Zmniejsza się liczba sklepów w Polsce. Z danych GUS wynika, że w ciągu roku ubyło około 4 proc. lokali handlowych. Największy spadek widoczny jest wśród małych sklepów - podkreślają analitycy PKO Banku Polskiego.


Przeczytaj także
"Na koniec 2020 r. szacowana liczba sklepów w Polsce wyniosła blisko 320 tys. i była o 4,0 proc. (o ok. 13,4 tys.) niższa niż przed rokiem, jednocześnie zmniejszyła się o 0,1 proc. powierzchnia sprzedażowa sklepów i stanowiła wielkość ok. 37185 tys. mkw" – czytamy w raporcie "Rynek wewnętrzny w 2020 r." przygotowanym przez GUS.


W latach 2015-2020 r. liczba sklepów o powierzchni 99 mkw i mniej spadła o 3,1 p.p. Podobny trend dotyczy także lokali z przedziału pomiędzy 100 a 399 mkw, gdzie widoczne jest zmniejszenie o 0,8 p.p., wynika z danych przedstawionych przez Główny Urząd Statystyczny. Autorzy raportu porównali powierzchnię sklepów również z tą z 2019 roku dla sklepów z różnych przedziałów wielkości, w których odnotowano spadek:
- 100–299 mkw zmniejszenie o 7,2 proc.,
- 300–399 mkw spadek o 2,5 proc.,
- powyżej 2499 mkw redukcja o 1,8 proc.,
- do 99 mkw ubytek o 1,7 proc.
"Natomiast najwyższy procentowy przyrost powierzchni sprzedażowej miał miejsce w sklepach z przedziału wielkości 400–999 mkw o 4,2 proc., nieznacznie przyrosła również powierzchnia sprzedażowa w sklepach z przedziału 2000–2499 mkw o 0,8 proc." – czytamy w raporcie.


Natomiast patrząc z perspektywy regionalnej, największe spadki odnotowano na Podkarpaciu ( o 15,4 proc.), Opolszczyźnie (o 13,8 proc.) oraz w województwie lubuskim (o 12 proc.) i mazowieckim (o 2,8 proc.). Z kolei najwyższy wzrost powierzchni sprzedażowej zaobserwowano w sklepach położonych w województwie dolnośląskim o 278 tys. m2 (o 9,5 proc.) i lubelskim o 192 tys. m2 (o 10,1 proc.).
Przeczytaj także
Małe sklepy znikają
"Najszybciej ubywało sklepów małych (200-299 mkw), bo aż o 7,5 proc." – podkreśla Departament Analiz Ekonomicznych PKO BP. Spory spadek, o 6,9 proc. w porównaniu z 2019 r., widoczny jest także wśród lokali sprzedażowych o powierzchni pomiędzy 100 a 199 mkw.
Pod koniec 2020 w Polsce było ok. 320 tys. sklepów, czyli o ok. 4% mniej niż przed rokiem – trend spadkowy dominował już przed pandemią. Najszybciej ubywało sklepów małych (200-299m2), bo aż o 7,5%, podczas gdy o 4,1% przybyło sklepów 400-999m2. (dane @GUS_STAT). pic.twitter.com/XflMQnz1Ik
— PKO Research (@PKO_Research) November 2, 2021
Wśród przyczyn zmniejszenia się liczby małych sklepów można wymienić m.in. pandemię COVID-19, która wpłynęła na spadek liczby wizyt w marketach oraz czasowe lockdowny, które mogły wpłynąć na częściowe przeniesienie zakupów do sieci. Jednocześnie eksperci z PKO BP podkreślają, iż trend spadkowy był widoczny już przed pandemią.
DF