OT Logistics planuje do końca 2023 roku przedstawić zaktualizowaną strategię grupy - poinformował PAP Biznes w wywiadzie prezes spółki Kamil Jedynak. Dodał, że popyt na usługi logistyczne utrzymuje się w III kwartale.


"Zmierzamy do finalizacji wielomiesięcznych prac nad założeniami zaktualizowanej strategii Grupy OTL. Chcemy przedstawić w niej nasze plany rozwoju na najbliższe lata uwzględniając dynamiczne zmiany zachodzące w otoczeniu rynkowym oraz obecną strukturę Grupy. Zaprezentujemy działania, których celem będzie m.in. umacnianie spółek Grupy OTL na rynkach oraz unowocześnianie i poprawianie konkurencyjności naszych portów. Bacznie obserwujemy i analizujemy trendy rynkowe, by możliwie jak najlepiej znalazły one odzwierciedlenie w naszej strategii. To, jaki ostatecznie kształt przyjmie, będzie też zależeć od tego, na jakie cele rozwojowe będziemy chcieli przeznaczyć pieniądze. Natomiast podtrzymujemy nasze zapowiedzi i do końca roku przedstawimy akcjonariuszom oraz rynkowi zaktualizowaną strategię grupy" - powiedział prezes.
"Strategia będzie przedstawiać rozwój grupy w horyzoncie najbliższych trzech, może pięciu lat. Naszym celem jest dalsze budowanie wartości grupy OTL i coroczna wypłata dywidendy" - dodał.
W czerwcu OT Logistics wypłacił 6,40 zł dywidendy na akcję, czyli łącznie na ten cel trafiło 83,8 mln zł.
Spółka jest zainteresowana przejęciami terenów portowych.
"Obecnie koncentrujemy się na rozwoju działalności portowej i w tym kontekście myślimy o akwizycjach terenów portowych, których poszukujemy. Analizujemy różne możliwości inwestycyjne i na bieżąco obserwujemy rynek pod kątem nowych aktywów. Oczywiście jeśli będzie okazja przejęcia spółki, która wpisze się w naszą strategię i będzie budować wartość firmy, to będziemy ją rozważać. Istotnych aktywów nie zamierzamy już wystawiać na sprzedaż. Dezinwestycje mogą dotyczyć jedynie zbędnych, małych nieruchomości nieoperacyjnych"- podkreślił Jedynak.
Według szacunków z końca lipca, grupa w I półroczu 2023 roku wypracowała 124 mln zł zysku netto wobec 33,65 mln zł przed rokiem, 130 mln zł zysku EBITDA, co stanowi wzrost o 200 proc. rdr oraz 350 mln zł przychodów wobec 147,8 mln zł przed rokiem.
Prezes wyjaśniał wówczas, że na wartość osiągniętego zysku netto miały częściowo wpływ zdarzenia jednorazowe związane ze zbyciem przez spółkę posiadanych akcji Luka Rijeka i wygaśnięciem opcji put. Osiągnięte z tego tytułu przychody finansowe wyniosły blisko 54 mln zł. Dobra koniunktura i wzrost skali działalności grupy także wpływały na również na wzrost EBITDA.
Jedynak powiedział w piątek, że popyt na usługi logistyczne grupy utrzymuje się w III kwartale.
"Kolejny kwartał obserwujemy utrzymujący się na rynku popyt na usługi logistyczne, głównie związane z przewozem, magazynowaniem oraz przeładunkami zbóż i pasz. Nadal dużym zainteresowaniem cieszą się usługi związane z obsługą ładunków przekierowanych z Ukrainy. Widzimy za to zmniejszenie dostaw węgla (nasza rodzima energetyka korzysta z zapasów węgla zgromadzonych w ostatnich kwartałach) i wzrost usług magazynowania tego surowca" - powiedział.
"W lipcu Rosja wycofała się z umowy zbożowej, która umożliwiała eksport zboża z Ukrainy przez tamtejsze porty. To spowodowało, że obsługę ładunków przejęły państwa sąsiadujące, jak Rumunia czy Polska. To wydarzenie będzie mieć wpływ także na nas. Już odczuwamy większy popyt na przeładunki w terminalach Grupy OTL. Wzmożony popyt powinien się utrzymać także w ostatnim kwartale roku. Spodziewamy się też wzrostu na rynku dostaw węgla. Nowe dostawy węgla wpłyną pozytywnie na rynek energetyczny, ponieważ węgiel kupowany jest w dużo niższych cenach niż węgiel nabywany na początku tego roku. Nadal duże zapotrzebowanie w eksporcie jest na koks. Oczekujemy utrzymania wysokiego poziomu przeładunków na poziomie I i II kwartału. Sytuacja rynkowa wciąż nam sprzyja. Cały rok powinien zaowocować wzrostami przychodów grupy" - dodał.
W skład Grupy OTL wchodzą morskie terminale portowe: OT Port Świnoujście oraz OT Port Gdynia. OTL jest także właścicielem spółki spedycyjnej Rentrans Cargo, spółki Kolej Bałtycka – świadczącej usługi manewrowe i transport kolejowy. W skład Grupy OTL wchodzi także spółka Port Żegluga Szczecińska zajmująca się obsługą projektów hydrotechnicznych.
Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)
epo/ ana/