REKLAMA
TYLKO U NAS

Votum chce wejść na rynek internetowy od września '18 r.; w '19 oczekuje poprawy zysków

2018-03-02 14:14
publikacja
2018-03-02 14:14

Kancelaria odszkodowawcza Votum planuje wejście na rynek internetowy. Pracuje nad platformą Law Stream, która ma m.in. zautomatyzować pracę nad sprawami do 10 tys. zł. W ograniczonej funkcjonalności ta usługa ma być dostępna od września 2018 r. - poinformowali przedstawiciele spółki na konferencji.

"We wrześniu platforma będzie działała. Klienci będą mogli już elektronicznie zgłaszać swoje roszczenia odszkodowawcze" - powiedział Andrzej Dadełło, przewodniczący rady nadzorczej spółki i jej znaczący akcjonariusz.

"To czy w ramach odrębnej platformy czy w ramach strony Votum. sa i Helpfind. pl to jest jeszcze sprawa otwarta. Odrębna platforma Law Stream może pojawić się później. Na rok 2019 planujemy uruchomienie usług typu Jaas, czyli Justice as a Service" - dodał Bartłomiej Krupa, prezes Votum.

Votum planuje w 2018 roku założyć spółkę technologiczną. Spółka ta ma między innymi opracować i wdrożyć algorytmy do oceny przyjmowanych spraw i wspomagać proces podejmowania decyzji o działaniach prawnych. Jak poinformowali przedstawiciele Votum. pl, dzięki platformie Law Stream spółka ma wrócić do spraw o najniższych wartościach, do 10 tys. zł, które do tej pory były nierentowne. Dodatkowo, automatyzacja ma znacząco wpłynąć na koszty.

"Po pierwsze liczymy na obniżenie kosztów działu prawnego i to nie tylko koszty zatrudnienia, ale też koszty pieniądza w czasie. Są takie usługi, w które musimy niemało inwestować, jak np. cesje nieruchomości, i jeżeli ten proces skrócimy o 2 miesiące, to szybciej kupimy kolejne roszczenia" - powiedział prezes Votum.

"Miesięczne oszczędności zakładając, że ograniczymy nakłady pracy od kilku do 20 proc., wyniosą od 50 tys. do stu kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie" - dodał

Poinformował też, że w najprostszych sprawach usługi internetowe będą oferowane klientom za darmo, w zamian za zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Votum chce wejść na polski rynek internetowy w zakresie odszkodowań jak najszybciej, bo nie widzi na nim konkurencji. Popularność strony anulujmandat. pl świadczy, zdaniem prezesa Votum, że popyt na pokrewne usługi jest silny. Jako przykłady z zagranicznych rynków podaje AirHelp.

"Zaczął się wyścig o to, kto zdominuje ten rynek właśnie na polu internetowym. Wiemy też, że konkurencja również rusza" - powiedział Andrzej Dadełło.

"Nie mamy obaw, żeby mówić o tym projekcie, bo i część nakładów i część przygotowań daje nam w naszym przekonaniu kilka kroków do przodu przed konkurencją. Liczymy też na kompetencje naszych nowych partnerów biznesowych" - dodał prezes Votum.

OCZEKIWANIA NA '18 I '19

"Już w czwartym kwartale w roku 2018 można spodziewać się, że efekty zwiększonej liczby pozwów wytoczonych przez nas w roku 2017 przełożą się na zwiększone przychody. Teraz odnotowaliśmy zwiększone nakłady na opłaty od pozwów" - powiedział prezes Votum, Bartłomiej Krupa.

Poinformował też, że wcześniej (przed IV kw. 2018 r. - PAP) można się spodziewać przychodów z wprowadzenia nowego modelu systemu sprzedaży.

"Można oczekiwać, że w 2018 roku poprawimy to, co było w tym roku, ale taka zmiana jeśli chodzi o wynik, znacząca poprawa, jeśli chodzi o przychody i zyski, będzie w roku przyszłym" - dodał Andrzej Dadełło.

WYNIKI

Przychody ze sprzedaży Votum w czwartym kwartale 2017 r. wyniosły 25,96 mln zł wobec 27,47 mln zł rok wcześniej (spadek o 5 proc. rdr).

Zysk na działalności operacyjnej wyniósł w czwartym kwartale 2017 r. 683 tys. zł, wobec 4,54 mln rok wcześniej (spadek o 85 proc rdr).

Votum miał w czwartym kwartale 179 tys. zł zysku netto (spadek o 95 proc. rdr).

W całym 2017 r. grupa Votum miała 93,96 mln zł przychodów wobec 98,42 mln zł rok wcześniej (spadek o 5 proc. rdr).

Zysk na działalności operacyjnej wyniósł 5,3 mln wobec 16 mln rok wcześniej (spadek o 67 proc rdr).

Votum miał w 2017 r. 3,72 zysku netto (spadek o 71 proc. rdr) i 3,63 mln zł zysku netto podmiotu dominującego (spadek o 71 proc. rdr).

Jak podał prezes Votum, na wyniki w 2017 r. wpłynęły m.in. rosnące koszty związane z rozwojem nowego modelu sprzedaży.

"Do tej pory nasza sieć sprzedaży opierała się na modelu typowo prowizyjnym. Ten model, w naszej ocenie, ulega na rynku pewnej degradacji. Od dwóch lat prowadzimy model oparty na rozwiązaniach podobnych do innych branż, jak np. medycznej, gdzie pracownik jest wyposażony m.in. w samochód służbowy, narzędzia do komunikacji elektronicznej i informacje o potencjalnym kliencie.

Votum w 2017 r. przeznaczyło na rozwój sieci sprzedaży ponad 6,62 mln zł, co stanowi wzrost o ponad 4 mln zł w porównaniu do roku 2016. Wartość spraw prowadzonych, pozyskanych przez nową sieć sprzedaży, na koniec 2017 r. wynosiła 118,26 mln zł.

"Ta pozycja ze względu na sposób finansowania nie mogła się przełożyć na część przychodową. Koszty ponosimy z góry, ale kiedy pojawią się odszkodowania, nie będziemy musieli już rozliczać z tą siecią tego przychodu, więc będzie on niewątpliwie bardziej marżowy" - powiedział Bartłomiej Krupa.

"Do końca 2017 dzięki sprawom spisanym przez tę sieć uzyskano 21,087 mln zł odszkodowań" - poinformował prezes Votum.

Na wyniki za 2017 r. wpływ miały również wydatki inwestycyjne na nowe rozwiązania IT, związane m.in. z zapewnieniem bezpieczeństwa danych w ramach przygotowań do RODO.

Bartłomiej Krupa poinformował również, że w 2017 r. nastąpił rozwój projektu obsługi spraw o dochodzenie roszczeń z umów bankowych. Pod koniec 2017 r. łączna wartość tych roszczeń wynosiła 214,46 mln zł (w tym sprawy niezgłoszone).

Przedstawiciele Votum podkreślili, że wobec banków, które nie chcą prowadzić rozmów, spółka stosuje agresywną strategię.

"W lutym bieżącego roku złożyliśmy jakieś tysiąc reklamacji do poszczególnych banków, do kilku banków po 300 jednego dnia, do agentów gdzieś w odległych placówkach. Reklamacje naszych klientów zablokowały prace niektórych oddziałów" - powiedział Krupa.

Przedstawiciele Votum poinformowali również, że na dzień 27 lutego w porównaniu z 31 grudnia 2017 wolumen spraw prowadzonych przez spółkę oraz kancelarię A.Łebek i Wspólnicy wzrosła o 3,18 proc. (5,63 proc. w ujęciu wartościowym). (PAP Biznes)

kat/ asa/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz
andas21
Prezes Kancelarii VOX VERITAS wprowadził już taką usługę prawie rok temu. Żadna nowość na rynku odszkodowań.

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki