REKLAMA
TYLKO U NAS

Ponad 18 mln kary dla ING od UODO. Bank zamierza zaskarżyć decyzję

2025-08-25 18:32
publikacja
2025-08-25 18:32

ING Bank Śląski zamierza zaskarżyć decyzję o karze w wysokości 18,4 mln zł, nałożonej przez prezesa UODO za skanowanie dokumentów tożsamości klientów - przekazał rzecznik ING Piotr Utrata. Jako powód pobierania skanów bank wskazuje przepisy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy.

Ponad 18 mln kary dla ING od UODO. Bank zamierza zaskarżyć decyzję
Ponad 18 mln kary dla ING od UODO. Bank zamierza zaskarżyć decyzję
fot. Dutchmen Photography / / Shutterstock

W poniedziałek „Dziennik Gazeta Prawna” poinformował, że prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) nałożył na ING Bank Śląski karę za naruszenie rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) poprzez kopiowanie dokumentów tożsamości klientów. Jak wyjaśnił dziennik, w 2018 r. w życie weszła ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu; bank na jej podstawie zaczął skanować dowody osobiste klientów, w tym potencjalnych. UODO uznał, że działania banku były nadmiarowe i naruszały przepisy RODO - poinformował „DGP”.

Rzecznik ING Banku Śląskiego przekazał PAP, że decyzja prezesa UODO „odnosi się do praktyki skanowania dowodów osobistych w okresie od kwietnia 2019 r. do września 2020 r.”. „Bank zamierza zaskarżyć decyzję, korzystając z prawa złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Podkreślamy, że Bank w pełni współpracował z PUODO (prezesem UODO - PAP) na każdym etapie postępowania” - podkreślił Utrata.

Dodał, że bank pobierał skany dokumentów w sytuacjach, w których było to „niezbędne do realizacji obowiązków wynikających z ustawy”. „Skany były pozyskiwane wyłącznie w tym celu. Podkreślamy, że ING Bank Śląski przestrzega obowiązujących przepisów prawa oraz zasad compliance (działań gwarantujących zgodność z prawem - PAP)” - zapewnił rzecznik prasowy.

Z cytowanej przez „DGP” decyzji prezesa UODO wynika, że od zgody klienta na skan dokumentu miało być uzależnione np. podpisanie umowy kredytowej. „Przyjęto po prostu, że w każdym z przypadków wskazanych ww. procedurach i instrukcjach powinno się wykonać skan dokumentu tożsamości klienta lub potencjalnego klienta – w wielu sytuacjach od jego uzyskania uzależniając wykonanie czynności na rzecz klienta. Bank nie dokonywał więc indywidualnej oceny ryzyka wiążącego się z danym klientem i podejmowanymi przez niego działaniami. Stosowanie praktyki banku (…) prowadziło do sytuacji, w których dochodziło do skanowania dokumentów tożsamości w przypadkach niewiążących się z realizacją obowiązków określonych przepisami AML” – podkreślono w decyzji UODO, cytowanej przez dziennik.

Jak przekazała gazeta, prezes Urzędu miał też uznać, że ustawa nie uprawnia do automatycznego skanowania dokumentów wszystkich osób, które nawiązują kontakt z bankiem. „Tylko zidentyfikowanie tego ryzyka daje podstawę do zastosowania odpowiednio dobranych środków bezpieczeństwa finansowego” - czytamy w „DGP”. Prezes UODO miał też podkreślić, że kopiowanie dokumentów jest uprawnieniem, a nie obowiązkiem banku, więc decyzja powinna być poprzedzona analizą, czy jest to niezbędne.

Po kontroli bank miał zmienić swoje procedury i zapewnić, iż będzie kopiował dokumenty wyłącznie w celu stosowania i dokumentowania środków bezpieczeństwa finansowego – przede wszystkim przy zawieraniu umów z nowymi klientami lub zmianie ich danych. „Późniejsze odejście przez bank od praktyki pozyskiwania kopii (skanów) dokumentów tożsamości klientów w części sytuacji potwierdza, że takiej konieczności nigdy w tych przypadkach nie było, że wcześniejsze zasady działania w tym zakresie były – w ocenie samego nawet banku – niezgodne z przepisami ustawy AML” – uznał w decyzji o nałożeniu kary prezes UODO. (PAP)

jls/ mmu/

Źródło:PAP
Tematy
Bezpłatne konto firmowe to dopiero początek. Sprawdź, które banki płacą najwięcej za oszczędności

Komentarze (3)

dodaj komentarz
xdekhckr
Generalnie Millenium, mBank, Santander (chociaż w santanderze skanowali mi przy zamykaniu konta, nie przypominam sobie żeby skanowali przy potwierdzaniu tożsamości, ale może po prostu to przeoczyłem) i Alior Bank też skanują dowody. Przekonałem się o tym gdy otwarłem konto przez internet i przyszedłem do placówki potwierdzić tożsamość.Generalnie Millenium, mBank, Santander (chociaż w santanderze skanowali mi przy zamykaniu konta, nie przypominam sobie żeby skanowali przy potwierdzaniu tożsamości, ale może po prostu to przeoczyłem) i Alior Bank też skanują dowody. Przekonałem się o tym gdy otwarłem konto przez internet i przyszedłem do placówki potwierdzić tożsamość. We wrześniu 2025 poszedłem tak samo do ING i BNP Paribas i tam o dziwo nie skanowali przy potwierdzaniu tożsamości (w BNP konsultant sam zaznaczył, że nie wyrażam zgody na skan dowodu, nie wiem czy mu się nie chciało czy też nie mieli maszyny do skanowania dowodów).
aszkenazyjski
Bardzo dobrze,ING wcześniej naruszał również wiele innych regulacji.
xdekhckr
Jakich jeszcze na przykład?

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki