REKLAMA

Strefa czystego transportu w Krakowie odjeżdża. Wojewoda zaskarżył uchwałę do sądu

2025-07-22 12:53, akt.2025-07-22 14:06
publikacja
2025-07-22 12:53
aktualizacja
2025-07-22 14:06

Wojewoda małopolski, jako organ nadzorczy, zaskarży do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) uchwałę radnych miejskich o strefie czystego transportu (SCT) w Krakowie. Decyzję o tym Krzysztof Jan Klęczar ogłosił we wtorek.

Strefa czystego transportu w Krakowie odjeżdża. Wojewoda zaskarżył uchwałę do sądu
Strefa czystego transportu w Krakowie odjeżdża. Wojewoda zaskarżył uchwałę do sądu
fot. Daniel Turbasa / / Shutterstock

Skarga trafi do WSA w tym tygodniu i nie wstrzyma wykonania uchwały do czasu uprawomocnienia się przyszłego wyroku.

Prawnicy urzędu wojewódzkiego w ostatnich tygodniach analizowali zgodność uchwały Rady Miasta Krakowa (RMK) z przepisami. Wątpliwości – jak poinformował wojewoda Klęczar (PSL) – budzi przede wszystkim kwestia równości wobec prawa osób poruszających się pojazdami w obrębie strefy.

Wojewoda w ostatnim czasie rozmawiał z różnymi środowiskami na temat SCT, wsłuchiwał się w głosy zarówno zwolenników jak i przeciwników. Podkreślił, że ważne były dla niego argumenty władz powiatów i gmin sąsiednich oraz Małopolskiej Izby Rolniczej – a były to głosy sprzeciwu. - W sposób kategoryczny nie zgadzały się na wejście w życie tych przepisów - powiedział Klęczar.

Zdaniem przeciwników SCT, ubożsi mieszańcy oraz wielu rolników, nie będzie w stanie do końca roku wymienić samochodów na nowsze. Doprowadzić to może do utrudnień w dotarciu do pracy, urzędów, szkół itp. Krytycy SCT podnoszą także kwestię powierzchni SCT – obejmie ona 61 proc. powierzchni miasta i jest to obszar najbardziej zurbanizowany, koncentrujący miejsca pracy, szkół, instytucji kultury itp.

Według prawników urzędu wojewódzkiego, w uzasadnieniu do uchwały zabrakło argumentów na to, dlaczego tak duży obszar miasta jest objęty strefą. - Odwołano się do dokumentów, które nie są spójne – mówił wojewoda dodając, że jest więcej wiarygodnych raportów o stanie powietrza w mieście niż dane z dokumentu przywołanego przez magistrat.

Krzysztof Jan Klęczar liczy, że do końca roku (SCT ma zacząć obowiązywać 1 stycznia 2026) RMK (większość w niej ma KO i Nowa Lewica) podejmie dialog z samorządami i podmiotami przeciwnymi SCT oraz że wprowadzi do uchwały takie zmiany, które nie będą budzić wątpliwości co do równości obywateli wobec prawa.

Wojewoda mógł unieważnić uchwałę, jednak tego nie zrobił, ponieważ, jak podkreślił, szanuje prawo Rady Miasta Krakowa do stanowienia prawa lokalnego i do dbania o mieszkańców miasta. Wojewoda jednak – jak zaznaczył – musi brać pod uwagę dobro mieszkańców całego województwa.

Unieważnienie uchwały spowodowałoby również – zdaniem wojewody i jego prawników – jeszcze większy chaos w związku z SCT w Krakowie. Obecna uchwała unieważnia bowiem poprzednią (z 2022), która wprowadzała SCT od lipca 2025 na terenie całego miasta. Unieważnienie więc przez wojewodę obecnej uchwały spowodowałoby wejście zasad poprzedniej, która również została zaskarżona, ale przez poprzedniego wojewodę Łukasz Kmitę (PiS), a WSA unieważnił ją. Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) nie rozpatrzył jeszcze skargi kasacyjnej na tamto postanowienie WSA – oznacza to, że uchwała z 2022 jest w mocy, jeżeli unieważniona zostanie uchwała z czerwca 2025.

Zgodnie z obecną uchwałą, SCT ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. na obszarze miasta wewnątrz IV obwodnicy autostradowo-ekspresowej. Bez uiszczenia opłaty nie wjadą do niej starsze samochody. Chodzi o auta benzynowe z norma Euro poniżej 4 lub wyprodukowane przed 2005 r. i diesle z normą Euro poniżej 6 lub wyprodukowane przed 2014 r. (przed 2012 dla ciężarówek i autobusów).

Osoby mieszkające poza Krakowem, których auta nie spełniły norm SCT, miałyby płacić za wjazd do niej, podczas gdy mieszkańcy Krakowa, którzy kupili samochody przed 26 czerwca (dzień wejścia w życie uchwały o SCT) byliby zwolnieni z zasad SCT i mogliby użytkować swoje pojazdy tak długo, jak by chcieli.(PAP)

bko/ agz/ lm/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (8)

dodaj komentarz
jarobol
No cóż to Polska właśnie,a tak w ogóle to ładny ten Wawel na zdjęciu.
samsza
Zieloni dbają o czystość transportu.
Były pomysły na czystość rasy, czym to się różni, ktoś zostanie uznany za gorszego, nie czystego i dostanie w nos.
Cała filozofia stref bez... to pomysł dawno przepracowany, po co wracać.
matheous
na zachodzie zdążyli zrobić już całe kółko mianowicie wprowadzili strefy, przetestowali przez lata, zrobili pomiary i wyszło, że to bez sensu i nie spelnia swojego głownego założenia więc zgodnie z logiką wycofują się z nich
a w Polsce tuzy intelektualne zabrały się i ostro wprowadzajo, bo inaczej planeta nam spłonie, i to nie
na zachodzie zdążyli zrobić już całe kółko mianowicie wprowadzili strefy, przetestowali przez lata, zrobili pomiary i wyszło, że to bez sensu i nie spelnia swojego głownego założenia więc zgodnie z logiką wycofują się z nich
a w Polsce tuzy intelektualne zabrały się i ostro wprowadzajo, bo inaczej planeta nam spłonie, i to nie byle jaka strefa, że jakaś tam ulica czy dwie tylko od razu z rozmachem całe miasto, bo jak robić to już robić na całego, żeby później miszalski mógł się lansować na konferencjach i mówić, że my tu wiecie jesteśmy tacy eko, że mieszkańcy wolą na plecach nosić auta aniżeli jeździć i zatruwać powietrze. Nic lepiej nie opisuje tej sytuacji jak sławna scena z Misia:
- Powiedz mi, po co jest ten mis?

- Właśnie, po co?

- Otóż to. Nikt nie wie po co i nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa To jest Miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to jest nasze, przez nas wykonane, i to nie jest nasze ostatnie słowo! I nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest miś społeczny, w oparciu o sześć instytucji, który sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu. I co się wtedy zrobi?

- Protokół zniszczenia.

- Zapamiętaj: Prawdziwe pieniądze zarabia się na drogich, słomianych inwestycjach.
helixo
Jak nie wiadomo o co chodzi to wiadomo o co chodzi :)
aquariuss
W Londynie masz dwie opłaty. Pierwsza Congestion Charge wjazd do strefy płatnego wjazdu wynosi 15 funtów dziennie, jeśli poruszasz się w strefie płatnego wjazdu w godzinach 7:00-18:00 od poniedziałku do piątku oraz 12:00-18:00 w soboty, niedziele i święta. Kolejna to ULEZ Strefa Ultra Niskiej Emisji działa 24 godziny na dobę, 7 W Londynie masz dwie opłaty. Pierwsza Congestion Charge wjazd do strefy płatnego wjazdu wynosi 15 funtów dziennie, jeśli poruszasz się w strefie płatnego wjazdu w godzinach 7:00-18:00 od poniedziałku do piątku oraz 12:00-18:00 w soboty, niedziele i święta. Kolejna to ULEZ Strefa Ultra Niskiej Emisji działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, przez cały rok. Strefa obejmuje wszystkie londyńskie dzielnice, z wyłączeniem autostrady M25.

Jeśli Twój pojazd nie spełnia norm emisji spalin ULEZ i nie jest zwolniony z opłat, musisz uiścić opłatę dzienną w wysokości 12,50 GBP za wjazd do strefy.

Powiązane: Strefa Czystego Transportu

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki