W Chinach powstaje maszyna do wywiercenia tunelu w Świnoujściu między wyspami Wolin i Uznam

W Chinach rozpoczęła się budowa maszyny, która wywierci tunel pomiędzy wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu (Zachodniopomorskie). Maszyna będzie miała ponad 13 metrów średnicy, a średnica samej tarczy wyniesie 12 metrów.

Maszyna TBM wyprodukowana przez China Tunnel Construction Group.
Maszyna TBM wyprodukowana przez China Tunnel Construction Group. (fot. Wang Yuyang / FORUM/Reuters)

Maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine) do budowy stałego połączenia wysp Wolin i Uznam jest już budowana - poinformowały w poniedziałek służby prasowe świnoujskiego magistratu.

Konsorcjum budujące tunel zleciło wykonanie maszyny firmie China Railway Engineering Group. Urządzenie będzie wprawdzie podobne do tych, które wiercą tunele w innych inwestycjach, ale będzie miało parametry wskazane przez polskich projektantów tunelu.

Świnoujska TBM będzie miała zewnętrzną średnicę ponad 13 metrów, a sama tarcza liczyć będzie 12 metrów. Długość całej konstrukcji ma wynieść 101 metrów, a waga - 2740 ton. Kompletna maszyna ma być zmontowana w Chinach najpóźniej w maju 2020 r. Później zostanie tam zdemontowana i przetransportowana do Świnoujścia.

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Plac budowy przekazano wykonawcy w październiku br. Tunel realizuje konsorcjum firm PORR SA, która jest jego liderem, PORR Bau GmbH, Gulermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhut A.S i Energopol Szczecin SA.

Najważniejszą częścią projektu ma być tunel o długości 1,76 kilometra, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji wynosi ok. 913 mln zł, a dofinansowania unijnego - 776 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość kontraktu na zaprojektowanie i budowę przekracza 793 mln zł.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 km jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu ma mieć 12 metrów; ma tam powstać dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, a poniżej jezdni - galeria ewakuacyjna.

Tunel ma być gotowy do września 2022 r. (PAP)

autor: Kacper Reszczyński

res/ pad/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 3 tindala

Po prostu chińskie tańsze. Na chwilę obecną dla decydentów to jedyne kryterium.

! Odpowiedz
3 5 mooooo

Uuu matku boska powstaje w Chinach a to taki sojusznik jak USA nie potrafi budować takich maszyn

! Odpowiedz
55 5 gronostaj

A to nie będzie tunel z nikąd do nikąd? Jaki przewiduje się tam ruch?

Naprawdę nie ma w Polsce pilniejszych potrzeb?

! Odpowiedz
35 9 gronostaj

Chyba zostałem źle zrozumiany.
Wywalamy setki milionów złotych do Chin, aby wybudować tunel z którego prawie nikt nie będzie korzystał.
Świnoujście ma około 40 tyś. mieszkańców, jaki oni ruch mogą wygenerować? Zaraz dalej jest granica, za którą nic nie ma (żadnej autostrady).

! Odpowiedz
6 20 marianpazdzioch

Jeśli Bruksela daje 80% eursów do kubeczka, to nie bardzo jest co się zastanawiać czy to ma sens. Alternatywą jest psi fryzjer, albo robienie karmników dla ptaków, tyle że gdzieś w Grecji czy Francji, a nie w PL.

! Odpowiedz
17 7 gronostaj odpowiada marianpazdzioch

Wybudowanie tunelu to jest nic z w porównaniu z kosztami jego utrzymania, za które będziemy płacić my podatnicy.

A tak składamy się wszyscy na miliony złotych aby parę tysięcy ludzi miało droższe działki na drugiej stronie miasta...

! Odpowiedz
4 18 tindala

jakbyś musiał codziennie czekać godzinę na prom, żeby przedostać się z jednej części miasta do drugiej , tobyś nie pisał takich kacapałów.

! Odpowiedz
2 12 jaguar_61 odpowiada gronostaj

nie masz dziecinko pojęcia to się nie produkuj....utrzymanie komunikacji promowej kosztuje wielokrotnie więcej i płaci za to miasto Świnoujście.....byłeś choć raz w tym mieście????

! Odpowiedz
19 15 karbinadel

Dla siebie robią, więc co się dziwicie. Za kilkanaście lat Chińczycy będą przyjeżdżać do Europy pooddychać świeżym powietrzem i podziwiać skanseny po dawnym przemyśle

! Odpowiedz
1 4 tindala

już przyjeżdżają. W skalo chińskiej Europa to jak świat zamknięty w dziecięcej szklanej kuli

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 3,4% XII 2019
PKB rdr 3,9% III kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,2% XII 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 213,27 zł X 2019
Produkcja przemysłowa rdr 1,4% XI 2019

Znajdź profil