Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Sprzedaż nowych aut na plusie pierwszy raz od roku, ale powodów do optymizmu nie ma

Sprzedaż nowych aut na plusie pierwszy raz od roku, ale powodów do optymizmu nie ma

Po trzynastu miesiącach z rzędu sierpień 2022 r. przyniósł wzrost liczby rejestracji nowych aut w ujęciu rocznym – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. To jednak efekt niskiej bazy, a liczba rejestracji ponownie zmierza ku 30 tys. miesięcznie.

Złudne pocieszenie

Wzrost liczby rejestracji w ujęciu rocznym wyniósł 1,6 proc. Powodów do optymizmu nie przysparza porównanie tegorocznej sprzedaży nowych aut do wyniku osiągniętego przez branżę w i tak nie najlepszym przecież 2021 r. Pierwsze osiem miesięcy 2022 r. było pod tym względem gorsze w ujęciu rocznym o 10,6 proc. Nominalnie w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów przybyło w tym czasie o 33 tys. mniej nowych aut niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W porównaniu z rekordowym 2019 r. liczba rejestracji zanotowana w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2022 r. była o ponad 25 proc., a nominalnie o blisko 95 tys. pojazdów niższa.

Sierpień przyniósł także blisko 3-procentową obniżkę liczby rejestracji „osobówek” względem lipca, choć to akurat sezonowy trend notowany także w poprzednich latach.

– Popyt ogranicza pogarszająca się sytuacja ekonomiczna gospodarstw domowych i przedsiębiorców (szczególnie w grupie średnich i małych), a także niepewność związana z sytuacją za wschodnią granicą – czytamy w raporcie PZPM.

Do bolączek nękających branżę wciąż zaliczyć trzeba również problemy z podzespołami i długie oczekiwanie klientów na zamówione samochody.

Cztery razy więcej hybryd niż diesli

Oprócz liczby rejestracji spada także udział aut benzynowych i diesli w ogólnej liczbie sprzedaży nowych samochodów. Samochody osobowe z silnikami benzynowymi zanotowały w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2022 r. udział na poziomie 49 proc. (-4,1 pp. r/r), z kolei diesli 10,8 proc. (-2,2 pp. r/r).

W tym czasie udział aut z napędami alternatywnymi wyniósł 40,2 proc. i wzrósł w ciągu roku o 6,4 pp. Najwięcej wśród nich było hybryd MHEV (16,8 proc. i +0,9 pp. r/r) oraz klasycznych hybryd HEV (15,9 proc. i +3,6 pp. r/r). Udział aut w pełni elektrycznych wyniósł 2,3 proc. i wzrósł względem poprzedniego roku o 1,3 pp.

Rejestracje nowych aut wśród klientów indywidualnych

Patrząc na wyniki branży motoryzacyjnej w ujęciu rocznym, odmienne trendy panują wśród klientów indywidualnych i firm rejestrujących na REGON. Polscy klienci indywidualni zarejestrowali w sierpniu 2022 r. 10 191 samochodów osobowych – o 25,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i jednocześnie o 5 proc. mniej niż w lipcu.

Rejestracje nowych aut na klientów indywidualnych – sierpień 2022 r.

Lp. Model Sierpień 2022 r. Lipiec 2022 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. dacia duster 2119 1998 +6,1
2. toyota yaris 1199 1189 +0,8
3. kia sportage 1005 993 +1,2
4. toyota yaris cross 839 931 -9,9
5. volkswagen t-roc 705 1108 -36,4
6. toyota aygo x 619 910 -32,0
7. hyundai tucson 369 365 +1,1
8. toyota rav4 334 242 +38,0
9. skoda kamiq 311 311 0,0
10. toyota corolla 258 211 +22,3
11. renault captur 258 398 -35,2
12. dacia sandero 256 180 +42,2
13. toyota c-hr 252 171 +47,4
14. kia stonic 201 195 +3,1
15. skoda fabia 174 129 +34,9
16. skoda karoq 147 175 -16,0
17. suzuki vitara 144 64 +125,0
18. skoda octavia 126 104 +21,2
19. kia ceed 119 149 -20,1
20. mazda cx-5 116 163 -28,8
1-20 9551 9986 -4,4
Pozostałe 640 741 -13,6
Suma 10 191 10 727 -5,0

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Największą popularnością i jednocześnie największą dostępnością w salonach samochodowych cieszyły się: dacia duster (651 szt. i +26,4 proc. m/m), toyota yaris (533 szt. i +26,6 proc. m/m) oraz kia sportage (512 szt. i -7,7 proc. m/m).

Te same modele znajdziemy także w czołówce popularności, jeśli weźmiemy pod uwagę pierwsze osiem miesięcy 2022 r. Pierwszą piątkę od miesięcy „okupują”: duster, sportage, yaris, a także toyota yaris cross i hyundai tucson.

Spadek liczby rejestracji w sierpniu zanotowała zwłaszcza dacia sandero (220 szt. i -40,2 proc. m/m).

Rejestracje nowych aut na REGON

Mniejszą liczbę rejestracji niż przed rokiem zanotowano jednak w przypadku firm działających w Polsce. Po ich stronie w bazie CEP zapisano 23 562 nowe auta osobowe – o 6,2 proc. mniej niż w sierpniu 2021 r. oraz o 1,7 proc. mniej niż w lipcu 2022 r.

Rejestracje nowych aut na klientów firmy – sierpień 2022 r.

Lp. Model Sierpień 2022 r. Lipiec 2022 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota corolla 1723 1450 +18,8
2. skoda octavia 890 816 +9,1
3. hyundai i30 868 732 +18,6
4. toyota yaris 601 378 +59,0
5. dacia duster 585 686 -14,7
6. kia sportage 519 462 +12,3
7. kia ceed 492 464 -1,6
8. skoda fabia 437 444 -1,6
9. volkswagen t-roc 416 423 -1,7
10. hyundai tucson 415 456 -9,0
11. toyota rav4 414 473 -12,5
12. toyota yaris cross 377 286 +31,8
13. bmw x5 360 187 +92,5
14. toyota c-hr 328 685 -52,1
15. ford focus 317 167 +89,8
16. skoda superb 306 438 -30,1
17. volkswagen passat 300 379 -20,8
18. volkswagen golf 271 409 +33,7
19. opel corsa 265 338 -21,6
20. volvo xc60 260 286 -9,1
1-20 10 144 9959 +1,9
Pozostałe 13 418 14 017 -4,3
Suma 23 562 23 976 -1,7

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Wśród firm rejestrujących nowe samochody osobowe na REGON w dalszym ciągu prym wiedzie toyota corolla (1723 szt. w sierpniu i 12 547 szt. w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2022 r.).

Blisko dwukrotnie mniej rejestracji zanotowała w sierpniu skoda octavia, która w rankingu goni hyundai’a i30. W czołówce zarówno sierpnia jak i pierwszych ośmiu miesięcy 2022 r. znalazła się także toyota yaris. Sierpień ze znacznie słabszymi wynikami zanotowały z kolei inne toyoty: rav4 oraz c-hr.

Tematy
Komentarze
Sprzedaż nowych aut na plusie pierwszy raz od roku, ale powodów do optymizmu nie ma
Marcin Kaźmierczak
Podziel się