Rząd przyjął w środę projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce. Zakłada on m.in. zniesienie obowiązku zapłaty VAT przez tzw. małego podatnika w przypadku nieotrzymania przez tego podatnika zapłaty za dostarczony towar lub usługę.
Źródło: SXC
Premier Donald Tusk powiedział w środę na konferencji prasowej, że te rozwiązania będą wygodne szczególnie dla małych przedsiębiorstw. "Ta zmiana ich dotyczyła (...) Rozwiązanie to powinno dość skutecznie, jak sądzimy, zlikwidować zatory płatnicze, które są autentycznym przekleństwem dla bardzo wielu firm" - zaznaczył premier.
»Propozycje rządu ws. podwyższenia wieku emerytalnego |
Ministerstwo Gospodarki w przesłanym komunikacie dodało, że nowe rozwiązania w rozliczaniu podatku VAT poprawią też płynność finansową przedsiębiorstw, zwiększą dyscyplinę płatniczą między kontrahentami oraz zlikwidują bariery administracyjne.
»Co zmieni metoda kasowa w liczeniu VAT? |
Projekt zakłada zniesienie m.in. obowiązku zapłaty podatku VAT przez tzw. małego podatnika (w rozliczeniach kasowych), gdy kontrahent będący czynnym podatnikiem VAT nie zapłaci mu za dostarczony towar lub wykonaną usługę.
»Polska awansowała w raporcie Banku Światowego |
"Propozycja ułatwia korzystanie z ulgi na "złe długi" w obszarze VAT. Podatnik, który rozliczył podatek VAT od należności, której faktycznie nie otrzymał będzie mógł dokonać korekty podatku należnego po upływie 150 dni od terminu płatności. Obecnie jest to 180 dni" - wyjaśnił resort gospodarki.
Ministerstwo dodało, że nowe przepisy ograniczą możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków, których dłużnik faktycznie nie poniósł. W przypadku nieuregulowania kwoty z faktury podatnik-dłużnik będzie musiał zrobić korektę kosztów uzyskania przychodu w ciągu 30 dni od upływu terminu płatności ustalonego przez strony. Natomiast, w przypadku, gdy czas płatności ustalony przez strony będzie dłuższy niż 60 dni, termin dokonania korekty kosztów będzie przypadał na 90 dzień od dnia zaliczenia kwoty do kosztów uzyskania przychodów.
"Zapis ten eliminuje dominującą pozycję podatników wobec dostawcy towarów czy usług poprzez wyznaczanie długich terminów płatności" - podkreślił resort.
»Bezrobocie byłoby wyższe, gdyby nie przedsiębiorcy |
CIR dodało także, że zaproponowano ujednolicenie warunków dotyczących zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego z warunkami dla zezwoleń akcyzowych oraz wydłużono termin na przekazywanie naczelnikowi urzędu celnego danych o wyrobach akcyzowych.
W ustawie pojawiły się także rozwiązania dotyczące niezaliczania zobowiązań z tytułu umów PPP do długu publicznego i deficytu sektora finansów publicznych. "Jest to wypełnienie wytycznych wynikających z decyzji EUROSTAT. Pozwoli to usunąć wątpliwości jednostek samorządu terytorialnego w kwestii zaliczania bądź nie zobowiązań z tytułu PPP do deficytu sektora finansów publicznych" - podkreśliła strona rządowa. Ustawodawca przyjął rozwiązanie, zgodnie z którym zobowiązania wynikające z umów o PPP nie będą wpływać na wysokość państwowego długu publicznego, "gdy partner prywatny będzie ponosił ryzyko związane z budową oraz ryzyko dostępności lub ryzyko popytu z uwzględnieniem wpływu na te ryzyka gwarancji i finansowania przez partnera publicznego czy alokacji aktywów po zakończeniu umowy".
W projekcie zaproponowano również rozwiązania usprawniające kontakt administracji publicznej z przedsiębiorstwami. Jak wyjaśniło MG, zmiany dotyczą m.in. publikowania przez ZUS, NFZ i KRUS wydanych interpretacji oraz wskazania zakresu przedmiotowego interpretacji indywidualnych.
Obecnie obowiązujące przepisy nie wskazują precyzyjnie, jaki organ i w jakim zakresie ma dokonywać interpretacji indywidualnej prawa w dziedzinie ubezpieczeń zdrowotnych i społecznych w zakresie ustalania i pobierania składek. "Zmiany w prawie przyczynią się do wyjaśniania wątpliwości przedsiębiorców oraz ułatwią im wykonywanie ciążących na nich obowiązków" - oceniło ministerstwo.
Projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce jest trzecim aktem prawnym o charakterze deregulacyjnym przygotowanym przez resort gospodarki w ostatnich dwóch latach. (PAP)
mick/ mki/ mag/