Warto sprawdzać oferty różnych firm, bo można zaoszczędzić – wynika z badań Link4 i Polskiej Izby Motoryzacji „Barometr ubezpieczeniowy Link4” – edycja 1.
W ciągu ostatniego roku trzy czwarte polskich
kierowców „z rozpędu” przedłużyło OC lub AC swojego auta u
dotychczasowego ubezpieczyciela. Ci, którzy zdecydowali się na zmianę,
znaleźli lepszą ofertę.
Zdecydowana większość polskich kierowców,
którzy szukali nowego towarzystwa, przyznało, że dzięki przeglądowi
rynkowych ofert można znaleźć korzystniejszą polisę – przede wszystkim
tańszą, a nierzadko także o szerszym zakresie. Warto więc sprawdzać
propozycje różnych ubezpieczycieli. Takie wnioski płyną z pierwszej
edycji badania „Barometr ubezpieczeniowy Link4”, zorganizowanego przez
towarzystwo ubezpieczeń Link4 oraz Polską Izbę Motoryzacji.
W
ciągu ostatniego roku zaledwie 14 procent posiadaczy polisy OC lub AC
zmieniło ubezpieczyciela. Zaś 73 procent kierowców przyznało, że nie
szukało nowego towarzystwa lub że myślało o zmianie, lecz nie podjęło
żadnych kroków w tym kierunku.
W
jaki sposób respondenci tłumaczyli swoje decyzje? Wśród tych, którzy
dokonali zmiany, przytłaczająca większość (85 procent) przyznała, że
powodem było znalezienie tańszej oferty z tym samym zakresem
ubezpieczenia. Z kolei jako najczęstszy powód, dla którego kierowcy
decydowali o pozostaniu w dotychczasowym towarzystwie, wskazywano
„przyzwyczajenie do swojego ubezpieczyciela” – taką opinię wyraziło 58
procent tych respondentów badania, którzy w chwili wygasania ostatniej
polisy nie zmienili towarzystwa.
Ponad połowę (52 procent)
kierowców, którzy zdecydowali się na zmianę towarzystwa, stanowili
mieszkańcy wsi, zaś zaledwie co piąty zamieszkiwał miasto powyżej 200
tysięcy mieszkańców. - Relatywnie niższa skłonność do zmiany
ubezpieczenia wśród kierowców w aglomeracjach spowodowana jest szybszym
tempem życia, co w chwili wygasania polisy przekłada się na podejmowanie
najprostszej decyzji – tej o zakupie polisy w dotychczasowym
towarzystwie – ocenia Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji.
Czy warto co jakiś czas dokonywać przeglądu ofert ubezpieczeń
komunikacyjnych? Doświadczenia respondentów „Barometru Link4” pokazują,
że zdecydowanie tak. Większość badanych, którzy znaleźli lub szukali
nowego ubezpieczyciela, przyznało, że czas poświęcony na poszukiwania
korzystniejszej oferty nie poszedł na marne. 79 procent wymienianych
powodów dotyczyło tańszej oferty, w 31 procentach przypadków badani
podawali, że można znaleźć ofertę w podobnej cenie, lecz z szerszym
zakresem ubezpieczenia, a w 15 procentach – że można się w ten sposób
upewnić, że polisa posiadana w danej chwili jest najkorzystniejsza.
Jak wygląda skłonność Polaków do poszukiwania korzystniejszych ofert
ubezpieczenia na tle innych krajów? Na przykład w Wielkiej Brytanii
sytuacja wygląda zgoła inaczej. Podczas gdy nad Wisłą około 20 procent
kierowców deklaruje, że dokonuje przeglądu ofert, to na Wyspach
Brytyjskich odsetek ten wynosi ponad 50 procent (badania międzynarodowej
grupy ubezpieczeniowej RSA). – Wynika to przede wszystkim z o wiele
większej niż w Polsce świadomości korzyści wynikających z posiadania
ubezpieczenia oraz skłonności do kupowania polis przez telefon czy
Internet, gdzie sprawdzanie cen i warunków polisy jest łatwe – uważa
Marcin Niewiadomski, członek zarządu Link4, towarzystwa będącego częścią
grupy RSA.
Pierwsza edycja badania „Barometr Link4”
zrealizowana została metodą face-to-face, w połowie października 2011
roku, przez instytut badawczy IPSOS, na reprezentatywnej próbie 1010
mieszkańców Polski w wieku powyżej 15 lat.
Więcej na www.link4.pl oraz www.pim.pl .