Jak przygotować dobrą kreację reklamową w sieci?

Zastanawiasz się, w jaki sposób – pośród mnogości kontentu dostępnego w sieci – wyróżnić kreację reklamową swojej firmy? Na chwilę obecną bardzo trudno jest przebić się przez przeciętne reklamy i zostać zauważonym. Jedynym wyjściem jest stworzenie czegoś ponad przeciętną, czegoś kreatywnego, a jednocześnie zgodnego z obowiązującymi wytycznymi. O jakiej reklamie mówimy? W tym tekście w głównej mierze znajdą się odniesienia do banerów reklamowych, które można wykorzystać m.in. do reklam AdWords.

Oryginalna kreacja jest bazą dla kampanii reklamowej (thetaXstock)

Gdzieś kiedyś usłyszałam zdanie, mówiące o tym, że oryginalna kreacja jest bazą dla skutecznej kampanii reklamowej. Od tamtej pory to zdanie towarzyszy mi podczas wszelkich działań marketingowych. Rzeczą niezwykle ważną jest bowiem nie tylko profesjonalne zaplanowanie kampanii, ale też pomysł, na którym będzie ona bazowała. Dopiero połączenie tych dwóch elementów jest kluczem do tego, żeby odnieść prawdziwy sukces.

Bez właściwiej kreacji kampania promocyjna staje się przeciętna, a jak już wcześniej wspomniałam – w sieci aż roi się od przeciętnych reklam, których internauci nauczyli się już nie zauważać… Żeby zaistnieć w ich świadomości, trzeba więc stworzyć coś oryginalnego, co będzie w stanie wyrwać ich z marazmu i wzbudzić w nich autentyczną ciekawość. Dzięki temu można wiele zyskać.

Kreacja reklamowa, czyli co?

Kreacja to inaczej kreatywny pomysł, coś czego do tej pory jeszcze nie było i jest w stanie zaskoczyć użytkowników sieci. Jeśli chodzi o kreacje reklamowe, to muszę przyznać, że tworzenie ich w pojedynkę, może okazać się pracą karkołomną. Reklamy banerowe składają się bowiem z grafiki i tekstu – tak więc do stworzenia najwyższej jakości kreacji niezbędna jest obecność co najmniej dwóch specjalistów: grafika i copywritera.

Doświadczenie poparte wiedzą

W dzisiejszym świecie kreatywność jest na wagę złota, jednak ona sama nie wystarczy. Liczy się również znajomość aktualnych trendów oraz wytycznych, którym podczas pracy trzeba się podporządkować. Jakie informacje trzeba znać, żeby stworzyć efektywną kampanię banerową?

Wielkości reklam

Na banery reklamowe można się natknąć w wielu miejscach sieci – zarówno na różnego rodzaju stronach www, jak i  w aplikacjach.

Najpierw chciałabym wspomnieć o najpopularniejszych wielkościach reklam graficznych (istnieje rozgraniczenie na reklamy kierowane do użytkowników komputerów oraz do tych osób, które korzystają z urządzeń mobilnych):

- dla użytkowników komputerów:

728 × 90 – długi baner
300 × 250 – baner śródtekstowy
160 × 600 – szeroki wieżowiec
750 × 100 - billboard
750 × 200 - podwójny billboard
750 × 300 - potrójny billboard

- dla użytkowników urządzeń mobilnych:

320 × 50 - Długi baner na urządzenia przenośne
300 × 250 - Baner śródtekstowy

Znając wymagania, można zastanowić się nad samą kreacją. Trzeba bowiem pamiętać, że najlepsze pomysły to takie, które spełniają wszelkie wymogi narzucane im odgórnie, a jednocześnie w jakiś sposób wyróżniają się na tle innych.

Dopasowanie

Jeśli baner zlewa się ze stroną, na której się znajduje; jeśli niczym nie wyróżnia się na tle innych reklam, znajdujących się na danej stronie www; jeśli nie daje jasnych komunikatów; jeśli na cały przekaz składa się wyłącznie logo i hasło nawołujące do wykonania konkretnej akcji, np. „sprawdź”; można śmiało powiedzieć, że tego typu kreacja nie zachwyca.

Co więcej, jeśli dany baner jest niedopasowany do serwisu, w którym się znajduje, z pewnością nie przyniesie zysków. Przykładowo baner sklepu elektronicznego na blogu modowym? Przecież osoby interesujące się modą, w większości przypadków nie są w żadnym stopniu zainteresowane elektroniką – nie będą więc klikać w baner, a jego właściciel nie będzie miał większych korzyści z prowadzonej kampanii.

Proces twórczy

Przygotowywanie kreacji reklamowej to proces złożony.

Na początek trzeba się zastanowić, która część oferty firmy wydaje się najbardziej atrakcyjna w oczach klientów, a jednocześnie co chce się mu przekazać i jakiej w związku z tym oczekuje się reakcji. Dopiero później można przejść do planowania samej strategii. O czym trzeba pamiętać?

Liczba elementów

Błędem, często popełnianym przez twórców banerów, jest próba umieszczenia na nich jak największej liczby elementów. Dlaczego jest to błąd? Otóż w ten sposób internauta nie będzie wiedział, na czym ma skupić swoją uwagę, w związku z czym najprawdopodobniej straci zainteresowanie danym przekazem.

Baner powinien składać się więc wyłącznie z 3 elementów: hasła reklamowego (w tym nawołania do działania), loga oraz grafiki.

Call to action

Pierwszym elementem jest call to action, czyli hasło nakłaniające internautę do działania. W końcu po to właśnie przygotowuje się reklamę – żeby osiągnąć konkretny efekt, np. internauta ma kupić dany produkt, odwiedzić wybraną stronę www lub sprawdzić określoną rzecz.

Logo

Kolejny element to logo. W tym miejscu chcę podkreślić, że często to co działa na korzyść dużej marki, może mieć negatywny wpływ na firmę, która nie jest powszechnie znana. Tak więc kiedy Nike czy Nokia mogą sobie pozwolić na to, żeby ich baner reklamowy składał się wyłącznie z loga (jest ono bowiem mocno zakorzenione w powszechnej świadomości), tak podobna kreacja mało znanej marki może zniechęcać internautów do klikania w reklamę – po prostu nie wiadomo, czego dany baner dotyczy. Niektórzy powiedzą, że jest to sposób na budowanie świadomości marki, jest to jednak błędny argument, ponieważ logo, które nie wiadomo do czego przyporządkować, nie wpływa pozytywnie na proces zapamiętywania…

Zgodność z prawdą

Niezwykle ważne jest to, żeby komunikat reklamowy i grafika zdobiąca baner nawiązywały do tego, co internauta może rzeczywiście znaleźć na stronie, na którą ten kieruje. Jeśli zdarzy się inaczej, cała praca nad kreacją reklamy pójdzie na marne, ponieważ wprowadzony w błąd użytkownik sieci będzie czuł się oszukany – mimo więc że odwiedzi stronę firmową, to będzie to trwało najwyżej 3 sekundy i nie przyniesie reklamodawcy żadnego zysku.

Kreatywność i profesjonalizm przede wszystkim

Idealnie przygotowana kreacja reklamowa, powinna wyróżniać się graficznie, a jednocześnie (za pomocą słów zawartych w tekście) wzbudzać zainteresowanie. Najtrudniejszym elementem jest stworzenie takiego przekazu, który wyróżni się wśród innych, podobnych reklam. W tym względzie trzeba postawić więc na profesjonalizm i oprzeć się na pracy specjalistów. Oni z pewnością nie popełnią błędów, od jakich aż roi się w sieci.

Banery z nikomu nieznanym logiem, banery ze zbyt wieloma elementami, banery z mylącym przekazem reklamowym itp. Przesyceni tego typu przekazami internauci – tak naprawdę nie mającymi im nic do zaoferowania – nauczyli się ich unikać. Teraz reklamodawcy muszą się więc sporo nagimnastykować, żeby ich przekaz rzeczywiście trafił do świadomości wybranej przez nich grupy odbiorczej. Nie jest to jednak rzeczą niemożliwą – trzeba tylko postawić na doświadczenie i kreatywność, a wszystko staje się możliwe…

Joanna Poczęsna
Silence!

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~qwaser

eurobankowi wyszło to ostatnio całkiem fajnie: http://youtu.be/YNyEn0lFKwo

! Odpowiedz
0 1 ~Matek

Bardzo ciekawy i przydatny tekst. Chociaż przyznam się szczerze, że co do kreacji reklamowej raczej sam bym się podjął wyzwania ze swoim e-sklepem spożywczym... Dlatego skorzystałem z pomocy znajomych na Kwit pl. Jednak wiedza profesjonalistów ma współmierny efekt do skuteczności :) Sam bym tego nie ogarnął!

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne