Polscy przedsiębiorcy znani są ze śmiałych pomysłów i dalekosiężnych celów. Pomysł, jaki stał za iParts.pl, tylko pozornie nie wydawał się niczym niezwykłym. Internetowych sklepów motoryzacyjnych oferujących części zamienne do aut najróżniejszych modeli i marek mamy na polskim rynku całkiem sporo, czy jednak któryś z nich może pochwalić się równie spektakularnym wzrostem? Czy jakikolwiek inny sklep zawdzięcza swój sukces pomysłowi tak prostemu i nieoczywistemu jednocześnie?
Nagrody i osiągnięcia potwierdzające zaufanie klientów oraz niezależnych podmiotów
Wszystko zaczęło się 15 lat temu, w roku 2009. To wówczas właśnie pomysł na utworzenie sklepu innego niż wszystkie został ostatecznie zrealizowany. Dwa lata później, w roku 2011, rozwijający się dynamicznie iParts.pl zyskał uznanie serwisu Opineo, otrzymując od niego swoje pierwsze dwa wyróżnienia: nagrodę „Słucham swoich klientów” oraz znak jakości Q. Obie te nagrody wyraźnie świadczyły o wysokich standardach obsługi oraz jakości oferowanych przez iParts.pl produktów. Za szczególnie wartościowy należy uznać tu znak jakości Q, przyznawany po krytycznej weryfikacji, obejmującej cały szereg kryteriów obejmujących m.in.:
- transparentność danych firmy prowadzącej weryfikowany sklep;
- jasność i przejrzystość informacji na temat kosztów oraz terminów dostawy zamawianego towaru;
- dokładność opisów procesów reklamacyjnych i procedury zwrotu towaru;
- odpowiednią różnorodność metod płatności za zamówienia;
- gwarancję zwrotu produktów w ciągu 14 dni od otrzymania zamówionego towaru;
- obowiązkową obecność polskiej instrukcji obsługi dołączonej do każdego produktu;
- zabezpieczenia prywatności i danych osobowych klientów;
- ogólną ocenę klientów korzystających z usług sklepu iParts.pl.
Kolejne lata pracy nad dalszym rozwojem firmy sprawiły, że iParts.pl nie tylko utrzymał przyznany mu znak jakości, ale również stale zajmował czołowe miejsca w Rankingach Sklepów Internetowych Opineo.pl w kategorii Motoryzacja, przez większość czasu nie wypadając poza podium. W roku ubiegłym, 2023, w tym właśnie rankingu iParts.pl zdobył drugie miejsce. Dodatkowymi wyróżnieniami, o których warto tutaj wspomnieć, jest obecność w rankingach Money.pl, Gazety Wyborczej oraz serwisu wyborcza.biz, co jeszcze bardziej umocniło reputację iParts.pl jako lidera sprzedaży internetowej samochodowych części zamiennych.
Opisany tu ciąg sukcesów, świadczący o rosnącym zaufaniu zarówno ekspertów rynkowych, jak i klientów – dostarczających paliwo do dynamicznego rozwoju marki iParts.pl – z pewnością sam w sobie może robić wrażenie, jednak nie pokazuje on tempa, w jakim rozwój ten się odbywał. Jedynie poznanie historii marki daje pełen pogląd na to, z jak błyskawicznym sukcesem mamy tu do czynienia.
Wystarczyło 15 lat, by z początkującego sklepu iParts.pl stał się głównym dostawcą części samochodowych w Polsce
Nasz start był skromny, oparty na marzeniach i ambitnych celach, które dla wielu wydawały się być nieosiągalne – przyznaje Piotr Wrześniewski, właściciel iParts.pl. – Rozpoczęliśmy swoją działalność w 2009 roku i już po dwóch latach zdecydowaliśmy się na rozbudowę Call Center, a także wprowadzenie nowych automatycznych systemów zarządzania. Dynamika naszego wzrostu dla nas samych była zaskoczeniem. W 2014 roku mieliśmy w ofercie już ponad 2 miliony części, co nawet dziś można by śmiało uznać za wynik wprost imponujący. Nie spoczywając na laurach, rok później zainwestowaliśmy w modernizację serwisu i wprowadzenie kolejnych nowoczesnych technologii. Następnie rozszerzyliśmy asortyment o opony i akumulatory, oferując dostawy na terenie całej Polski. Ruch ten pozwolił nam w ciągu kolejnych czterech lat zwiększyć liczbę dostępnych produktów do 3 milionów, co zbliżało nas do miana największego sklepu motoryzacyjnego w kraju. Od tego momentu tempo naszego rozwoju jeszcze bardziej przyspieszyło. W 2021 roku osiągnęliśmy poziom blisko pół miliona obsłużonych klientów, co przyczyniło się do podjęcia decyzji o budowie nowej siedziby. Rok później świętowaliśmy już nasze milionowe zamówienie, które to wydarzenie zapewne na długo pozostanie w pamięci zarówno nam, jak i naszemu milionowemu klientowi. W roku ubiegłym nasza oferta powiększyła się o kolejny milion produktów, osiągając łącznie ponad 4 miliony unikalnych pozycji. Czego możemy się spodziewać w przyszłości? Nowa siedziba zlokalizowana na obrzeżach Warszawy otwiera przez nami nowe możliwości. Będziemy chcieli przede wszystkim kontynuować realizację naszej biznesowej filozofii – czeka nas więc jeszcze większe skupienie się na potrzebach i oczekiwaniach klientów.
Postęp marki iParts.pl, która w niedługim czasie przekształciła się z początkującego sprzedawcy w wiodącego dostawcę części samochodowych w Polsce, jest naprawdę imponujący. Sukces ten nie został osiągnięty przypadkiem – wszystko to wynikało z podążania za jasno określonym celem, wyznaczonym przez misję i strategię firmy. Ta właśnie misja stała się priorytetem, określającym kierunek i umożliwiającym realizację nawet najtrudniejszych zadań.
iParts.pl zawsze blisko polskich kierowców i ich codziennych problemów
Wielu międzynarodowych przedsiębiorców działających w branży motoryzacyjnej unika nadmiernego profilowania swojej oferty i utożsamiania się z konkretną grupę odbiorców. IParts.pl od samego początku działalności postępuje wbrew podobnym trendom, skupiając się w oczywisty sposób przede wszystkim na polskich kierowcach. Już od dnia inauguracji strategia marki zakładała koncentrację nie tyle na krajowym rynku, co właśnie na indywidualnych, często dość charakterystycznych potrzebach właścicieli aut wynikających m.in. ze specyfiki polskiej motoryzacji. Skład floty samochodowej w Polsce pozostaje wyraźnie różny od tego, z czym mamy do czynienia na przykład w krajach Zachodniej Europy. Taki stan rzeczy wymaga skupienia na konkretnych problemach, a co za tym idzie właściwego podejścia, które iParts.pl z powodzeniem stosuje od początku swojej działalności.
Specyfika polskiego rynku motoryzacyjnego oznacza przede wszystkim ogromną różnorodność. Znaleźć można na nim zarówno wiele starszych pojazdów, jak i rosnącą liczbę wyjątkowo nowoczesnych samochodów, w tym również samochodów elektrycznych. W Polsce, gdzie miłość do motoryzacyjnych klasyków jest tak silnie zakorzeniona, nie brak też miłośników unikalnych, rzadko spotykanych modeli czy entuzjastów tuningu, którzy przekształcają swoje pojazdy w małe dzieła sztuki. Misją iParts.pl jest dostarczanie im wszystkim – poczynając od zwykłych kierowców, na najzagorzalszych pasjonatach kończąc – dokładnie takich części, jakich potrzebują. Właśnie to dopasowania do indywidualnych, często bardzo konkretnych potrzeb, zawsze stawiane jest przez iParts.pl na pierwszym miejscu, ex aequo z zawsze ważną jakością i ceną dobraną do możliwości klientów.
Poza wymienionymi wyżej fundamentami strategii, podejście, jakie charakteryzuje iParts.pl, można ująć w 3 krótkich punktach, którymi są:
- Ceny uwzględniające możliwości przeciętnego, polskiego kierowcy – element misji realizowany m.in. z pomocą marki własnej iParts.pl i oferowanych pod nią części samochodowych. Części te są najlepszym przykładem to, że hasło „Płać tylko za to, co niezbędne”, jest możliwe do wdrożenia również na rynku motoryzacyjnym, pękającym w szwach od produktów obłożonych niczym nieuzasadnionymi marżami producentów.
- Wsparcie ekspertów na każdym etapie zakupu – klienci iParts.pl mogą zawsze liczyć na pomoc specjalistów i doradców sklepu, co zapewnia im bezproblemowe doświadczenie zakupowe.
- Korzystanie z promocji i obniżek – dzięki bliskiej współpracy z wiodącymi dostawcami i producentami części zamiennych, iParts.pl jest w stanie oferować ceny konkurencyjne względem innych podmiotów na rynku.
Dostosowanie oferty do potrzeb konkretnej grupy klientów może wydawać się rozwiązaniem oczywistym, bo czyż nie chodzi właśnie o to, by spełniać oczekiwania swoich odbiorców? Doświadczenie pokazuje jednak, że ten właśnie element jest niezwykle trudny do zrealizowania i w praktyce udaje się go wdrożyć jedynie nielicznym.
Innowacyjność przyszłością iParts.pl. Liczy się pomysł, nie tylko technologia
Szeroko pojęta innowacyjność w przypadku sklepów internetowych najczęściej kojarzona jest wyłącznie z technologią. W iParts.pl innowacyjność wykracza jednak poza tak rozumiane standardy. Jak tłumaczy Piotr Żaczek, długoletni członek zespołu – Kluczowym elementem naszej misji jest kompleksowa obsługa klienta na każdym etapie dokonywanych przez niego zakupów. Nasza nowopowstająca strona internetowa została zaprojektowana dokładnie po to, aby ułatwić wybór części samochodowych, eliminując jednocześnie typowe błędy i trudności wynikające wprost ze specyfiki branży motoryzacyjnej. Dzięki bezpośredniemu wsparciu doradców, zakupy w iParts.pl już teraz są intuicyjne, co stanowi naszą odpowiedź na wyzwania techniczne polskiego rynku.
A co z przyszłością iParts.pl? W jakich barwach malują się najbliższe lata? Stojąc przed wyzwaniami związanymi z ograniczeniami dla silników spalinowych, iParts.pl aktywnie rozwija ofertę części do samochodów elektrycznych, zapewniając wszystkim szeroki dostęp do ekologicznych, wspierających elektromobilność rozwiązań. Dostosowując swój asortyment tak, by nieustannie zmniejszać koszty eksploatacji samochodów, iParts.pl nie dzieli klientów na bardziej lub mniej zaawansowanych technologicznie – wszyscy miłośnicy motoryzacji, niezależnie od typu napędu ich pojazdów, znajdą tu coś dla siebie. Firma podkreśla swoją wszechstronność, dostosowując się do zmieniających się trendów rynkowych i potrzeb użytkowników. Coraz ważniejszym aspektem jej działalności jest marka własna iParts, oferująca nowy model oszczędzania. Na części ukazujące się pod tą marką nie są nakładane typowo marketingowe czy technologiczne marże, dzięki czemu mogą być dostępne po zaskakująco niskich cenach. Decydujący się na nie kierowcy płacą wyłącznie za funkcję, jakość i trwałość – znane z wielu branż płacenie za samą markę nie wchodzi tutaj w grę. Czy pomysł ten znajdzie swoich naśladowców?















































