Obajtek: Orlen nie zapłaci za Lotos więcej niż wynika z uzasadnienia biznesowego

PKN Orlen nie zapłaci za akcje Grupy Lotos więcej niż wynika z uzasadnienia biznesowego i realnej wartości tej spółki - poinformował PAP Biznes prezes Orlenu Daniel Obajtek, odnosząc się do mocnego wzrostu kursu akcji Lotosu w ostatnim roku. Orlen jest na etapie końcowych analiz w tym zakresie.

(fot. Marek Wiśniewski / Puls Biznesu)

Pod koniec lutego 2018 roku PKN Orlen i Skarb Państwa podpisały list intencyjny w sprawie przejęcia przez PKN Orlen kontroli kapitałowej nad Grupą Lotos.

Od tego czasu akcje Lotosu podrożały na warszawskiej giełdzie ponad 60 proc. Analitycy wskazują, że przynajmniej część tych wzrostów to efekt oczekiwania na ogłoszenie wezwania na akcje gdańskiej spółki przez Orlen.

Prezes Obajtek studzi jednak oczekiwania rynku co do możliwej do uzyskania ceny w wezwaniu na akcje Lotosu.

"Kupno Lotosu musi mieć uzasadnienie biznesowe. Podejmując decyzję o zakupie, będziemy dokładnie wiedzieć, jaka jest realna wartość Lotosu dla PKN Orlen i nie zamierzamy poza nią wychodzić" - powiedział w rozmowie z PAP Biznes prezes Orlenu Daniel Obajtek.

"Nie możemy wejść w proces, który nie będzie się dla nas biznesowo spinał. Oczywiście weryfikujemy również skalę synergii, jaką będziemy w stanie wygenerować w wyniku tej transakcji. Jesteśmy obecnie na etapie końcowych analiz w tym zakresie" - dodał.

30 listopada 2018 roku PKN Orlen złożył do Komisji Europejskiej roboczy wniosek w sprawie przejęcia Lotosu.

Daniel Obajtek zakłada, że decyzja Komisji Europejskiej w sprawie zgody na przejęcie Lotosu będzie znana do połowy 2019 roku, ale ma świadomość, że termin ten jest napięty, a sam proces nie jest łatwy. Zwraca uwagę, że tego typu negocjacje trwają około 2 lat.

"To jest ogromna praca do wykonania. Masa zespołów, które często pracują na trzy zmiany, tysiące stron dokumentów, które muszą być przeanalizowane i sprawdzone. Przedstawiliśmy nasze wstępne propozycje środków zaradczych, które zostały opracowane we współpracy z doradcami biznesowymi i prawnymi" - powiedział.

"Jesteśmy w stałym kontakcie z Komisją Europejską, Bruksela przesyła nam pakiety pytań, my odsyłamy pakiety odpowiedzi, to jest ciągły proces oceny naszych propozycji środków zaradczych, badania rynku, konkurencji" - dodał.

Prezes Obajtek, pytany, kiedy PKN Orlen złoży w Brukseli ostateczną dokumentację, odpowiedział, że nastąpi to po zakończeniu negocjacji.

"Będziemy czekać, jak Komisja Europejska ustosunkuje się do naszych propozycji i analiz. Jeśli porozumiemy się w ramach tego, co mamy wyliczone i Komisja stwierdzi, że sprawa może mieć dalszy ciąg, automatycznie składamy wniosek, który wtedy jest już praktycznie wynegocjowany" - powiedział.

"Chcielibyśmy wypełnić warunki listu intencyjnego, czyli kupić 32,99 proc. akcji od Skarbu Państwa, a potem ogłosić wezwanie do 66 proc. Z kolei po drugim etapie, czyli po wezwaniu i zwiększeniu udziału w spółce do 66 proc., Orlen przygotuje strategię dla połączonej grupy" - powiedział Obajtek.

"Po zakupie Lotosu Orlen będzie musiał się pochylić nad zmianą strategii. Lotos jest dla nas ważny, mamy na niego pomysł, nie bez powodu chcemy go kupić. Lotos jest nam potrzebny do dalszej dywersyfikacji i optymalizacji wydatków inwestycyjnych, być może czysto teoretycznie rozważymy wtedy jeszcze mocniejsze zaangażowanie w petrochemię" - dodał.

PKN Orlen jest gotowy kupić Ruch

PKN Orlen prowadzi analizy pogrążonego w kłopotach finansowych Ruchu i jeśli wyniki tych analiz będą pozytywne, płocki koncern mógłby kupić tę spółkę - poinformował PAP Biznes prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.

"Został wybrany doradca strategiczny, który prowadzi badanie spółki pod względem finansowym i prawnym oraz analizuje możliwe synergie" - powiedział PAP Biznes prezes Obajtek.

"Jeśli ze wszystkich analiz wyjdzie, że opłaca nam się kupić Ruch, to go kupimy. Podchodzimy do tego biznesowo. Ruch działający w branży FMCG mógłby uzupełnić nasze aktywa choćby w obszarze detalu. Czasami łatwiej jest kupić pewne elementy biznesu niż samemu budować je od zera" - dodał.

Wcześniej PKN Orlen informował, że badanie kondycji finansowej i prawnej Ruchu powinno rozpocząć się na początku lutego. Potrwać ma kilka tygodniu, a due dilligence i przedstawione wnioski będą podstawą do podjęcia decyzji biznesowych.

Obecnie sieć własna Ruchu składa się z 1800 punktów zapewniających roczny obrót w wysokości około 870 mln zł. Kolportaż Ruchu dociera do ok. 20 tys. punktów i generuje roczny obrót o wartości ok. 500 mln zł. Ruch posiada 13 centrów logistycznych i jeden magazyn centralny.

Piotr Rożek

pr/ gor/

Źródło: PAP Biznes
Firmy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
12 11 trybuch

Ten Obajek to taki Janusz polskiego biznesu skąd ten PiS bierze takich fachowców????

! Odpowiedz
6 8 zyga.

Zasadnicze pytanie brzmi czy w ogóle KE wyda zgodę na polaczenie dwóch firm które ma skarb państwa i czy to nie będzie zbyt monopolistyczne posuniecie gdyby doszło do polaczenia
Stawiam ze nie wydadzą pozytywnej opinii a lotos poszybuje na znacznie niższe poziomy

! Odpowiedz
9 16 jes

Ale uzasadnienie biznesowe napisze Morawiecki.

! Odpowiedz
16 24 maryjanek

Ruch to bankrut, za rok ich wszystkich CBA bedzie przepytywac na konto wyprowadzenia pieniązków

! Odpowiedz
24 29 karbinadel

Geniusze biznesu. Przy okazji wycinki lasów na Mierzei Wiślanej pokazał się w TV pan Obajtek z Dyrekcji Lasów Państwowych w Gdańsku. Zbieżność nazwisk chyba nieprzypadkowa, polityka rodzinna godna najlepszych tradycji PSL

! Odpowiedz
22 20 trooper

"Realna wartość" to mit. Nie istnieje coś takiego.

! Odpowiedz
0 12 rekin1986

Jest realna wartość liczona Cena / zysk x ilość lat

Przy średnim zysku lotosu 9 zł za papier na dzisiaj musieli by wyłożyć przynajmniej 72 zł za papier czyli zysk x 8 nikt przy zdrowych zmysłach nie odda papierów w cenie poniżej zysk x 6 i to jeszcze w petrochemii gdzie paliwa to obok prądu druga rzecz która trzyma gospodarkę

Jak była cena 60 zł za papier to nikt nie kwapił się do kupowania jak pał pomysł tworzenia jednej spółki paliwowej to cena w górę na 100 zł za papier

Będzie to samo co z Polenergią Kulczyka wezwanie na akcje po 16 zł na papier przy wartości księgowej papieru 27 zł przy takim obrocie nie mniej niż 20 zł za papier i lipa

Jak Orlen liczy , że kupią Lotos w cenie zysk x 6 to się mocno przeliczą nie ma szans i to jeszcze przy obecnych cenach ropy i dolara

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
19 16 maryjanek

akurat kupią przed poczatkiem bessy , jak przystalo na januszy biznesu

! Odpowiedz
12 61 kimdzongtusk

Inwestycje w Ruch jak i w Kubicę to decyzje polityczne a nie biznesowe. Kto chce wiedzieć o czym pisze to wie.

! Odpowiedz
5 23 trysil

Za kilka lat: "Dzień dobry, poproszę dwa bilety, gazetę i 2 litry bezołowiowej" :-)

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne
PKNORLEN 2,33% 96,80
2019-09-20 17:00:00
WIG -0,98% 57 485,19
2019-09-20 17:15:02
WIG20 -0,91% 2 171,75
2019-09-20 17:15:00
WIG30 -1,07% 2 464,87
2019-09-20 17:15:00
MWIG40 -1,91% 3 750,76
2019-09-20 17:15:01
DAX 0,08% 12 468,01
2019-09-20 17:37:00
NASDAQ -0,80% 8 117,67
2019-09-20 22:03:00
SP500 -0,49% 2 992,07
2019-09-20 22:08:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.