Rok 2023 zapowiada się korzystnie dla Mennicy Polskiej, gdyż m.in. w wynikach segmentu deweloperskiego pojawi się sprzedaż 200 mieszkań z projektu Bulwary Praskie - poinformowała PAP Biznes w wywiadzie prezes spółki Katarzyna Budnicka. Dodała, że w segmencie menniczym grupa chce rozwijać sieć sprzedaży w Polsce i analizuje zagraniczne możliwości w tym zakresie. Liczy również na dalsze odbicie w Karcie Miejskiej.


"Przyszły rok zapowiada się dobrze dla grupy, bo w segmencie deweloperskim rozpoznamy sprzedaż ponad 200 mieszkań w projekcie Bulwary Praskie. Jeśli chodzi o sprzedaż złota, to chcemy kontynuować rozwój naszej sieci w kraju. Analizujemy również możliwości rozwoju działalności w tym zakresie poza Polską" - powiedziała prezes.
"W segmencie płatności elektronicznych liczymy, że trend powrotu pasażerów do poruszania się środkami transportu publicznego utrzyma się na dłużej" - dodała.
Mennica Polska prowadzi dwa projekty deweloperskie: "Mennica Residence" i "Bulwary Praskie".
"W segmencie deweloperskim po trzech kwartałach skonsolidowane przychody spadły o 93 proc., a wynik operacyjny (z uwzględnieniem udziałów w zyskach/stratach jednostki współkontrolowanej) zmniejszył o blisko 56 mln zł do 16 mln zł straty operacyjnej. Jest to związane z harmonogramem inwestycji. W bieżącym roku trwa faza budowy i sprzedaży przedwstępnej. W pierwszych 9 miesiącach ubiegłego roku wykazaliśmy w wynikach sprzedaż 121 mieszkań w projekcie Mennica Residence, podczas gdy w analogicznym okresie br. możemy mówić o jednym mieszkaniu z tego projektu oraz czterech mieszkaniach z inwestycji Bulwary Praskie. Sprzedaż za 2022 rok zostanie odnotowana w naszych przychodach dopiero po podpisaniu aktów notarialnych" - powiedziała Budnicka.
"Obecnie w ramach inwestycji Bulwary Praskie mamy sprzedane 73 proc. mieszkań będących w fazie realizacji. Inwestycja jest realizowana zgodnie z harmonogramem. Nasi klienci kupują mieszkania głównie za gotówkę, tylko w niewielkim stopniu wspierając się kredytami. W przyszłym roku powinniśmy wykazać w wynikach sprzedaż ponad 200 mieszkań" - dodała.
Prezes poinformowała, że jeśli chodzi o wynajem lokali usługowych, to w pierwszych trzech kwartałach grupa podwoiła przychody z wynajmu w stosunku do 2021 roku. Niebawem rozpocznie komercjalizację lokali usługowych w ramach inwestycji Bulwary Praskie.
Grupa jest też właścicielem połowy udziałów w biurowcu Mennica Legacy Tower.
"Odnosząc się do sytuacji biurowca Mennica Legacy Tower, podjęliśmy działania zmierzające do dopuszczenia Mennicy Polskiej do współzarządzania projektem, jednakże dotychczas nie udało się wypracować porozumienia w tym zakresie, z uwagi na spór korporacyjny po stronie partnera projektu - Grupa GGH. Za bieżącą działalność operacyjną projektu odpowiada Grupa GGH i bez rozstrzygnięcia sporu wewnątrz tej grupy, Mennica nie ma na tę chwilę możliwości aktywnego zarządzania projektem. W ramach uprawnień, które mamy jako wspólnik, monitorujemy działania naszego partnera pod kątem ochrony wartości inwestycji oraz zabezpieczenia interesów Mennicy Polskiej" - powiedziała Budnicka.
W mediach od kilku lat pojawiają się informacje dotyczące sporu prezesa Golub GetHouse Cezarego Jarząbka oraz obligatariuszy detalicznych.
Mennica Polska złożyła w lipcu 2021 roku ofertę zakupu 50 proc. akcji Mennica Towers GGH MT, wszystkich udziałów jedynego komplementariusza firmy oraz spłaty wyemitowanych przez nią obligacji. Spółka informowała wówczas, że łączna wartość transakcji może sięgnąć 123 mln euro.
W pierwszych trzech kwartałach br. przychody segmentu deweloperskiego Mennicy spadły do 9,2 mln zł z 127,5 mln zł rok wcześniej. Wynik operacyjny segmentu ukształtował się na poziomie -16 mln zł wobec 42,6 mln zł. EBIDTA, uwzględniająca udział w zyskach/stratach inwestycji wycenianych metodą praw własności, to -14 mln zł wobec 44,7 mln zł po 9 miesiącach 2021 roku.
Dobre wyniki w segmencie menniczym, grupa chce rozwijać sieć sprzedaży w Polsce
Dużo lepsze wyniki grupa pokazała w segmencie menniczym.
"Po trzech kwartałach 2022 roku zwyżka przychodów w segmencie menniczym sięgnęła 23 proc., a wynik operacyjny wzrósł o 13 proc. Na początku roku odnotowaliśmy zwiększone zapotrzebowanie na złoto inwestycyjne w związku z wojną w Ukrainie. Konsekwentnie rozbudowujemy kanały dystrybucji, co również znalazło odzwierciedlenie w naszych wynikach. W pierwszych dziewięciu miesiącach uruchomiliśmy trzy nowe biura sprzedaży złota w Lublinie, Białymstoku i Katowicach oraz jeden sklep firmowy we Wrocławiu, gdzie można +od ręki+ kupić zarówno produkty inwestycyjne, jak i monety kolekcjonerskie. Do końca bieżącego roku powinniśmy otworzyć jeszcze trzy oddziały. Obecnie sprzedaż prowadzimy w sklepach oraz biurach w różnych częściach Polski, jak również za pośrednictwem platformy online i we wszystkich placówkach partnerskich PKO BP" - powiedziała prezes.
"W samym III kwartale, zwłaszcza w lipcu i sierpniu, odczuliśmy ochłodzenie popytu na złoto inwestycyjne. Natomiast już od września obserwujemy zwiększone zainteresowanie tym aktywem po stronie inwestorów. Liczymy, że ten pozytywny trend utrzyma się do końca 2022 roku" - dodała.
Budnicka poinformowała, że w segmencie monet obiegowych Mennica realizowała zlecenia zakontraktowane w ubiegłym roku przez Narodowy Bank Polski oraz kontynuowała ekspansję zagraniczną.
"W kontekście współpracy z zagranicznymi emitentami, sprzedaż za trzy kwartały była istotnie wyższa niż w roku poprzednim. W ciągu dziewięciu miesięcy tego roku dostarczaliśmy monety obiegowe m.in. dla Dominikany, Kolumbii, Tajlandii, Gwatemali i Nepalu. Finalizacja części zleceń jest zaplanowana na drugą połowę przyszłego roku, co zostanie odnotowane w naszych przychodach w późniejszych okresach" - podkreśliła.
W maju br. Mennica uruchomiła nową linię produkcyjną, która składa się z maszyny odlewniczej oraz urządzenia do walcowania.
"Nowa linia odlewnicza zaspokaja dziś 100 proc. naszego zapotrzebowania na tzw. przygotówki, które są używane przy produkcji sztab inwestycyjnych. Ta linia będzie się rozwijać i zaspokajać nie tylko nasze potrzeby, ale również naszych klientów. Otrzymaliśmy już kilka zleceń od zewnętrznych podmiotów na produkcję półfabrykatów" - powiedziała prezes.
Przychody w segmencie menniczym działalności wzrosły w trzech kwartałach 2022 roku do 842,4 mln zł z 686,7 mln zł rok wcześniej. Wynik operacyjny poprawił się do 48,7 mln zł z 43 mln zł, a EBITDA wzrosła do 53 mln zł z 47,2 mln zł.
Grupa liczy na lepsze wyniki w segmencie płatności elektronicznych
Na wyniki Mennicy pozytywnie wpływa trend powrotu pasażerów do komunikacji miejskiej.
"Obserwujemy trend powrotu pasażerów do korzystania ze środków transportu publicznego, co przekłada się na zwiększoną sprzedaż w ramach segmentu płatności elektronicznych. Obecnie to 80-90 proc. wartości tego, co notowaliśmy przed pandemią. Od pewnego czasu obserwujemy także zwiększone zainteresowanie zakupem biletów 3-miesięcznych. Niewykluczone, że z powodu wysokich cen paliw, transport publiczny będzie coraz bardziej zyskiwał na znaczeniu jako rozsądna alternatywa dla poruszania się własnym autem. Uwzględniając nasze wewnętrzne analizy, jak również monitorując na bieżąco rynkowe trendy, wyniki segmentu w ujęciu rocznym mogły być lepsze niż przed pandemią" - powiedziała Budnicka.
"W segmencie płatności elektronicznych przychody grupy wzrosły po trzech kwartałach o 20 proc., a wynik operacyjny zwiększył się o 11,6 mln zł. Po trzech kwartałach EBIT był na poziomie 2,3 mln zł, podczas gdy rok temu mieliśmy do czynienia ze stratą operacyjną na poziomie 9,3 mln zł. Tak dobre wyniki są efektem m.in. restrukturyzacji, jaką przeprowadziliśmy w ramach segmentu w czasie pandemii" - dodała.
Mennica w III kwartale dostarczyła 553 automaty biletowe do Łodzi. Do końca roku Mennica wdroży również Open Payment System w Poznaniu oraz okolicznych gminach, gdzie płatności zbliżeniowe będą dostępne łącznie w 740 kasownikach.
Po III kw. 2022 roku przychody grupy w segmencie płatności elektroniczne wzrosły do 153,4 mln zł z 127,5 mln zł rok wcześniej. Wynik operacyjny wyniósł 2,3 mln zł wobec 9,4 mln zł straty. EBIDTA zwiększyła się do 10,1 mln zł z 1,5 mln zł.
Prezes poinformowała, że grupa analizuje różne możliwości inwestycyjne, ale w pierwszej kolejności stawia na rozwój dotychczasowych segmentów działalności.
Pytana o plany dotyczące wypłaty dywidendy z zysku w 2022 roku odpowiedziała: "Zarząd spółki nie ma obecnie podstaw, żeby zmieniać dotychczasową politykę dywidendową. Finalna decyzja będzie należała jednak do Walnego Zgromadzenia".
Polityka dywidendowa Mennicy zakłada przeznaczenie minimum połowy zysku na jej wpłatę. W 2022 roku spółka wypłaciła 0,7 zł dywidendy na akcję.
Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)
epo/ osz/























































