REKLAMA
TYLKO U NAS

Pełczyńska-Nałęcz chce zmian w CPK i wzmocnienia kolei subregionalnych

2024-12-31 08:00
publikacja
2024-12-31 08:00

W projekcie zmian CPK przewiduje się zwiększenie finansowania połączeń kolejowych między metropoliami i zmniejszenie finansowania kolei subregionalnych, jednak to włączenie średnich miast zagwarantuje równy rozwój w całej Polsce - powiedziała PAP Biznes minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Pełczyńska-Nałęcz chce zmian w CPK i wzmocnienia kolei subregionalnych
Pełczyńska-Nałęcz chce zmian w CPK i wzmocnienia kolei subregionalnych
fot. Adam Chełstowski / / FORUM

"Kluczowe w sprawie CPK jest to, że to jest największy projekt rozwoju regionalnego finansowany z polskich funduszy, zwłaszcza ta część kolejowa. Jako ministerstwo patrzymy na całość polityki regionalnej i rozwoju regionalnego, i stąd nasze zainteresowanie” – powiedziała Pełczyńska-Nałęcz.

Jak dodała, w kolejowej części CPK są w tej chwili proponowane zmiany zwiększające finansowanie z 71 na 77 mld zł i toczy się dyskusja na ten temat w rządzie, a decyzja będzie podjęta wkrótce – projekt CPK jest jednym z tematów wtorkowego posiedzenia rządu.

"To bardzo dobrze, że proponuje się zwiększenie finansowania, ale jednocześnie proponowane jest zwiększenie o 15 mld zł finansowania tzw. Y, czyli kolei dużych prędkości między dużymi metropoliami, o prawie 9 mld zł redukując finansowanie kolei subregionalnych” – wyjaśniła minister.

Dodała, że jeśli takie rozwiązanie zostanie przyjęte, to do 2032 r. nie będzie inwestowania w ramach CPK w koleje subregionalne, a przewidywane inwestycje to było np. połączenie Płock-Warszawa, które dzisiaj zajmuje ponad 2 godziny, a byłoby 45 min.

"Tymczasem w Polsce potrzeba doinwestowania projektów, które zredukują wykluczenie komunikacyjne średnich, subregionalnych miast. To one nam zagwarantują, że pomimo depopulacji będzie równy rozwój w całej Polsce” – podkreśliła.

We wtorek na rządzie ma być rozpatrzony m.in. projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego – „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030”.

Wnioskodawcą jest pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek. (PAP Biznes)

jz/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz
samsza
Y czyli kolei dużych prędkości między dużymi metropoliami

za krótkie odległości, żeby był sens, da się zyskać max 10-15 min przy ogromnym koszcie, bo na te 300 km/h będzie szło dużo prądu

co innego skrócić dojazd z 2 godzin do 45 min, no ale wiadomo jaką decyzję polityk podejmie, polityczną a nie ekonomiczną...

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki