Liczenie uśmiechów w PKO BP pod lupą Rzecznika Praw Obywatelskich

Scenariusz rodem z "Black Mirror" spotkał niedawno pracowników PKO BP. Sztuczna inteligencja sprawdza, jak często pracownicy i klienci się uśmiechają. Sprawą zainteresował się Rzecznik Praw Obywatelskich. 

(Pexels)

Pod koniec września PKO BP uruchomił pilotażowo program, który polega na liczeniu uśmiechów osób pracujących w działach obsługi klienta. Jak dotąd urządzenie monitorujące mimikę twarzy zdobi biurka 4 placówek i sprawdza 16 doradców. Za uśmiechy zatrudnieni otrzymują punkty, które następnie mogą wymienić na nagrody, a dodatkowo przekazywane są datki na cele społeczne. Technologii dostarczyła  Quantum CX, który tak opisuje skutki swoich działań: "Firma dzięki budowaniu nawyku uśmiechu wśród pracowników podnosi jakość obsługi. Pracownicy stają się bardziej uśmiechnięci, przez co mają lepsze samopoczucie i miłą atmosferę w pracy, a do tego nagrody. Klienci reagują na nich pozytywniej i chętniej się uśmiechają dzięki wymianie ich własnych uśmiechów na wpłaty charytatywne" czytamy na stronie producenta. 

Szymon Pinderak z biura prasowego PKO BP podał co prawda, że nikogo nie spotkają konsekwencje za brak wystarczającej liczby uśmiechów. – Nie ma żadnych norm uśmiechów do wykonania przez pracowników, ani też brak uśmiechów nie pociąga ze sobą żadnych konsekwencji dla pracowników – mówi Pinderak. Dodatkowo każdy z pracowników zgłosił się do testów dobrowolnie i w każdej chwili może zrezygnować z dalszego uczestnictwa, o czym pisał Wojciech Boczoń na łamach PRNews.pl

Jednak sprawą zainteresował się Rzecznik Praw Obywatelskich, który zwrócił się w tej sprawie do Głównego Inspektora Pracy. W ocenie RPO ciągła obserwacja i nagradzanie za uśmiech godzi w prywatność jednostki. 

- Z kolei według art. 222 Kodeksu pracy korzystanie przez pracodawcę z monitoringu jest dopuszczalne, gdy jest to niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa pracowników, ochrony mienia, kontroli produkcji lub zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Przepis ten nie przewiduje celów, dla których monitoring został wprowadzony w omawianym przypadku - podaje Adam Bodnar.

"W mojej ocenie, jako Rzecznika Praw Obywatelskich, praktyki związane z ciągłą obserwacją i nagradzaniem pracownika za uśmiech powinny być ocenione pod kątem wkroczenia w prywatność i godność jednostki. Szczególnie w przypadku, jeśli uznamy ten system za zakładający zmianę naturalnych cech i zachowań pracownika" podkreśla Bodnar w piśmie przekazanym GIP.

Weronika Szkwarek

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
11 8 aaishaa7

Jak dla mnie lepsze uśmiechy, które nikomu nie zaszkodzą i mogą wyjść na zdrowie niż np. nagrywanie każdego słowa pracownika przez cały dzień jak np. w Aliorze co niby jest ok. Szukanie dziury w całym i czepianie się pierdół jak dla mnie.

! Odpowiedz
1 2 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
2 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
9 14 jes

Gdyby Mateuszek pracował w PKO BP to zawiesiłby system.

! Odpowiedz
14 52 historykgpw

Za niedługo będzie się karać za myślozbrodnie. Zniewolenie jakie nadchodzi będzie totalne.

! Odpowiedz
7 42 tomitomi

to ,co opisujecie ( jeśli jest prawdą ) - jest smutne , po porostu smutne .
....do czego pieniądze , potrafią z ludzi zrobić !
TO JEST NAPRAWDĘ SMUTNE !

! Odpowiedz
52 49 pakamera

Czy w Polsce nie ma ważniejszych problemów dotyczących praw obywatelskich.Może p.Bodnar cierpi na brak zajęcia?Jeżeli tak,to najwyższy czas aby przestał pełnić swoją funkcję.

! Odpowiedz
20 25 dziki_losos

Są, ale ten też jest ważny. Rzecznik Praw Obywatelskich nie żyje w jednowymiarowej przestrzeni i może zajmować się więcej niż jednym problemem.

! Odpowiedz
29 46 grab

System liczy nie tylko uśmiechy. Uśmiech jest przykrywką do śledzenia...

! Odpowiedz
24 20 wjagus

Etat, pensja 3000 i tani kredyt - spelnienie marzen 90% spoleczenstwa. Pozostae 10% liczy wylacznie na socjal.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne