REKLAMA
BANKIER.PL

Mandaty za omijanie nieodpowiednimi drogami tras z e-mytem

2011-07-09 09:08
publikacja
2011-07-09 09:08

09.07. Warszawa (PAP) - Nawet kilka tysięcy zł mandatu mogą otrzymać kierowcy, którzy po nieprzystosowanych do ruchu ciężarówek trasach omijają płatne odcinki dróg. Sygnały, że ciężarówki rozjeżdżają małe drogi, przekazują inspektorom transportu drogowego mieszkańcy i lokalne władze.

System elektronicznego poboru opłat ruszył z dwudniowym opóźnieniem, w niedzielę 3 lipca. E-myto obowiązuje na razie na sieci 1560 km autostrad i dróg ekspresowych.

Skarb Państwa tylko przez pierwsze siedem lat obowiązywania systemu planuje na nim zarobić ponad 14 mld zł. E-myto płacą ciężarówki i samochody osobowe z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej trzy i pół tony oraz autobusy niezależnie od ich masy. Stawki opłaty wynoszą od 0,20 zł do 0,53 zł za kilometr przejazdu autostradami i drogami ekspresowymi oraz od 0,16 zł do 0,42 zł za kilometr dla pozostałych dróg krajowych.



Przed wjazdem na płatne odcinki dróg, właściciele samochodów, za które trzeba płacić, muszą zarejestrować się w systemie i wypożyczyć urządzenie Viabox, które nalicza przejechane kilometry. Mandat za jazdę bez urządzenia wynosi 3 tys. zł, a kara w przypadku niepełnej opłaty to 1,5 tys. zł.

Sprawdzaniem, czy kierowcy ciężarówek płacą za przejazd płatnymi odcinkami dróg, zajmuje się głównie inspekcja drogowa. Jak powiedział PAP rzecznik Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Alvin Gajadhur, przez kilka dni obowiązywania systemu tylko w Wielkopolsce inspektorzy odnotowali kilkanaście ciężarówek, które omijały płatne odcinki tras drogami, które nie są przystosowane do ruchu ciężarowego. Przewoźników ukarano karami administracyjnymi, których łączna suma przekroczyła 50 tys. zł. Dodał, że sygnały o takich przypadkach inspekcja dostaje najczęściej od okolicznych mieszkańców i władz lokalnych.

"Jeżeli przykładowo samochód ciężarowy o dziesięciotonowym nacisku na oś omija płatne odcinki drogami, gdzie ruch takich pojazdów jest dozwolony, to nie ma podstaw do ukarania takiego kierowcy. Jednak jeśli ciężarówka, aby nie płacić, wybiera dajmy na to drogę gminną, gdzie dopuszczalny nacisk na oś wynosi 8 ton, to wtedy inspektorzy mogą nałożyć karę" - powiedział rzecznik.

Jak wyjaśnił, wysokość takiej kary będzie zależała od tego, o ile za ciężki jest samochód. "Zdarzają się takie rekordowe przypadki, że pojazdy miewają nawet nacisk na oś dwukrotnie za duży. Wystawiane są wtedy kary nawet na kilkadziesiąt tys. zł. Jednak tak przeciążone ciężarówki nie mogłyby wjechać nawet na płatne odcinki dróg" - zauważył.

Wdrażająca system e-myta austriacka firma Kapsch budowała systemy opłat także w Austrii i Czechach. Rzeczniczka projektu e-myta Dorota Prochowicz powiedziała PAP, że z doświadczeń firmy w tych krajach wynika, że przez kilka tygodni po uruchomieniu systemu kierowcy omijają drogi, na których pobierane są opłaty. "Jednak po tym czasie okazuje się, że oszczędności są niewielkie w stosunku do straconego czasu czy opóźnień dostaw, więc kierowcy wracają" - powiedziała Prochowicz.

Rzeczniczka wyjaśniła, że do tej pory z właścicielami firm transportowych i kierowcami podpisano ok. 117,5 tys. umów i wydano im ok. 360 tys. urządzeń Viabox. Kapsch szacuje, że w sumie kierowcom wyda ok. 450-470 tys. urządzeń. "Jednak nie zdziwimy się, jeśli będzie to dużo więcej" - powiedziała rzeczniczka. (PAP)

her/ je/ gma/

Źródło:PAP
Tematy
Najlepsze konta dla spółek - ranking
Najlepsze konta dla spółek - ranking

Komentarze (14)

dodaj komentarz
~endi
- teraz musicie płacić .....a jak zapomnicie to 3000 zł mandatu , czyli w wielu przypadkach więcej niż ta wasza " ciężarówka " jest warta .....
~romankrk
oj endi... jeśli nie umiesz czytać ze zrozumieniem to raczej Ty takiego problemu miał nie będziesz bo nie zarobisz nawet na kratkę :)
~Kamil
Dnia 2011-07-10 o godz. 15:28 ~endi napisał(a):
> - teraz musicie płacić .....a jak zapomnicie to 3000 zł
> mandatu , czyli w wielu przypadkach więcej niż ta wasza
> " ciężarówka " jest warta .....


chyba głupi jesteś, skład, tzn ciągnik i chłodnia to wydatek kilkuset tyś zł. jeśli
Dnia 2011-07-10 o godz. 15:28 ~endi napisał(a):
> - teraz musicie płacić .....a jak zapomnicie to 3000 zł
> mandatu , czyli w wielu przypadkach więcej niż ta wasza
> " ciężarówka " jest warta .....


chyba głupi jesteś, skład, tzn ciągnik i chłodnia to wydatek kilkuset tyś zł. jeśli Twoim zdaniem 3k wystarczy, kup kilka składów a ja je od Ciebie chętnie odkupie, nawet po 6 k hehe.

Kretyn jesteś i tyle, rządowi chodzi o wykończenie polskiego transportu, bo to teraz najmocniejsza gałąź w naszej gospodarce. Na miejsce Polskich firm wejdą chętnie Europejskie i Rosyjskie. Jeśli tak sie stanie w pierwszym przypadku ceny transportu pójdą w góre, co przełoży się na ceny towarów w sklepach etc. Jak zaczną jeździć rosyjskie formy te z kolei nie będą płacić za przejazdy naszymi drogami...

I tak i tak jesteśmy w czasnej dupie, ktoś ma w tym cel, aby wykończyć nasz kraj i naszych ciężko pracujacych przedsiębiorców
~endi odpowiada ~romankrk
Dnia 2011-07-10 o godz. 20:10 ~romankrk napisał(a):
> oj endi... jeśli nie umiesz czytać ze zrozumieniem to
> raczej Ty takiego problemu miał nie będziesz bo nie
> zarobisz nawet na kratkę :)
Jeśli samochodem osobowym z kratką jest wieziona teściowa ( najlepiej za kratką w kagańcu ) to nacisk 3,5 t może
Dnia 2011-07-10 o godz. 20:10 ~romankrk napisał(a):
> oj endi... jeśli nie umiesz czytać ze zrozumieniem to
> raczej Ty takiego problemu miał nie będziesz bo nie
> zarobisz nawet na kratkę :)
Jeśli samochodem osobowym z kratką jest wieziona teściowa ( najlepiej za kratką w kagańcu ) to nacisk 3,5 t może być przekroczony ... :)
~czech odpowiada ~Kamil
czy to viatoll dotyczy firm przewozników zarejestrowanych w polsce ?
~asko
jedna wielka banda - okradają obywatela na każdym kroku - niedosyć, że w Polsce się zarabia jedno wielkie gówno to jeszcze płać haracz - jaka jest różnica między rządem a mafią - po tym wydaje mi się, że żadna
~gajtarmistrz
I tak znowu wybiorą tych co już w sejmie są...
~rumcajs
nasze władze nie wiedzą gdzie jeszcze szukać pieniędzy by Rostowski mógł ratowac swój chory budżet. I musimy być lepsi niż np niemcy (ale czy w dobrym znaczeniu tego słowa) przykład: niemiec wprowadza wakacyjny zakaz dla cięźarowych w soboty i niedziele ale na wybranych odcinkach autostrad- my musimy być lepsi mamy dodatkowy zakaz nasze władze nie wiedzą gdzie jeszcze szukać pieniędzy by Rostowski mógł ratowac swój chory budżet. I musimy być lepsi niż np niemcy (ale czy w dobrym znaczeniu tego słowa) przykład: niemiec wprowadza wakacyjny zakaz dla cięźarowych w soboty i niedziele ale na wybranych odcinkach autostrad- my musimy być lepsi mamy dodatkowy zakaz w piątek i na wszystkich drogach. Podobnie viatoll- niemiec ma płatne autostrady my jestesmy lepsi prócz autostrad jeszcz drogi krajowe płatne. żeby za coś brac kasę trzeba najpierw doprowadzic te płatne drogi do stanu uzywalności bo np autostrada A-18 kier Olszyna - krzyzowa odcinek 68km nie powinien byc płatny ale za stan techniczny nalezy go zamknąc dla ruchu.co na to GDDKA?







~ww
Oni mają wszystko w d...

Jest kolejny sposób na ściągnięcie pieniędzy to z niego korzystają.

Niby zarobią kilkanaście miliardów ale tak na prawdę to więcej bo transportowany jest towar, na który przerzucą te koszty więc kupujący zapłacą większy podatek więc pośrednio pociągną jeszcze większe pieniądze z podatników
~Ppp
Z prawami fizyki się nie wygra - kierowcy będą omijać płatne drogi, jeśli tylko się da. A co do problemu nacisku na oś, to zauważcie, że jest jeszcze masa pojazdów kilkutonowych, vanów, busów i autobusów, które nie mają problemu tonażu, ale mają problem płacenia. W ich przypadku wystarczy zainwestować w porządne mapy.
Przypominam
Z prawami fizyki się nie wygra - kierowcy będą omijać płatne drogi, jeśli tylko się da. A co do problemu nacisku na oś, to zauważcie, że jest jeszcze masa pojazdów kilkutonowych, vanów, busów i autobusów, które nie mają problemu tonażu, ale mają problem płacenia. W ich przypadku wystarczy zainwestować w porządne mapy.
Przypominam także, że akcyza i inne podatki na paliwo wynosząłącznie ponad 60% ceny, więc jakiekolwiek dodatkowe opłaty za jeżdżenie są NIEUZASADZNIONE.
Pozdr.

Powiązane:

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki