Nie toyota corolla, skoda octavia czy kia sportage a zupełnie inne modele były w 2024 r. najczęściej kupowanymi autami w Unii Europejskiej – wynika z danych JATO Dynamics i stowarzyszenia ACEA. Jakimi autami z salonów wyjeżdżali Europejczycy i jak wypadli „polscy” faworyci?


Choć w przypadku marek, europejscy klienci wybierali tych najczęściej tych samych producentów co Polacy, to przyglądając się popularności poszczególnych modeli, widać znaczące różnice.
Milion tylko dla Volkswagena
W Unii Europejskiej, tak samo jak w poprzednich latach, najczęściej rejestrowano volkswageny (1,165 mln sztuk). Była to jedyna marka, która przekroczyła 1 mln zarejestrowanych samochodów osobowych. Koncern z Wolfsburga może jednak niepokoić niski, na tle głównych konkurentów, wzrost liczby rejestracji – o 1,3 proc. r/r.
Na podium znalazły się jeszcze toyoty (798,6 tys. szt. i +18,2 proc. r/r) oraz skody (679,7 tys. szt. i +13,6 proc. r/r).
Biorąc pod uwagę wszystkie marki należące do koncernu Volkswagena, w 2024 r. zanotowano 2,841 mln zarejestrowanych samochodów osobowych, co pozwoliło z nawiązką wyprzedzić Stellantis (1,742 mln szt.) oraz Renault (1,174 mln szt.).
Najpopularniejsze marki samochodów osobowych w Unii Europejskiej w 2024 r. |
|||
---|---|---|---|
Lp. |
Marka |
Liczba zarejestrowanych egzemplarzy |
Zmiana r/r [w proc.] |
1. |
Volkswagen |
1 165 148 |
+1,3 |
2. |
Toyota |
798 556 |
+18,2 |
3. |
Skoda |
659 665 |
+13,6 |
4. |
Renault |
631 108 |
+0,3 |
5. |
BMW |
620 669 |
+5,2 |
6. |
Peugeot |
565 151 |
-0,3 |
7. |
Mercedes-Benz |
559 597 |
-0,1 |
8. |
Dacia |
538 850 |
+3,7 |
9. |
Audi |
517 195 |
-9,4 |
10. |
Hyundai |
426 726 |
-1,3 |
Źródło: ACEA |
O ile co dwudziesty nowy samochód osobowych rejestrowany w Unii Europejskiej w 2024 r. otrzymał polskie tablice rejestracyjne, o tyle nasz rynek odpowiadał za niemal co czwartą toyotę corollę rejestrowaną w UE. Ma to związek ze znacznie niższą popularnością tego modelu. Toyota corolla we wszystkich państwach członkowskich znalazła nieco ponad 130 tys. nabywców, co przełożyło się dopiero na 21. miejsce w rankingu popularności.
Znacznie lepiej od corolli radzi sobie drugi najpopularniejszy model w Polsce – skoda octavia, która w całej Unii Europejskiej była rejestrowana w 2024 r. ponad 180 tys. razy. Spośród „polskich” modeli w unijnej czołowej dziesiątce znalazło się jeszcze miejsce dla volkswagena t-roca (202,8 tys. sztuk), toyoty yaris cross (194 tys. szt.), dacii duster (175,2 tys. szt.) oraz toyoty yaris (174 tys. szt.).
Klienci w pozostałych krajach Unii Europejskiej wybierali jednak najczęściej zupełnie inne modele niż w Polsce. Dwa pierwsze miejsce należały do modeli z portfolio grupy Renault. Najczęściej kupowanym autem przez obywateli państw Unii Europejskiej w 2024 r. okazała się dacia sandero, która wyprzedziła renault clio i volkswagena golfa.
In 2024, registrations of the Tesla Model Y fell by 17% – the steepest drop among the top 36 models – as it dropped to fourth place in the model ranking and lost its crown as Europe’s best-selling vehicle in the process.
— JATO Dynamics (@JATO_Dynamics) February 7, 2025
Read more: https://t.co/Q13EkPAvCZ pic.twitter.com/u3RaqlBkVc
Ubiegłoroczny lider – elektryczna tesla model y – spadła na czwarte miejsce za sprawą spadku liczby rejestracji w ujęciu rocznym o 17 proc. Wynikał on ze spadającego zainteresowania elektrykami obywateli państw zachodniej Europy, głównie Niemiec.
Francuskie auta w Polsce coraz bardziej passé
Na uwagę zasługuje różnica pomiędzy popularnością francuskich marek w całej Unii Europejskiej i Polsce. Tak dobre wyniki osiągnięte przez francuskie modele to przede wszystkim efekt wyjątkowej, choć łatwej do zrozumienia, popularności na rodzimym, drugim największym europejskim rynku.
Jak wynika z danych serwisu francuskie.pl, wśród czołowych dziesięciu najpopularniejszych modeli 2024 r. we Francji, aż sześć było francuskimi modelami. W przypadku renault clio i peugeota 208, czyli odpowiednio drugiego i szóstego najpopularniejszego modelu w UE, Francuzi odpowiadali za ponad 40 proc. wszystkich rejestracji dokonanych we Wspólnocie.
W Polsce popularność francuskich aut maleje. W 2024 r. Polacy zarejestrowali 37 447 renault, peugeotów i citroenów a ich udział w rynku nowych aut wyniósł 6,9 proc.
W porównaniu z 2019 r. liczba rejestracji „francuzów” spadła o 32 proc. a nominalnie o 17,5 tys. sztuk a ich udział w rynku o 3 pp. Ponadto w 2024 r. w czołowej dwudziestce rankingu popularności znalazł się tylko jeden model – renault captur a najpopularniejszy francuski model - renault clio, znacznie łatwiej spotkać w polskim komisie niż salonie samochodowym.
Francja pozostaje wciąż drugim najpopularniejszym kierunkiem, z którego sprowadzane są do Polski używane auta. W 2024 r. z Francji do naszego kraju trafiło 100 tys. używanych osobówek i aut dostawczych o masie do 3,5 t - o 7,4 proc. więcej niż rok wcześniej.