REKLAMA

Play na celowniku UOKiK. Chodzi o rabat za e-fakturę

2022-12-07 09:14, akt.2022-12-12 19:37
publikacja
2022-12-07 09:14
aktualizacja
2022-12-12 19:37

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko spółce P4, operatorowi sieci Play. Zarzut dotyczy karania konsumentów utratą rabatu za e-fakturę, gdy nie opłacili oni w terminie abonamentu lub innych opłat wskazanych na rachunku - podał UOKiK w komunikacie prasowym.

Play na celowniku UOKiK. Chodzi o rabat za e-fakturę
Play na celowniku UOKiK. Chodzi o rabat za e-fakturę
fot. Karolis Kavolelis / / Shutterstock

UOKiK podał, że abonenci sieci Play, którzy zrezygnowali z papierowych faktur, mogą skorzystać z rabatu za e-fakturę i terminowe płatności. Wynosi on 5 zł miesięcznie. Regulaminy promocji przewidują utratę tej zniżki na kolejnej fakturze, gdy konsument spóźni się z płatnością za poprzednią. Na fakturach oprócz abonamentu uwidocznione są m.in. opłaty z tytułu różnych usług dodatkowych – nieuiszczenie ich w terminie także powoduje, że zniżka przepada. Konsument ponownie uzyskuje rabat dopiero, gdy uiści zaległe płatności oraz terminowo opłaci aktualną e-fakturę. Jeśli tego nie zrobi, to po raz kolejny nie otrzyma zniżki. Niezależnie od tego spółka może naliczać konsumentom odsetki za opóźnienie.

"Utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie ma charakter kary umownej. Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych. Dlatego wszcząłem postępowanie przeciwko P4" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

W ocenie UOKiK taka praktyka może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Operator zastrzegł sobie możliwość podwójnego karania abonentów, którzy nie uiszczają płatności w terminie. Po pierwsze, poprzez odsetki za opóźnienie. Po drugie, poprzez utratę rabatu, którego wysokość może przewyższać dozwolone prawem w takiej sytuacji odsetki. Spółka może odnosić też dodatkową korzyść – nadal nie ponosi kosztów związanych z wystawianiem i wysyłką papierowych faktur, chociaż abonent stracił zniżkę z tego tytułu. Konsumenci w przypadku utraty rabatu z powodu nieterminowej płatności zwykle nie wycofują zgody na e-fakturę.

Jeśli zarzut prezesa UOKiK się potwierdzi, firmie grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.  

Oświadczenie operatora sieci Play

Stosowany przez Play mechanizm nie jest karą umowną – spółka udziela rabatu po spełnieniu określonych warunków. Klienci otrzymują zniżkę na abonament po spełnieniu obu warunków: wyrażeniu zgody na wygodną i przyjazną środowisku e-fakturę oraz dokonywaniu terminowych płatności. W sytuacji, gdy którykolwiek z nich nie jest spełniony rabat nie jest przyznawany. Natomiast jeśli w kolejnym miesiącu abonent spełni oba warunki to ponownie zyskuje prawo do zniżki.  

Jest to powszechnie stosowana na rynku praktyka, która premiuje nowoczesne, ekologiczne podejście oraz uiszczanie zobowiązań zgodnie z terminami określonymi w umowie.  

Należy też podkreślić, że konstrukcja rabatu stosowana w umowach Play była przedmiotem analizy Prezesa UOKiK tuż po jej wprowadzeniu. W grudniu 2015 roku postępowanie wyjaśniające w tej sprawie zostało zamknięte, a Urząd przez kilka lat nie zgłaszał żadnych zastrzeżeń.  

Jako spółka stosujemy się do wszystkich obowiązujących przepisów prawa.

epo/ ana/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (6)

dodaj komentarz
wtomek123
"Play na celowniku UOKiK"- to są chore pomysły. Polskie firmy typu PGNIG nic nie dają za rezygnację z faktury papierowej. Dlatego ja ją mam cały czas.
fiat126p
1. Kolejna ingerencja w wolność umów.
2. Jeżeli UOKiK chce się wykazać to zamiast rabatu powinna być dozwolona dodatkowa opłata za papier i przesyłkę w wysokości rzeczywistych kosztów (i niech je kontroluje UOKiK).
3. Jeżeli oświadczenie Play zawiera prawdę, to widać jak niepewne warunki prowadzenia jakiejkolwiek działalności
1. Kolejna ingerencja w wolność umów.
2. Jeżeli UOKiK chce się wykazać to zamiast rabatu powinna być dozwolona dodatkowa opłata za papier i przesyłkę w wysokości rzeczywistych kosztów (i niech je kontroluje UOKiK).
3. Jeżeli oświadczenie Play zawiera prawdę, to widać jak niepewne warunki prowadzenia jakiejkolwiek działalności są w Polsce. Do tego ew. kara idzie do budżetu państwa zamiast ulgi w opłatach dla klientów.
andrzey_
Ja czekam kiedy zostanie zakazane dawanie rabatów dopiero po zgodzie marketingowej.
newpiotr
Płatność rozumiem i zgodę. Tutaj jasno t mobile orange czy play na początku zawierania umowy informują że jeśli wyrażę na to zgodę to dostanę rabat zgody nie muszę wyrażać i nie będę miał rabatu.

Lepiej nie zajmą się tym że operatorzy teraz przy umowach dodają zapis inflacyjny, Umowę mam na dwa lata a t mobil może ją aktualizować
Płatność rozumiem i zgodę. Tutaj jasno t mobile orange czy play na początku zawierania umowy informują że jeśli wyrażę na to zgodę to dostanę rabat zgody nie muszę wyrażać i nie będę miał rabatu.

Lepiej nie zajmą się tym że operatorzy teraz przy umowach dodają zapis inflacyjny, Umowę mam na dwa lata a t mobil może ją aktualizować raz w roku o inflację i tutaj nie ma możliwości odmowy
karbinadel
To samo robi Canal+. Spóźnienie z płatnością skutkuje odebraniem zniżki

Powiązane: UOKiK karze nieuczciwe firmy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki