ElectroMobility Poland zapewnia, że przed '23 ruszy produkcja polskich samochodów elektrycznych

Przed 2023 roku ruszymy z masową produkcją polskich samochodów elektrycznych - powiedział PAP prezes spółki ElectroMobility Poland, Piotr Zaremba. Dodał, że początkowo z taśm zjedzie 100 tys. aut rocznie, docelowo produkcja wyniesie 200 tys. modeli w kilku segmentach.

(Tauron)

Jak stwierdził Zaremba "samochodu i fabryki nie buduje się w rok, zwłaszcza, jeśli po drodze trzeba stworzyć cały ekosystem dostawców i partnerów motoryzacyjnych, którego do tej pory w Polsce brakowało". "Główną osią ekosystemu ma być właśnie współpraca z partnerem technicznym, tzw. integratorem, który jako doświadczony podmiot wie, w jaki sposób buduje się samochody i posiada szerokie kompetencje we wprowadzaniu nowych modeli do masowej produkcji, przez co wesprze całość procesu technologicznego" - wyjaśnił.

Dodał, że integrator został już wybrany. "To firma inżynieryjna EDAG Engineering z Niemiec, która jest jednym z największych niezależnych partnerów rozwoju przemysłu motoryzacyjnego na świecie, posiada 50 lat doświadczenia w dziedzinie rozwoju produktów i rozwoju zakładów produkcyjnych, a od blisko 30 lat działa w Polsce jej oddział" - zaznaczył prezes EMP.

Zaremba podkreślił, że wybór integratora odbył się w ramach złożonego i wieloetapowego procesu z grona 8 firm światowej klasy. Przytoczył też słowa wiceprezesa EDAG Engineering Andreasa Quanza, że Polska już teraz jest interesującym rynkiem dla sektora motoryzacyjnego, natomiast jeśli chodzi o kompetencje rozwojowe wciąż jest tu miejsce na poprawę. Zakładam, że nastąpi ona dzięki działalności ElectroMobility Poland, co sprawi, że Polska stanie się jeszcze bardziej atrakcyjnym miejscem do inwestowania".

Szef EMP przyznaje, że "w początkowej fazach zapewne wykorzystamy doświadczenie naszych kolegów z Niemiec, ale niezbędny do realizacji projektu know-how będzie z czasem transferowany, a wraz z nim wzrastać będzie zaangażowanie oddziału polskiego, w którym zatrudnienie znajdą polscy inżynierowie i którzy z czasem będą przejmować kompetencje od integratora, by w przyszłości samodzielnie wprowadzać kolejne generacje rodzimych aut elektrycznych". Dodał, że EMP będzie produkowało więcej, niż jeden miejski model. "W planach mamy produkcję całej gamy modelowej odpowiadającej na różne potrzeby klientów i rynku, przy jednoczesnej maksymalizacji części wspólnych w procesie produkcji" - wyjaśnił Zaremba.

Krzysztof Tchórzewski, szef resortu energii, które przygotowało Programu Rozwoju Elektromobilności w Polsce i nadzoruje jego wdrożenie, podkreślił kilka dni temu na konferencji, że "trwa praca nad zebraniem akcjonariuszy do spółki i zgromadzeniem kapitału". "To sprawa bardzo trudna, ale posuwa się do przodu" - dodał. "Jestem przekonany, że w tym roku powinniśmy już wejść w etap pozyskiwania i dookreślenia miejsca, gdzie ten samochód będzie budowany" - stwierdził minister Tchórzewski.

Spółka ElectroMobility Poland powstała w październiku 2016 roku. Jest kontrolowana przez cztery koncerny energetyczne - PGE, Energę, Eneę oraz Tauron. Każdy z udziałowców objął po 25 proc. kapitału akcyjnego, uzyskując tyle samo głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. (PAP)

autor: Longina Grzegórska-Szpyt

lgs/ skr/

Źródło: PAP Biznes

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
22 20 antybolszewik

Kaczyński obiecał więc państwowe spółki realizują. Nic to, że nie mają żadnego doświadczenia, specjalistów, technologii, surowców. Za pieniądze podatników wszystko można kupić. A że wszystko wyjdzie drogo i deficytowo. To dobrze - szansa na wyższe premie prezesów. PRL_wraca.

! Odpowiedz
8 17 oorim

Wybory były w 2015 roku - mówili już wtedy że mają wszystko zaplanowane... teraz w 2019 przed kolejnymi wyborami resetują obietnice bo kolejne 4 lata będą - planować z niemcami i organizować, przed wyborami w 2023 roku będą budowali fabrykę, w 2027 będą puszczać pierwszą serię próbną aut.... i tak obietnice obietnice przedwyborcze...

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
16 20 samsonn

zlozy sie te Krzemienne samochody z czesci zagranicznych- bedzie 3 razy drozszy i 5 razy gorszy od zagranicznych- dolozy sie miliardy z bydzetu- zbankrutuje sie - I TYLEEEEE

! Odpowiedz
9 9 samsonn

lepiej rozwinac ta Krzemienna Doline, ktora prognozuje Morawiecki.
Na narzedziach krzemiennych mniej sie straci !!!

! Odpowiedz
12 12 samsonn

przestancie cymbaly snuc mrzonki- straty z tych mrzonek beda gigantyczne

! Odpowiedz
7 10 czerwony_wiewior

Grunt że kilkuset kolesi przez parę lat ma zapewnione dobrze płatne posady. Tak samo jak przy planowaniu elektrowni jądrowej, które zainicjowało PO

! Odpowiedz
5 9 borma

Melexy poruszaly sie po polu golfowym i w kazdej chwili mozna bylo skorzystac z gniazdka pradowego. Solaris autobusy jezdza po miescie jako autobusy miejskie i po kazdym kursie maja mozliwosc doladowania . Osobowe auta jezdza po miescie i maja mozliwosc doladowania , ale tych stacji jest jak na razie niewiele. Wybrac sie w dalsza droge elektroautem nie radzilbym. Rzecz rowniez w tym , ze musza miec potezne akumulatory , ktorych wyprdukowanie pochlania sporo energii , co wykazaly badania hybrid samochodow. Te akumulatory musza byc ladowane i jak napisalem w ekstremalnej sytuacji zadna siec energetyczna nie wytrzyma obciazenia i elektrownie nie zdolaja pokryc zapotrzebowania. Jest to alternatywa dla samochodow miejskich . Docelowo powinny byc samochody na synteze wodoru i takie prototypy juz istnieja. Sprawa polityki jest ich dalszy rozwoj.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
9 9 joseph_k

Jest sens negować zasadność technologii która już z powodzeniem funkcjonuje?

! Odpowiedz
5 6 czerwony_wiewior odpowiada joseph_k

A gdzież ona funkcjonuje z powodzeniem?

! Odpowiedz
8 9 karbinadel odpowiada joseph_k

Auta na baterie to ślepa uliczka motoryzacji. Nigdy w pełni nie zastąpią samochodów spalinowych, będą miały zastosowanie jedynie w ograniczonym zakresie. Sens ma natomiast rozwijanie ogniw paliwowych, najlepiej wodorowych

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne
TAURONPE 1,98% 1,60
2019-06-25 09:26:38
WIG -0,11% 59 935,95
2019-06-25 09:22:00
WIG20 -0,15% 2 327,48
2019-06-25 09:37:45
WIG30 -0,13% 2 673,11
2019-06-25 09:37:00
MWIG40 0,03% 4 045,51
2019-06-25 09:22:45
DAX -0,16% 12 254,50
2019-06-25 09:31:00
NASDAQ -0,32% 8 005,70
2019-06-24 22:03:00
SP500 -0,17% 2 945,35
2019-06-24 22:08:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.