Tramwaje Śląskie podpisały umowę z Pesą na 35 długich tramwajów

Samorządowa spółka Tramwaje Śląskie podpisała umowę z bydgoską Pesą na zakup co najmniej 35 wieloczłonowych, w większości niskopodłogowych tramwajów o długości 25 m i 32 m - poinformował w piątek rzecznik Tramwajów Andrzej Zowada.

Pierwszy nowy wagon ma trafić do przewoźnika w drugiej połowie 2019 r.

Cieszymy się, że bydgoski producent uporał się z zawirowaniami wokół firmy i udowodnił swoją gotowość do realizacji naszego zamówienia. Liczymy, że prace produkcyjne będą przebiegać sprawnie, trafią do nas tramwaje w pełni spełniające nasze oczekiwania i kontrakt zostanie zrealizowany w ustalonym terminie - powiedział cytowany przez Zowadę prezes TŚ Bolesław Knapik.

Nowe tramwaje to element unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Składające się z trzech części (etapów) przedsięwzięcie szacowane jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania). Zakłada remonty ok. 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii i zakup 45 tramwajów.

Kupując nowe wozy spółka ogłosiła dwa postępowania. Większe z nich dotyczyło zakupu 27 nowych przegubowych tramwajów jednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych (co najmniej 60 proc. niskiej podłogi) o długości ok. 25 m oraz 8 podobnych wozów o długości ok. 32 m. W przetargu tym Tramwaje zastrzegły prawo opcji zamówienia do pięciu kolejnych tramwajów 25-metrowych.

Oferty złożyły: konsorcjum Stadler-Solaris oraz spółka Pesa. Opiewały one odpowiednio na: 227,8 mln zł netto oraz 221 mln zł netto (dla zamówienia podstawowego). Budżet zamówienia podstawowego TŚ określiły na 213,3 mln zł netto.

Kryteriami oceny były: cena (w 80 proc.), a także rozwiązania techniczne (konstrukcje układu hamulcowego, kół i pantografu oraz długość niskiej podłogi przedziału pasażerskiego - po 10 proc.). Oferty zostały otwarte na początku października ub. roku.

W drugiej połowie marca Tramwaje podały, że najkorzystniejszą ofertę złożyła Pesa. Oferta konsorcjum Stadler-Solaris została odrzucona - według piątkowej informacji TŚ w wyniku błędów formalnych.

Bydgoski producent zaoferował 75 proc. niskiej podłogi w wagonach dłuższych i ponad 65 proc. w wagonach krótszych.

Pesa dostarczyła już w poprzednich latach Tramwajom Śląskim 30 pojazdów typu 2012N - z rodziny Twist.

W mniejszym z dwóch postępowań tramwajowego przewoźnika - dotyczącym zakupu 10 nowych tramwajów jednoczłonowych (8 jednokierunkowych i 2 dwukierunkowych), częściowo niskopodłogowych (co najmniej 20 proc. niskiej podłogi), o długości powyżej 13,5 m - TŚ w grudniu ub. roku wybrały ofertę firmy Modertrans (za 28,7 mln zł netto).

Drugą ofertę w tym przetargu złożył H.Cegielski (36,6 mln zł netto - przy większym udziale niskiej podłogi). Umowę na tramwaje jednoczłonowe Tramwaje podpisały z Modertransem 8 marca br. Prawo opcji w tym postępowaniu obejmuje do pięciu kolejnych tramwajów jednokierunkowych.

Projekt pn. "Zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego" ma zostać przeprowadzony przy wsparciu środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Zakup 45 nowych tramwajów przewidziano w I etapie tego przedsięwzięcia. Ujęto w nim również budowę dwóch nowych odcinków linii (ul. Grundmanna w Katowicach i przedłużenie linii na Zagórzu w Sosnowcu), 24 zadania związane z modernizacją istniejącej infrastruktury (kilka z nich jest już w toku) i zakup pojazdów specjalistycznych.

Maksymalny koszt całkowity tego etapu wyliczono na 766,8 mln zł brutto, w tym koszt kwalifikowany, czyli prac mogących zawierać się w unijnym projekcie, na 623,6 mln zł netto. Zapewnione już unijne dofinansowanie (umowę podpisano 11 grudnia ub. roku) to 393,3 mln zł, czyli ok. 63 proc. kosztu kwalifikowanego.

Etap drugi projektu Tramwajów Śląskich, również już dofinansowany, obejmuje budowę jednego nowego odcinka torów (połączenie do Placu Wolskiego w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacją istniejącej infrastruktury. Ostatnim etapem ma być budowa nowej linii tramwajowej do południowych dzielnic Katowic (umowa na dofinansowanie spodziewana jest w IV kw. br.).

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km w zajezdniach). Codziennie w dni robocze na trasy wyjeżdża ok. 200 wozów.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ skr/

Źródło: PAP
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne