akwizycje i będziemy chcieli wydać jeszcze więcej, to rzeczywiście wtedy musielibyśmy pomyśleć o innych instrumentach, ale po drodze do emisji akcji mamy jeszcze mezzanine. Wszystko oczywiście zależy od tego, co byłoby na stole, ale nie chcę niepokoić inwestorów i odnosić się do ewentualnej emisji akcji" - powiedział prezes.
Dodał, że na koniec przyszłego roku – gdyby WP nie dokonała istotnej akwizycji – wskaźnik dług netto spadłby poniżej jednokrotności zysku EBITDA. Na koniec września wskaźnik ten wynosił 1,4, a zadłużenie grupy sięgało ok. 351 mln zł.
Wirtualna Polska szuka celu akwizycyjnego za granicą m.in. dlatego, że - w ocenie zarządu - w Polsce nie pozostało obecnie dużo dobrych spółek e-commerce, które byłyby interesujące dla grupy.
"Nie jest na pewno tak, że nowe biznesy nie powstają – Polacy są bardzo przedsiębiorczym narodem – ale ta pierwsza fala najniżej rosnących owoców została zebrana w ciągu ostatnich lat" - ocenił Świderski.
Prezes WP dodał, że nie widzi również dużego pola do kreowania wartości dla akcjonariuszy poprzez uruchamianie kolejnych internetowych portali wertykalnych w Polsce - obecnie grupa posiada ich siedem.
"To, gdzie widzimy największy wzrost wartości, to akwizycje e-commerce" - powiedział Świderski.
Prezes poinformował, że planem Wirtualnej Polski jest, by do połowy 2022 roku około trzy czwarte przychodów grupy generował obszar sprzedaży internetowej (e-commerce), a jedna czwarta pochodziła z reklamy. W listopadzie WP podała, że 53 proc. przychodów segmentu internetowego grupy za ostatnie dwanaście miesięcy stanowiła działalność e-commerce, a pozostałe działalność mediowa.
Na poziomie wyniku EBITDA grupa chce w ciągu najbliższych dwóch i pół roku zrównać zyski z e-commerce i reklamy, ale odbyć się to ma głównie za sprawą akwizycji. W przypadku EBITDA udział portali zajmujących się sprzedażą internetową wyniósł 33 proc. w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy.
Obecnie segment sprzedaży internetowej grupy mocniej zwiększa przychody niż zyski, co - jak wyjaśnił prezes - wynika z chęci zdobywania udziałów rynkowych.
"Wyniki obszaru e-commerce to pochodna walki o rynek. Mamy takie pokrętło: rosnąć szybciej na przychodach albo robić wynik. Można agresywnie kupować ruch, inwestować albo pracować nad marżą. My wychodzimy z założenia, że tak jak w obszarze mediowym benedyktyńsko pilnujemy wyniku, tak w e-commerce jesteśmy zorientowani bardziej na wzrost udziału w rynku" - powiedział.
"Cały czas Polska jest w ogonie Europy, jeżeli chodzi o poziom transakcyjności, cały czas jest to z naszej strony walka o rynek, o wbicie jak największej liczby flag w mapę, tak jak miało to miejsce podczas kolonizacji Dzikiego Zachodu – my w tym wyścigu dużo częściej używamy ostróg niż ściągamy lejce" - dodał.
Pytany o segmenty e-commerce, w których grupa chciałaby umocnić swoją pozycję, prezes odpowiedział: "Zainwestowaliśmy w porównywarkę ubezpieczeń Mubi, stając się mniejszościowym akcjonariuszem i skoro to zrobiliśmy, to mogę mówić o tym, że chcemy w ten obszar wejść".
W części mediowej biznesu, Świderski liczy na dalszy wzrost przychodów z reklamy powyżej dynamiki rynku, która w przyszłym roku może wynieść 5-10 proc.
"Obecnie mamy 7-8 proc. wzrostu rynku reklamy internetowej, liczymy, że to może się utrzymać w 2020 roku. Chcielibyśmy dalej rosnąć szybciej niż rynek - obecnie nasz wzrost wynosi ok. 17 proc. Nasza dynamika wzrostu jest gdzieś pomiędzy Googlem a Facebookiem, który IAB ADEX szacuje odpowiednio na 6 proc. i 27 proc." - powiedział Świderski.
Grupa nie wyklucza przejęć w sektorze mediów internetowych.
"Jesteśmy naturalnym miejscem, do której każdy puka, gdy ma na sprzedaż aktywo mediowe lub e-commerce, więc zakładam, że niczego nie przegapimy. Analizujemy wszystkie oferty, patrzymy na synergie, których mamy w grupie dużo, więc na pewno nie mówię z zasady +nie+ akwizycjom mediowym, natomiast skupiamy się na e-commerce" - powiedział.
Wirtualna Polska to holding spółek mediowych oraz e-commerce. Jest m.in. właścicielem portali WP i o2. Prowadzi specjalistyczne serwisy tematyczne i rozrywkowe, w tym m.in. money.pl, WP Wiadomości, WP SportoweFakty, dobreprogramy.pl i WP Magazyn. W branży e-commerce WP działa w obszarach turystyki, mody, wyposażenia wnętrz i projektowania domów, usług finansowych oraz motoryzacji.
Grupa jest również właścicielem Telewizji WP, która od trzech lat jest dostępna na ósmym multipleksie telewizji naziemnej oraz w ofercie operatorów cyfrowym i kablowych. W poniedziałek Telewizja WP podpisała umowę z Cyfrowym Polsatem.
Zarząd WP spodziewa się, że segment telewizyjny - podobnie jak rok wcześniej - wypracuje w czwartym kwartale zysk EBITDA. W przyszłym roku celem jest roczny zysk Telewizji WP. Po trzech kwartałach 2019 roku strata EBITDA segmentu TV wyniosła ok. 5 mln zł wobec 6 mln zł przed rokiem, a sprzedaż wzrosła o 32 proc. do 14,2 mln zł.
Łukasz Kucharski (PAP Biznes)
kuc/ gor/


















































