REKLAMA
ZASADY PROMOCJI

Eurocash liczy na kontynuację pozytywnych trendów w kolejnych kwartałach [wywiad]

2022-05-12 13:28
publikacja
2022-05-12 13:28

Grupa Eurocash liczy na kontynuację pozytywnych trendów w kolejnych kwartałach, oczekuje udanego drugiego kwartału - poinformował PAP Biznes prezes Paweł Surówka. Pod koniec drugiego kwartału grupa planuje przedstawić strategię do 2025 roku.

Eurocash liczy na kontynuację pozytywnych trendów w kolejnych kwartałach [wywiad]
Eurocash liczy na kontynuację pozytywnych trendów w kolejnych kwartałach [wywiad]
/ Shutterstock

"Wierzymy, że pozytywny trend, który się zarysował już w drugiej połowie 2021 roku i został potwierdzony w pierwszym kwartale tego roku, będzie kontynuowany przez cały rok. Liczymy, że drugi kwartał będzie dobry dla Grupy Eurocash i dla całego rynku niezależnego. Sprzedaży w drugim kwartale w handlu sprzyjało przesunięcie świąt wielkanocnych względem ubiegłego roku - w tym roku wypadły w drugiej połowie kwietnia, podczas gdy w 2021 roku na początku miesiąca i większość klientów robiła wówczas większe zakupy jeszcze pod koniec pierwszego kwartału. Po drugie, naszemu segmentowi rynku sprzyja dobra, słoneczna pogoda – lokalne sklepy są bardzo czułe na warunki pogodowe, korzystają z większej liczby osób na ulicach" - powiedział PAP Biznes prezes Paweł Surówka.

"Grupa Eurocash jest skupiona na tym, by udowodnić inwestorom, że wracamy na drogę rentownego wzrostu. Pracujemy, by te dobre warunki rynkowe wykorzystać w najlepszy możliwy sposób. Myślę, że przełoży się to na wyniki" - dodał.

W I kwartale 2022 r. skonsolidowana sprzedaż grupy wzrosła o 12,3 proc. rdr do 6,53 mld zł. Jak podała spółka, wyraźnie wyższą sprzedaż osiągnięto w każdym formacie dystrybucji segmentu hurtowego, w segmencie detalicznym sprzedaż wzrosła głównie dzięki przejęciu sieci Arhelan, zaś motorem wzrostu sprzedaży w segmencie Projekty była dalsza ekspansja Frisco i sieci Duży Ben.

"Obserwujemy powrót konsumentów do lokalnych sklepów niezależnych wraz z powrotem do normalności przedpandemicznej. Na rosnącą sprzedaż bezdyskusyjnie wpłynęła też inflacja, ale była ona tylko jednym z kilku czynników, kluczowym jest powrót konsumentów do lokalnych i impulsowych zakupów" - powiedział prezes Eurocashu.

Jak poinformował, presja inflacyjna jest widoczna w niektórych grupach produktowych. Dostępność towarów jest różna, nie ma jednak zagrożenia dla ciągłości operacyjnej sklepów.

Zysk EBITDA grupy wyniósł w I kwartale 151 mln zł wobec 115,9 mln zł zysku rok wcześniej. Marża EBITDA wzrosła o 0,32 p.p. do 2,31 proc.

"Pierwszy kwartał był udany. Wydaje się, że dwa trudne lata covidowe są za nami i Grupa Eurocash powraca na drogę rentownego wzrostu. Mamy nadzieję, że w kolejnych kwartałach udowodnimy nie tylko, że wracamy do normalności, ale i łapiemy wiatr w żagle" - powiedział prezes.

"Z jednej strony będziemy się starali w pełni rozpędzić i wykorzystać potencjał hurtu, który był już widoczny w pierwszym kwartale. Sprzedaż porównywalna LFL w Cash & Carry wzrosła o 14 proc. rdr, a rok temu spadek wynosił 12 proc. Z drugiej strony chcemy bardzo mocno poprawić część detaliczną, zarówno franczyzową, jak i sklepów własnych. W sklepach z partnerstwem kapitałowym mieliśmy w pierwszym kwartale 10 proc. wzrostu sprzedaży LFL, w sklepach własnych nastąpiła pewna stabilizacja, choć nadal odbiegają one wynikami. Myślę natomiast, że problemy integracyjne mamy już za sobą i wyniki w tym obszarze powinny się poprawiać" - dodał Surówka.

Prezes podtrzymał, że do końca drugiego kwartału grupa będzie chciała zaprezentować nową strategię rozwoju.

"Strategię grupy do 2025 roku planujemy ogłosić pod koniec drugiego kwartału" - powiedział prezes grupy.

"Będziemy chcieli pokazać w strategii, że nie chodzi nam tylko o powrót do poziomów sprzed pandemii, ale o to, by wydobyć pełen potencjał, który tkwi w grupie, największym hurtowym dystrybutorze żywności w kraju i jednocześnie największym partnerze lokalnych sklepów. Uważam, że ani nasze wyniki ani kurs akcji nie odzwierciedlają tego potencjału. Mamy długą drogę przed nami, by odbudować relacje z inwestorami, a to można zrobić konsekwentnie +dowożąc+ wyniki i takie są nasze ambicje. Będziemy chcieli pokazać siłę hurtu, skupimy się na efektywności oraz wspieraniu współpracujących z nami lokalnych sklepów w walce o finalnego konsumenta" - dodał.

Pytany, kiedy spółka poinformuje o wyniku negocjacji z potencjalnymi inwestorami, odpowiedział: "Liczymy, że w miarę szybko będziemy mogli inwestorom pokazać całościową wizję grupy, zarówno jej ambicji, jak i struktury".

Grupa Eurocash zajmuje się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce. Grupa Eurocash to również organizator sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija sieć supermarketów Delikatesy Centrum.

Na koniec marca 2022 r. łączna liczba sklepów partnerskich i franczyzowych zrzeszonych w sieciach Lewiatan, Euro Sklep, Groszek i Gama (PSD), będących klientami Eurocash Dystrybucja, wynosiła 5.617 placówek, natomiast organizowana przez Eurocash sieć ABC liczyła 8.720 sklepów.

Sieć małych supermarketów grupy liczyła na koniec I kwartału 1554 sklepy, w tym 1514 funkcjonujących pod marką Delikatesy Centrum (944 z nich to sklepy franczyzowe, a 570 to sklepy własne lub prowadzone w ramach joint venture). Sieć Inmedio liczyła 410 saloników prasowych.

Anna Pełka (PAP Biznes)

pel/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Miejski model Ford Puma. Trwa wyjątkowa wyprzedaż

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki