REKLAMA

ZAKUPYNiektóre rzeczy się nie zmieniają. Dla polskich konsumentów najważniejsza jest niska cena

2024-06-30 06:00
publikacja
2024-06-30 06:00

Dla konsumentów w Polsce podczas zakupów najważniejsza jest niska cena, następnie aspekt zdrowotny, a potem kwestie klimatyczne - wynika z raportu opublikowanego przez firmę doradztwa strategicznego Strategy& (grupa PwC).

Niektóre rzeczy się nie zmieniają. Dla polskich konsumentów najważniejsza jest niska cena
Niektóre rzeczy się nie zmieniają. Dla polskich konsumentów najważniejsza jest niska cena
fot. Natalya Kosarevich / / Shutterstock

Konsumenci w Polsce podczas zakupów kierują się przede wszystkim aspektem finansowym, następnie zdrowotnym, a potem kwestiami klimatycznymi - wynika z raportu “Optymizm tylko tam, gdzie niska cena - postawy i zachowania zakupowe polskich konsumentów” opublikowanego przez firmę doradztwa strategicznego Strategy& (grupa PwC).

Autorzy raportu zaznaczyli, że promocje i obniżki cen przyciągają niemal połowę (47 proc.) klientów dokonujących zakupów online, czyniąc efektywną politykę promocyjną najbardziej cenionym elementem oferty. Dwie trzecie konsumentów w Polsce obawia się inflacji, przewidując największy wzrost wydatków na artykuły spożywcze.

"Początek 2024 roku przyniósł zmianę warunków ekonomicznych - rejestrujemy najniższe od 3 lat poziomy inflacji, które jakkolwiek obecne w liczbach, niekoniecznie muszą być natychmiast dostrzegane przez konsumentów. Polacy niezmiennie są wrażliwi cenowo, ale obecnie ze względu na spodziewane podwyżki inflacyjne, szukają okazji promocyjnych i często przedkładają aspekt finansowy ponad aspekty zdrowotne. Pomimo deklaracji o zaangażowaniu w ochronę klimatu to zaangażowanie mocno topnieje, kiedy oznacza zauważalny wpływ na budżet domowy i wtedy kryteria środowiskowe schodzą na drugi plan" – mówi Mieczysław Gonta z PwC Polska.

Według autorów raportu 83 proc. nabywców dostrzega zmiany klimatyczne w swoim codziennym życiu, jednak są gotowi wydać tylko o 10 proc. więcej na produkty przyjazne dla klimatu. Jednocześnie klienci w Polsce rezygnują z działań wspierających ochronę klimatu, gdy jest to sprzeczne z osobistym interesem ekonomicznym.

Jak podano w opracowaniu, polscy konsumenci płynnie poruszają się pomiędzy różnymi kanałami sprzedaży na każdym etapie ścieżki zakupowej. Chętnie wykorzystują sztuczną inteligencję do rekomendowania produktów (45 proc.), jednak nie ufają jej na tyle, żeby powierzać jej ważniejsze zadania. Ponad połowa (51 proc.) klientów w przypadku niezadowalającej odpowiedzi od chatbota chce natychmiastowej rozmowy z człowiekiem. Większość kupujących obawia się o swoją prywatność i bezpieczeństwo danych (81 proc.).

"Współczesny polski konsument charakteryzuje się praktycznym podejściem do wydatków, gotowością do korzystania z nowych technologii czy mediów społecznościowych. To też zwiastuje wiele wyzwań zarówno dla producentów, jak i sieci handlowych, którzy, aby odnieść sukces w docieraniu do i pozyskiwaniu klientów w nowoczesnym, dynamicznym środowisku, muszą zrozumieć zmieniające się preferencje konsumenckie czy nowe ścieżki zakupowe i na tej podstawie budować swoją strategię" - mówi Krzysztof Badowski, partner zarządzający Strategy& w Polsce.

Zakupy w sklepach stacjonarnych są w dalszym ciągu najpopularniejszym kanałem sprzedaży, ale jednocześnie coraz większą popularnością cieszą się kanały internetowe. Polscy klienci bardziej niż reszta regionu CEE (Europa Środkowo-Wschodnia) preferują nowoczesne formy zakupów. Miesięcznie 59 proc. robi zakupy przez urządzenia mobilne, 55 proc. przez komputer, co przekracza średnią CEE wynoszącą odpowiednio 50 proc. i 47 proc.

W raporcie wskazano, iż polskich konsumentów do zakupów w Internecie przyciągają promocje (47 proc.), natomiast dla konsumentów z regionu CEE najważniejsza jest wygoda (43 proc.). Kwestie ekologiczne zostały sklasyfikowane jako najmniej priorytetowe zarówno w Polsce (16 proc.), jak i w całym regionie CEE (12 proc.).

W styczniu i lutym 2024 r. PwC przeprowadziło ankietę wśród 20 662 konsumentów w 31 krajach i terytoriach: Australia; Brazylia; Kanada; Chiny; Czechy (Republika Czeska); Egipt; Francja; Niemcy; Hongkong; Węgry; Indie; Indonezja; Irlandia; Malezja; Meksyk; Holandia; Filipiny; Polska; Katar; Rumunia; Arabia Saudyjska; Singapur; Słowacja; Afryka Południowa; Korea Południowa; Hiszpania; Tajlandia; Zjednoczone Emiraty Arabskie; Ukraina; Stany Zjednoczone; i Wietnam.

Z regionu Europy Środkowo-Wschodniej zebrane zostały odpowiedzi z 6 krajów: Czechy, Węgry, Polska, Rumunia, Słowacja i Ukraina od łącznie 1681 respondentów. Z Polski udział wzięło 370 osób. Respondenci mieli co najmniej 18 lat i byli pytani o szereg tematów związanych z trendami konsumenckimi, w tym zachowaniami zakupowymi, pojawiającymi się technologiami i mediami społecznościowymi.?

PwC to firma doradcza. W Polsce ma biura w siedmiu miastach oraz Financial Crime Unit w Gdańsku i Warszawie, dwa Centra Usług Wspólnych w Katowicach i Opolu i oddział PwC IT Services w Lublinie. Polskie spółki PwC zatrudniają ponad 6 tys. osób, w tym niemal 2000 w zespołach technologicznych. (PAP)

agg/ malk/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (2)

dodaj komentarz
zgadujzgadula
To prawda. Prowadzilem biznes z dobrami luksusowymi . Nie polecam nikomu . Koszmar.
inwestor.pl
Trzeba było celować w klientów z naszej wschodniej granicy. :-)

Powiązane: Zakupy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki