REKLAMA

GDDKiA prowadzi spory sądowe na ponad 6 mld zł z wykonawcami inwestycji

2016-01-14 14:57
publikacja
2016-01-14 14:57

Wartość sporów sądowych między GDDKiA a wykonawcami budów autostrad i dróg szybkiego ruchu przekracza 6 mld zł - podał w czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Zapowiedział, że niektóre ze sporów mogą zakończyć się ugodami.

fot. Grazyna Myslinska / / FORUM

Przedstawiciel resortu odpowiadał w Sejmie na pytanie poseł Barbary Bartuś (PiS) w sprawie braku wypłaty wynagrodzenia podwykonawcom realizującym budowę autostrady A4 Tarnów - Rzeszów na odcinku od węzła Tarnów Krzyż do węzła Dębica Pustynia na zlecenie konsorcjum pod przewodnictwem irlandzkiej firmy SIAC Construction Limited.

Według przytoczonego przez Szmita zestawienia GDDKiA trwające spory sądowe z wykonawcami inwestycji drogowych w Polsce opiewają na ponad 6 mld zł i dotyczą lat 20122015. Skala problemu jest ogromna - ocenił przedstawiciel resortu.

Jak zapowiedział, resort dokona ponownego przeglądu wszystkich roszczeń, aby wytypować te, które można rozwiązać poprzez zawarcie ugód.

Jest kilka przykładów, w których każde rozwiązanie, jeśli nie będzie ugodą, będzie złe, bo albo doprowadzi do upadłości firmy, jeżeli uznane zostaną roszczenia GDDKiA, albo będą to realne, bezpośrednie straty dla budżetu państwa - tłumaczył Szmit. Według niego zawarcie ugód w kilku przypadkach pozwoliłoby funkcjonować firmom i doprowadziłoby do ograniczenia strat strony publicznej.

Podejmujemy szereg prac, aby w rozpoczętej perspektywie unijnej już do takich sytuacji nie dochodziło. Pracujemy nad zmianami w prawie o zamówieniach publicznych, nad zmianami technologii, ograniczeniem kosztów i mechanizmami, które będą uwiarygodniały przedsiębiorstwa - zapowiedział Szmit przypominając, że tylko w tym roku na budowy autostrad i dróg szybkiego ruchu zaplanowano ponad 17 mld zł.

Minister odnosząc się do budowy autostrady A4 Tarnów - Rzeszów na odcinku od węzła Krzyż do węzła Dębica - Pustynia z lat 2010-2012 wyraził opinię, że po konsorcjum, z którym rozwiązano umowę w trakcie realizacji zadania, pozostały ogromne zobowiązania wobec podwykonawców, które były zaspokajane w różny sposób.

Na podstawie specustawy z czerwca 2012 r. o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców zgłoszono 244 wnioski na łączną kwotę 220 mln zł, pozytywnie rozpatrzono 177 wniosków, na podstawie których wypłacono 81 mln zł. W sporach przed sądami cywilnymi zgłoszono 188 wniosków na łączną kwotę 241 mln zł. W całości bądź częściowo sąd uznał 144 wnioski na łączną kwotę 115 mln zł. Firma SIAC Construction Limited jest jedną z tych firm, które na polskim rynku pozostawiły bardzo zły ślad - ocenił Szmit.

Umowę na wybudowanie 35-kilometrowego odcinka autostrady A4 Tarnów - Dębica GDDKiA podpisała w 2010 r. z konsorcjum firm SIAC Construction, PBG, Aprivia i Hydrobudowa Polska - za ponad 1,7 mld zł. Po tym jak konsorcjum mimo deklaracji nie wywiązywało się z zapisów kontraktowych, zarządca dróg w lipcu 2012 r. zerwał kontrakt na budowę tego odcinka. W 2014 r. dokończyło go konsorcjum firm Heilit - Woerner Budowlana i Budimex. (PAP)

rgr/ gma/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (3)

dodaj komentarz
~Przemek
Mozna lrosgo rozwiazac-widac,ze bie masz pojecia o czym piszesz
~zez
Problem nie płacenia podwykonawcom można rozwiązać bajecznie prosto - umowa inwestora z generalnym wykonawcą powinna zawierać zapis, że każda transza zapłaty jest uruchamiana przez inwestora gdy generalny wykonawca przedstawi listę wszystkich aktualnych podwykonawców oraz udowodni że nie zalega żadnemu z nich z zapłatą. No ale w Problem nie płacenia podwykonawcom można rozwiązać bajecznie prosto - umowa inwestora z generalnym wykonawcą powinna zawierać zapis, że każda transza zapłaty jest uruchamiana przez inwestora gdy generalny wykonawca przedstawi listę wszystkich aktualnych podwykonawców oraz udowodni że nie zalega żadnemu z nich z zapłatą. No ale w Polsce proste i skuteczne rozwiązania nie są "preferowane", lepiej uchwalić ustawę i niech dopłaca budżet a główny wykonawca niech zgarnia nieuczciwie zarobione miliony (albo i miliardy)...
~kc
bo duży może więcej , nawet pod stołem da dużo więcej. po co upraszczać żeby źródełko wyschło.

Powiązane: Budowa dróg i autostrad

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki