REKLAMA

Stellantis wypowie wojnę cenową Dacii? Koncern chce wskrzesić markę

2025-02-17 11:35
publikacja
2025-02-17 11:35

Stellantis planuje wypuszczenie na europejskim rynku konkurencji dla Dacii a tym samym Renault. Nie będzie to jednak kolejny peugeot, citroen, opel czy fiat ani nawet następny chiński leapmotor. Pomóc miałoby w tym wskrzeszenie do życia po 30 latach francuskiej marki Talbot – informuje „Auto Świat”.

Stellantis wypowie wojnę cenową Dacii? Koncern chce wskrzesić markę
Stellantis wypowie wojnę cenową Dacii? Koncern chce wskrzesić markę
fot. Stoqliq / / Shutterstock

Gdyby do tego doszło, Talbot byłby już szesnastą marką w portfolio koncernu Stellantis. Ten został właścicielem praw do marki Talbot przed czterema laty. Ostatnio zarejestrował jednak nazwę we Francuskim Krajowym Instytucie Własności Przemysłowej.

To nie pierwsze podejście do przywrócenia rynkowi marki, która zakończyła działalność w 1994 r. W 2009 r. plany odbudowania Talbota miał koncern PSA, czyli jeden z dwóch członów obecnego Stellantisa.

Gdyby tak się stało, Stellantis mógłby pójść drogą Renault, które przed laty wskrzesiło rumuńską Dacię a teraz dzięki niej święci triumfy. Jak pisaliśmy w ubiegłym tygodniu, to właśnie jeden z modeli produkowanych przez Dacię – sandero – był najczęściej rejestrowanym autem osobowym w Unii Europejskiej w 2024 r., znajdując ponad 268 tys. nabywców i wyprzedzając renault clio.

W czołowej dziesiątce znalazła się jeszcze dacia duster (175,2 tys. rejestracji). Najpopularniejszym autem koncernu Stellantis w zestawieniu był szósty peugeot 208 (199,9 tys. rejestracji).

Marka Talbot, która swoją nazwę zawdzięcza nazwisku jednego z brytyjskich hrabiów, od początku swojego istnienia specjalizowała się w montowaniu i przerabianiu francuskich modeli na rynek brytyjski. Produkcję zawieszono w 1954 r., po czym reaktywowano w 1978 r. za sprawą koncernu PSA.

MKZ

Źródło:
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (14)

dodaj komentarz
wic
elektryczny Talbot uratuje planetę
wizytator
Teraz się ojropejskie marki obudziły. Wyszły spod kamienia i zapowiedziały wojny cenowe. A ha!
Teraz już je stać na ten gest.
po_co
Podstawowy model Dacii Duster sprzedawany w Indiach (pod marką Renault) kosztuje 45 tys. zł, ten sam model w Polsce sprzedawany jest wyjściowo za 80 tys. zł.
Kłamstwem jest, że w Europie nie można wyprodukować taniego samochodu dostępnego dla wszystkich, po prostu nikomu na tym nie zależy!

Cena podstawowej wersji Daci Duster
Podstawowy model Dacii Duster sprzedawany w Indiach (pod marką Renault) kosztuje 45 tys. zł, ten sam model w Polsce sprzedawany jest wyjściowo za 80 tys. zł.
Kłamstwem jest, że w Europie nie można wyprodukować taniego samochodu dostępnego dla wszystkich, po prostu nikomu na tym nie zależy!

Cena podstawowej wersji Daci Duster to ok. 10 tys. euro.
Najtańszy sprzedawany na rynku europejskim samochód to Hyundai i10, kosztujący 54 tys. zł, dokładnie ten sam model w Indiach dostępny jest za 30 tys. zł co przekłada się na 7200 euro.

Najniższe płace minimalne w Unii Europejskiej wynoszą 235 euro (Bułgaria) co oznacza, że przy cenie 7200 euro, najgorzej zarabiający Europejczyk byłby w stanie co 2,5 roku zmienić samochód przeznaczając na to całą swoją wypłatę (obecnie ponad 4,5 roku!).

Te samochody niczym się nie różnią, co więcej wersje sprzedawane w Indiach przez Renault zazwyczaj mają lepsze wyposażenie z uwagi, że tam kierowane są do odbiorców których na to stać, a na samochód stać tych którzy zarabiają średnią krajową wynoszącą ok. 8000 zł (rocznie).

Jak w 2018 roku kupowałem Dacię Lodgy, to ten sam model w Indiach, z wyposażeniem maksymalnym czyli skórzanymi fotelami, które nie są dostępne w Polsce, był tańszy o 50% co w tamtym czasie przekładało się na kwotę 27 tys. zł za model maksymalnie wyposażony, a ja kupowałem podstawę z LPG i trzecim rzędem siedzeń, więc droższą od ceny minimalnej o ok. 5k zł :)
zoomek
250 cm3, trzy turbosprężarki i wymiana silnika po 15 tys kilometrów. Ekologia!
Już jutro u twojego dilera samochodów.
majkel0707
Proponuję 1,2 GównTech ....i już widzę te kolejki.
zyciebezkredytu
Mają tylko wadliwy konstrukcyjnie silnik z gumowym paskiem w kąpieli olejowej a guma i gorący olej to gotowy problem, a poza tym wadliwie zaprojektowane panewki. Życzę powodzenia.
Osobiście uważam że stellantis powinien upaść dzięki decyzjom klientów omijających salony ich marek za wciskanie ludziom wadliwych silników przez lata
Mają tylko wadliwy konstrukcyjnie silnik z gumowym paskiem w kąpieli olejowej a guma i gorący olej to gotowy problem, a poza tym wadliwie zaprojektowane panewki. Życzę powodzenia.
Osobiście uważam że stellantis powinien upaść dzięki decyzjom klientów omijających salony ich marek za wciskanie ludziom wadliwych silników przez lata wiedzieli o problemie i nic z tym nie robili poza protezami które na dłuższą metę niewiele dawały.
Jeśli nie chcą zainwestować w całkowicie nowe silniki spalinowe i hybrydowe o całkowicie zmienionej konstrukcji to niech znikną z rynku. Na samych elektrykach nie przeżyją bo to bardzo mała nisza autek z małym zasięgiem, długim ładowaniem, problemami z wciąż niedopracowanymi akumulatorami oraz kosztownymi a często nieopłacalnymi wymianami tych akumulatorów po gwarancji przez co auta po gwarancji gwałtownie tracą na wartości.
wnr
Fiat na spółce z PSA wyszedł jak Zabłocki na mydle
to_i_owo
"Talbot byłby już szesnastą marką w portfolio koncernu Stellantis"

Idą drogą GM
Też kilkanaście marek, wszystkie do niczego, różnic między nimi prawie żadnych- tylko pozycjonowanie
Do tego 2, od lat najgorsze na rynku silniki 1.2 i 1.6...

I po co im kolejna tania marka?
Przecież oni mają prawie same
"Talbot byłby już szesnastą marką w portfolio koncernu Stellantis"

Idą drogą GM
Też kilkanaście marek, wszystkie do niczego, różnic między nimi prawie żadnych- tylko pozycjonowanie
Do tego 2, od lat najgorsze na rynku silniki 1.2 i 1.6...

I po co im kolejna tania marka?
Przecież oni mają prawie same tanie marki
a jak nie tanie to dziadowskie

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki