Ostatni brakujący fragmentu drogi ekspresowej S3 został w poniedziałek oficjalnie oddany do użytku. To odcinek między węzłami Świnoujście Łunowo-Międzyzdroje. Kierowcy mogą już w pełni przejechać trasę od Świnoujścia do granicy z Czechami w Lubawce.


- W końcu mamy finalny efekt, który pozwala osiągnąć założony cel – bezpiecznie, wygodnie i w krótkim czasie. To ma służyć nie tylko zachodniej Polsce, ale jest to część korytarza transportowego Bałtyk - Adriatyk. To właśnie przez Polskę przechodzi blisko 470 km tego kluczowego korytarza transportowego – mówił w poniedziałek podczas konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Droga ekspresowa S3 jest elementem Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk - Adriatyk oraz fragmentem europejskiej trasy E65 łączącej szwedzkie Malmö z greckim miastem Chania na Krecie. Łączna jej długości wynosi blisko 4 tys. km.
- Droga S3 ma kluczowe znaczenie dla rozwijającego się portu w Świnoujściu. Jest niezwykle istotna dla inwestycji, którą realizujemy, czyli dla Przylądka Pomerania, dla rozwoju portu w Świnoujściu, tak aby jego potencjał był jeszcze większy, gdy na Pomorze Zachodnie przypłyną największe kontenerowce na świecie – dodał Marchewka.
Oddany w poniedziałek do użytku fragment drogi ekspresowej S3 był ostatnim brakującym fragmentem S3 Świnoujście - Troszyn, jak i całej drogi ekspresowej S3 w Polsce. Droga ekspresowa S3 Świnoujście - Troszyn o długości 33 km została podzielona na dwa odcinki realizacyjne: Świnoujście - Dargobądz i Dargobadz - Troszyn. Umowy na zaprojektowanie i budowę zostały podpisane w 2020 r., a roboty budowlane ruszyły na początku 2022 r.
Dzisiaj udrażniamy przejazd dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu w każdą stronę na ostatnim odcinku S3 od w. Międzyzdroje do w. Łunowo. Trwa wprowadzanie zmiany organizacji ruchu. #funduszeUE pic.twitter.com/3xhkLu4Vr9
— GDDKiA Szczecin (@GDDKiA_Szczecin) October 20, 2025
Budowa drogi ekspresowej S3 ruszyła w 2007 r. wraz z pierwszymi pracami na odcinku Szczecin - Gorzów Wielkopolski. W 2010 r. fragment ten o długości 81 km zostało oddany do ruchu.
- Wtedy to był pierwszy duży plac budowy w naszym województwie. Odcinek między Szczecinem a Gorzowem był dla nas wielkim wyzwaniem i nauką. Dziś mamy wiele takich inwestycji, tj. drogi ekspresowe S6 i S11, to jest ponad 300 km dróg ekspresowych, które budujemy, albo za chwilę będziemy budować, za ponad 20 mld zł – przekazał dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Łukasz Lendner.
Łącznie cała droga ekspresowa S3 liczy 471 km (w tym 17 km wspólnego przebiegu z autostradą A6). Koszt realizacji S3 od Świnoujścia do Lubawki w latach 2007-2025 wyniósł ponad 15 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE w ramach różnych programów wyniosło ok. 7,7 mld zł.(PAP)
misz/ wkr/