CD Projekt jedną z najdroższych spółek w branży

CD Projekt stał się jedną z najdrożej wycenianych spółek z branży gier na świecie. Również pod względem stopy zwrotu za ostatni rok niewielu może się z nim równać.

(Materiały dla mediów)

Porównując CD Projekt do największych na świecie spółek związanych z branżą gier, można odnieść wrażenie, że akcje mało którego innego podmiotu są równie drogie. Pokazują to praktycznie wszystkie podstawowe wskaźniki giełdowe.

Wskaźnik ceny do wartości księgowej (C/WK) dla CD Projektu to aż 20,46, kiedy to średnia dla największych na świecie spółek growych wynosi „jedynie” 10,01. Pod tym względem z polskim podmiotem równać się może właściwie jedynie Sea, azjatycki operator platform do gier online (18,15). Niemal dokładnie tak samo sprawa wygląda w przypadku wskaźnika ceny do przychodów (C/P), tu również CD Projekt króluje. Jego przewaga w przypadku tego wskaźnika jest wręcz porażająca i nikt nawet nie był w stanie choćby się zbliżyć do polskiego producenta. Kiedy C/P dla większości największych spółek growych nie przekracza nawet 10, to w przypadku polskiej spółki wynosi on aż 45,27!

Jedynym wskaźnikiem, w przypadku którego świat choć trochę dotrzymuje kroku twórcom „Wiedźmina”, to cena/zysk (C/Z). Także tu jednak CD Projekt jest bardzo wysoko i spośród dużych spółek wyprzedza go jedynie amerykański gigant Blizzard, producent m.in. takich serii jak „Diablo” czy „World of Warcraft”. Patrząc nieco szerzej na całą branżę, pod względem powyższych wskaźników, równie wysoko co CD Projekt wyceniane są jedynie pojedyncze spółki na świecie, z czego spora część to… inni polscy producenci gier. W większości są to jednak znacznie mniejsze podmioty, które (przynajmniej w teorii) dysponują zdecydowanie większym potencjałem do ewentualnego wzrostu, a więc nie do końca można je do CD Projektu porównywać.

Porównanie wskaźników dla spółek growych
Spółka C/WK C/P C/Z
CD PROJEKT 20,46 45,27 112,08
SEA 18,15 11,04 -7,46
ARISTOCRAT LEISURE 12,74 6,81 38,05
UBISOFT ENTERTAINMENT 12,34 6,68 82,96
ELECTRONIC ARTS 9,91 8,84 43,65
TAKE-TWO INTERACTIVE 9,73 8,08 83,5
ACTIVISION BLIZZARD 6,28 8,49 177,58
GIANT NETWORK 4,68 13,6 34,05
NCSOFT 3,05 4,06 14,96
NETMARBLE 2,73 5,52 48,48
Średnia 10,01 11,84 62,79
Źródło: Notoria, dane na dzień 19.06.2018

Należy tu jednak zaznaczyć, że do powyższych wskaźników należy podchodzić z pewną rezerwą, gdyż z natury posiadają one pewne ułomności. Podstawową kwestią, na którą należy szczególnie zwrócić uwagę, jest strategia poszczególnych spółek. Przykładowo, niektóre z nich wydają mnóstwo gier i co za tym idzie, uzyskują bardzo regularne przychody (np. Electronic Arts), inni jednak tworzą produkcje znacznie rzadziej (np. CD Projekt). Obecnie zatem, kiedy inwestorzy wciąż czekają na „Cyberpunka” od polskiego studia, wartości takie jak zysk czy sprzedaż są na stosunkowo niskim poziomie. Zawyża to w związku z tym zbudowane przy ich pomocy wskaźniki. Gdy zatem przychody i zyski już się pojawią, to wspomniane wartości dla CD Projektu siłą rzeczy spadną. Pytanie jednak, czy najnowsza produkcja okaże się na tyle dobra, aby uzasadnić niemal najwyższą wycenę w branży?

By wskaźniki CD Projektu wróciły „do normalności”, przyszłe wpływy będą musiały być gigantyczne. Jeżeli przykładowo C/P CD Projektu miałoby się zrównać z obecnym C/P największych spółek z branży (11,19), spółka musiałaby wykazywać aż 1,8 mld zł rocznego przychodu. Dla porównania rok 2015 (premiera „Wiedźmina 3") przyniósł 798 mln zł, ostatni rok zaś 463 mln zł. By uzyskać średnią w przypadku C/Z CD Projekt musiałby na czysto rocznie zarabiać nieco po nad dwukrotnie więcej niż obecnie. To nie jest niemożliwe, jeżeli w perspektywie jest premiera takiej gry jak "Cyberpunk".  Po "Wiedźminie 3" spółka zarobiła 342 mln zł, zysk za ostatni rok to zaś 200 mln zł. "Cyberpunk" musiałby wprawdzie "pobić" wcześniejszy hit studia, ale przecież takie są oczekiwania.

Pytanie jednak na ile rozgrzana jest cała branża. Producenci gier są traktowani spółki innowacyjne, ze sporym potencjałem, będą więc notowane z wyraźną premią. Jak duża jednak może być ta premia ciężko określić. Warto mieć jednak świadomość, że C/Z dla WIG-u to obecnie 11,5. Gdyby CD Projekt wyceniać tą miarą, jego roczne zyski musiałyby grubo przekraczać granicę 2 mld zł.

Które akcje wzrosły najmocniej?

Tak wysokie wskaźniki CD Projektu nie wzięły się jednak znikąd, a są efektem ostatniej hossy na akcjach tej spółki. Pod względem stopy zwrotu za ostatni rok (na dzień 19 czerwca 2018 r.), mało kto może się z tą spółką równać (+98 proc.). Spośród największych spółek growych zbliżony wzrost kursu zanotował jedynie Ubisoft (+95 proc.). Niektóre podmioty jednak w tym samym czasie doznały sporej przeceny, przykładowo Giant Network potaniał o 44 proc., a Sea aż o 63 proc.

Stopa zwrotu za ostatni rok
Spółka Kraj Kapitalizacja (mln USD) Stopa zwrotu rdr
CD PROJEKT Polska 4255,29 98,27%
UBISOFT ENTERTAINMENT Francja 12 604,98 94,57%
TAKE-TWO INTERACTIVE USA 13 477,35 59,01%
ACTIVISION BLIZZARD USA 58 795,46 28,71%
ARISTOCRAT LEISURE Australia 14 104,38 26,37%
ELECTRONIC ARTS USA 43 801,56 25,90%
NETMARBLE Korea Południowa 11 403,60 1,34%
NCSOFT Korea Południowa 6888,06 -8,25%
GIANT NETWORK Chiny 7413,13 -44,29%
SEA USA 5057,99 -62,88%
Źródło: Notoria, dane na dzień 19.06.2018

Z przebadanej przez nas grupy blisko stu pięćdziesięciu spółek growych z całego świata, wyższą roczną stopę zwrotu od CD Projektu uzyskało w sumie 20 podmiotów (głównie znacznie mniejszych). Aż 4 z nich to polscy producenci, co tylko pokazuje jak ogromna euforia zapanowała w przypadku tej branży na warszawskim parkiecie. Lepsze od polskiego lidera okazały się m.in. 11 bit studios, Fat Dog Games, PlayWay oraz Vivid Games, które tylko w ostatnim roku uzyskały stopy zwrotu przekraczające 100 proc.

Czy to, że wycena polskich spółek growych się wyraźnie wyróżnia na tle innych państw automatycznie oznacza, że są one przewartościowane? W teorii nie musi tak być. By miała ona jednak swoje uzasadnienie - nasi rodzimi producenci musieliby się rozwijać znacznie szybciej od zagranicznej konkurencji. Nadzieje na to, że wszystkie polskie spółki są w jakiś sposób wyjątkowe, nie bardzo ma jednak uzasadnienie. Pokazuje to choćby przykład Huckleberry Games, który notuje ogromne straty, a jego akcje od grudniowego debiutu potaniały już o ponad połowę.

Adam Hajdamowicz

Źródło:
Firmy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
18 6 sasklacz

Przerazajacy jest optymizm akcjonariuszy CDR. Wiekszosc to chyba niestety swiezaki i stad tak bija piane za kazdym razem, gdy ktos zle mowi o ich wielkiej (i pewnie jedynej) perle w portfelu. Ja na szczescie juz bez akcji i spokojnie jade z F51.

! Odpowiedz
4 10 pero13

czy ktoś z kupujących zastanowił się jakiego średniorocznego zysku (dywidendy) na 1 akcję należy oczekiwać (w perspektywie np. 10 lat), żeby warto było za nią zapłacić 215 zł?
Ile średniorocznie CD projekt jest w stanie zarobić zakładając sukces Cyberpunka i b.dobrą sprzedaż innych gier?

! Odpowiedz
1 0 januszbizensu

Wiadomo ,że jest optymizm ale jakoś tam uzasadniony, tutaj można anite zacytować "wszystko się może zdarzyć" kwestia tego jak przyjmie się cyberpunk i jak się uda zbudować hype do napędzenia sprzedaży. Firmy z innych branż to co mogą, poziom rozwoju i innowacji na poziomie bliskim zero jedyne co robią to tną koszta i za pomocą oświeconych humanistów wciskają ludziom sh*t a potem płacą kary :)

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
4 4 bingo71

Zazdrosny Adamku nie masz racji. Nie potrafisz ocenić wyceny CD Project w tym porównaniu, a może po prostu nie chcesz. Cyberpunk jest robiony przy zaangażowaniu najlepszych graczy. CD Project zatrudnia nawet takich. Ponadto dotychczasowe zyski realizuje wiedźmin bez implementacji e-commerce, które zapewne Cyberpunk będzie miał, a które to mogą znacząco zwiększyć wyniki bilansowe. Nowa saga na bazie Wiedźmina też zapewne będzie miała już komercyjny narzędzia. Rynek to już wie i wycenia.

Nie jestem wcale zazdrosny kolego znam realia gieldowe w czasie hossy cos może byc przewartosciowane a w czasie bessy odwrotnie ci co maja te akcje od 06 pln swoje juz zarobili akcje nie moga wiecznie rosnać jak i spadac chyba że upadłość. a ty nie naganiaj na mocno nadmuchanego balona.bo euforia wiem czym sie kończy wystarczy spojrzec na wykres historyczny

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
5 3 urwis1234

Zazdrosny Adamku nie masz racji. Nie potrafisz ocenić wyceny CD Project w tym porównaniu, a może po prostu nie chcesz. Cyberpunk jest robiony przy zaangażowaniu najlepszych graczy. CD Project zatrudnia nawet takich. Ponadto dotychczasowe zyski realizuje wiedźmin bez implementacji e-commerce, które zapewne Cyberpunk będzie miał, a które to mogą znacząco zwiększyć wyniki bilansowe. Nowa saga na bazie Wiedźmina też zapewne będzie miała już komercyjny narzędzia. Rynek to już wie i wycenia.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
5 15 bingo71

Oczywiscie jak w 2019 świat ogarnie przerazająca bessa na akcjach cd projectu nie zostnie kamień kamieniu .Już na tych akcjach trwa euforia

! Odpowiedz
5 22 kamilw83

1. Porównanie Przychód/Zysk nie ma sensu. Koszty produkcji takich molochów jak Ubisoft, czy Electronic Arts są kilka razy wyższe od CD Projekt.
2. Zawsze mnie zdumiewa podawanie wskaźnika C/Z bez okresowego uśredniania i podawania tego przy wyliczeniu. No to wyliczmy C/Z średnią dla CDP z ostatnich trzech lat po premierze WW3 wmld/264mln. OOHH!!! Jednak wychodzi 75, a nie 112. Policzcie sobie ten wskaznik dal tych molochow to sie zdziwicie.
3. Perspektywy wzrostu CDP sa znacznie lepsze od molochow. To tak jakby porownac spolke motoryzacyjna ktora produkuje juz wszystkie typy samochodow, od hatchbakow po SUVy, do spolki ktora dopiero ma w portfolio hatchbaka i na nastepne lata planuje uruchomienie linii produkcyjnych dla 5 kolejnych typow.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
18 20 konra74

CD project aka Optimus wydaje za mało gier. Jeśli Cyberpunk nie wypali to będzie jak z CI games. Kiedyś im się noga podwinie, kwestia tylko kiedy i jak się to odbije na wycenie.

! Odpowiedz
2 28 trollmaster

Zabawne, że ludkowie ciągle mówią o C/WK w przypadku spółek z branży medialnej. Wystarczy, że CDR oszacuje o nowa wartość marki Wiedźmin i wskaźnik spadnie znacząco. Że o Cyberpunku nie wspomnę.

! Odpowiedz
19 22 milos2015

Autor zapomniał dodać, że premiera cyberpunka dopiero za dwa lata a do tego czasu......... zdążymy wrócić na 100 zł i znów urosnąć

! Odpowiedz
CDPROJEKT -0,97% 203,30
2019-05-22 17:04:33
WIG 0,87% 57 264,89
2019-05-22 17:05:00
WIG20 1,07% 2 214,36
2019-05-22 17:05:00
WIG30 1,06% 2 550,54
2019-05-22 17:15:00
MWIG40 0,42% 3 957,52
2019-05-22 17:15:00
DAX 0,21% 12 168,74
2019-05-22 17:37:00
NASDAQ -0,45% 7 750,84
2019-05-22 22:03:00
SP500 -0,28% 2 856,27
2019-05-22 22:08:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.