REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Tekstylia oddane do PSZOK w większości lądują w spalarni

2025-03-31 07:57
publikacja
2025-03-31 07:57

Od 1 stycznia zużyte tekstylia trzeba wozić do PSZOK, zamiast wrzucać do przydomowego kosza. Jak wynika z opublikowanych w poniedziałek ustaleń „Dziennika Gazety Prawnej”, zebrane ubrania w miażdżącej większości kończą w spalarniach.

Tekstylia oddane do PSZOK w większości lądują w spalarni
Tekstylia oddane do PSZOK w większości lądują w spalarni
fot. Mike Mareen / / Shutterstock

Gazeta przypomina, że od początku roku gminne punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK) mają obowiązek gromadzenia zużytych ubrań i tekstyliów. Taki wymóg wprowadziła znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Mieszkańcy, którzy zamiast zawieźć niechciane ubrania do PSZOK, muszą się liczyć z tym, że dostaną wyższe rachunki za wywóz śmieci.

Zapytany o dalsze losy oddanych do PSZOK-ów ubrań Urząd Miejski w Poznaniu wyjaśnił, że - jak czytamy - „odpady odzieży i tekstyliów zebrane w 2024 r. zostały poddane zagospodarowaniu w procesach R1 (wykorzystywanie głównie jako paliwa lub innego środka wytwarzania energii - red.) i R 12 (inne procesy, które także nie wchodzą w zakres recyklingu - red.”

„Z kolei UM w Warszawie wskazał, że zebrana odzież i tekstylia »trafiają do instalacji przetwarzania odpadów, gdzie jest sortowana i poddawana wstępnym procesom przetwarzania. W wyniku takich procesów część tekstyliów jest przerabiana na czyściwo i ponownie wykorzystana. Natomiast pozostała część jest przekazywana do spalarni«” - podała gazeta. (PAP)

pad/ ktl/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (9)

dodaj komentarz
rafifi
Mam gdzieś ubranie i wywalam do ogólnych śmieci. Niech se sami sortują.
matheous
dbam o planetę i nie chce zostawiać dodatkowego śladu węglowego w drodze do PSZOK z tekstyliami.
ale PSZOK zawsze może sobie do mnie przyjechac i te tekstylia odebrać jak nie chcą ich widzieć w koszu na śmieci.
w innym przypadku, będą lądować dokładnie w koszu na smieci
blind-oln
Czyli mam jechać z dziurawą skarpetką na drugi koniec miasta, tylko po to by potem i tak trafiła do zmieszanych i została spalona?
1984
Tak sobie "ekologię" zielone młoty wyobrażają - odpalasz auto i jedziesz z dziurawymi skarpetami na koniec miasta. A to nie jedyny absurd zafundowany za poprzedniego Tuska wraz z "ustawą śmieciową". Jak to w socjalizmie: miało być pięknie i wspaniale, a wyszło jak zwykle.
tomitomi
90% śmieci powinna być spalana , tak jak to się robi w skandynawii ,
dobre palniki i solidne filtry i mamy czystą odzyskaną energię , np. do ogrzewania ,,,,
i to jest ekologia , którą popieram !
1984
Niekoniecznie aż 90% musi być spalana, ale zdecydowanie nie ma sensu dzielenie śmieci na 10 kategorii. Powinny być dwie: mokre czyli biomasa do kompostowania i suche czyli śmieci do rozdzielenia. Po oddzieleniu szkła i niepalnych rzeczy od różnego rodzaju tworzyw sztucznych, te drugie można spalić, ale jest inna metoda. Od dawna Niekoniecznie aż 90% musi być spalana, ale zdecydowanie nie ma sensu dzielenie śmieci na 10 kategorii. Powinny być dwie: mokre czyli biomasa do kompostowania i suche czyli śmieci do rozdzielenia. Po oddzieleniu szkła i niepalnych rzeczy od różnego rodzaju tworzyw sztucznych, te drugie można spalić, ale jest inna metoda. Od dawna eksperymentuje się z depolimeryzacją, w Polsce było kilka doświadczalnych instalacji, lecz swego czasu fiskus wszystkie załatwił. Produkują one odpowiednik ropy naftowej, z którego da się zrobić nowe tworzywa. A wszystko co nie przerobiono na w/w "ropę" spalić.

Żadnego s..nia o nieodrywalne zakrętki, o dziurawe ubrania wożone do PSZOK itp. Dwie frakcje: sucha i mokra.
tomitomi odpowiada 1984
rozsądne gospodarowanie energią - to rozsądne gospodarowanie odpadami !
jeżeli taniej , ( mniej zużytej energii na recykling - zrobić to ! , jeżeli przekracza spalić -odzyskać ciepło ) to niech będzie taniej , a nie filozoficzniej ! ! ! jak teraz !
Mnie obowiązuje Prawo Zachowania Energii , nie unijne bzdety !
Zgodzę
rozsądne gospodarowanie energią - to rozsądne gospodarowanie odpadami !
jeżeli taniej , ( mniej zużytej energii na recykling - zrobić to ! , jeżeli przekracza spalić -odzyskać ciepło ) to niech będzie taniej , a nie filozoficzniej ! ! ! jak teraz !
Mnie obowiązuje Prawo Zachowania Energii , nie unijne bzdety !
Zgodzę się na wszystko , co ma sens .
Pozdrawiam myślących , :-))
carlito1
UE musi upaść. Ten twór w obecnym kształcie nie ma prawa bytu na wolnym rynku.

Powiązane: Moda, odzież, ubrania, przemysł tekstylny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki