REKLAMA
TYLKO U NAS

S3 od Świnoujścia do Czech. Ostatni fragment oddany do użytku

2025-10-20 14:45
publikacja
2025-10-20 14:45

Ostatni brakujący fragmentu drogi ekspresowej S3 został w poniedziałek oficjalnie oddany do użytku. To odcinek między węzłami Świnoujście Łunowo-Międzyzdroje. Kierowcy mogą już w pełni przejechać trasę od Świnoujścia do granicy z Czechami w Lubawce.

S3 od Świnoujścia do Czech. Ostatni fragment oddany do użytku
S3 od Świnoujścia do Czech. Ostatni fragment oddany do użytku
/ GDDKiA

- W końcu mamy finalny efekt, który pozwala osiągnąć założony cel – bezpiecznie, wygodnie i w krótkim czasie. To ma służyć nie tylko zachodniej Polsce, ale jest to część korytarza transportowego Bałtyk - Adriatyk. To właśnie przez Polskę przechodzi blisko 470 km tego kluczowego korytarza transportowego – mówił w poniedziałek podczas konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Droga ekspresowa S3 jest elementem Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk - Adriatyk oraz fragmentem europejskiej trasy E65 łączącej szwedzkie Malmö z greckim miastem Chania na Krecie. Łączna jej długości wynosi blisko 4 tys. km. 

- Droga S3 ma kluczowe znaczenie dla rozwijającego się portu w Świnoujściu. Jest niezwykle istotna dla inwestycji, którą realizujemy, czyli dla Przylądka Pomerania, dla rozwoju portu w Świnoujściu, tak aby jego potencjał był jeszcze większy, gdy na Pomorze Zachodnie przypłyną największe kontenerowce na świecie – dodał Marchewka.

Oddany w poniedziałek do użytku fragment drogi ekspresowej S3 był ostatnim brakującym fragmentem S3 Świnoujście - Troszyn, jak i całej drogi ekspresowej S3 w Polsce. Droga ekspresowa S3 Świnoujście - Troszyn o długości 33 km została podzielona na dwa odcinki realizacyjne: Świnoujście - Dargobądz i Dargobadz - Troszyn. Umowy na zaprojektowanie i budowę zostały podpisane w 2020 r., a roboty budowlane ruszyły na początku 2022 r.

Budowa drogi ekspresowej S3 ruszyła w 2007 r. wraz z pierwszymi pracami na odcinku Szczecin - Gorzów Wielkopolski. W 2010 r. fragment ten o długości 81 km zostało oddany do ruchu.

- Wtedy to był pierwszy duży plac budowy w naszym województwie. Odcinek między Szczecinem a Gorzowem był dla nas wielkim wyzwaniem i nauką. Dziś mamy wiele takich inwestycji, tj. drogi ekspresowe S6 i S11, to jest ponad 300 km dróg ekspresowych, które budujemy, albo za chwilę będziemy budować, za ponad 20 mld zł – przekazał dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Łukasz Lendner.

Łącznie cała droga ekspresowa S3 liczy 471 km (w tym 17 km wspólnego przebiegu z autostradą A6). Koszt realizacji S3 od Świnoujścia do Lubawki w latach 2007-2025 wyniósł ponad 15 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE w ramach różnych programów wyniosło ok. 7,7 mld zł.(PAP)

misz/ wkr/

Źródło:PAP
Tematy
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Advertisement

Komentarze (5)

dodaj komentarz
jas2
Aż sam się dziwię, jakim cudem zbudowano w Polsce wspaniałe i nowoczesne autostrady i trasy szybkiego ruchu?
A zaczęło się niepozornie od słynnego: yes, yes, yes!!!
sterl
7 mld autostrada przez całą Polskę, a ponad 30 mld lekką ręką wyrzuciliśmy w błoto na wschodzie..
incitatus
Nic tylko czekać na jakiegoś Sebe-rekordziste prędkości, z 3 z przodu.
jas2
Ćwicz, a może i ty nauczysz się jeździć?
incitatus odpowiada jas2
Chcieć a móc to dwie różne kwestie. Nie mam tylu KM w moim Kawasaki...

...jeszcze.

Powiązane: Drogi i autostrady

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki