REKLAMA

„Polska” corolla daleko w tyle. Te modele aut kupują Europejczycy

Marcin Kaźmierczak2025-02-11 10:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2025-02-11 10:00

Nie toyota corolla, skoda octavia czy kia sportage a zupełnie inne modele były w 2024 r. najczęściej kupowanymi autami w Unii Europejskiej – wynika z danych JATO Dynamics i stowarzyszenia ACEA. Jakimi autami z salonów wyjeżdżali Europejczycy i jak wypadli „polscy” faworyci?

„Polska” corolla daleko w tyle. Te modele aut kupują Europejczycy
„Polska” corolla daleko w tyle. Te modele aut kupują Europejczycy
fot. Bogdan Vacarciuc / / Shutterstock

Choć w przypadku marek, europejscy klienci wybierali tych najczęściej tych samych producentów co Polacy, to przyglądając się popularności poszczególnych modeli, widać znaczące różnice.

Milion tylko dla Volkswagena

W Unii Europejskiej, tak samo jak w poprzednich latach, najczęściej rejestrowano volkswageny (1,165 mln sztuk). Była to jedyna marka, która przekroczyła 1 mln zarejestrowanych samochodów osobowych. Koncern z Wolfsburga może jednak niepokoić niski, na tle głównych konkurentów, wzrost liczby rejestracji – o 1,3 proc. r/r.

Na podium znalazły się jeszcze toyoty (798,6 tys. szt. i +18,2 proc. r/r) oraz skody (679,7 tys. szt. i +13,6 proc. r/r).

Biorąc pod uwagę wszystkie marki należące do koncernu Volkswagena, w 2024 r. zanotowano 2,841 mln zarejestrowanych samochodów osobowych, co pozwoliło z nawiązką wyprzedzić Stellantis (1,742 mln szt.) oraz Renault (1,174 mln szt.).

Najpopularniejsze marki samochodów osobowych w Unii Europejskiej w 2024 r.

Lp.

Marka

Liczba zarejestrowanych egzemplarzy

Zmiana r/r

[w proc.]

1.

Volkswagen

1 165 148

+1,3

2.

Toyota

798 556

+18,2

3.

Skoda

659 665

+13,6

4.

Renault

631 108

+0,3

5.

BMW

620 669

+5,2

6.

Peugeot

565 151

-0,3

7.

Mercedes-Benz

559 597

-0,1

8.

Dacia

538 850

+3,7

9.

Audi

517 195

-9,4

10.

Hyundai

426 726

-1,3

Źródło: ACEA

O ile co dwudziesty nowy samochód osobowych rejestrowany w Unii Europejskiej w 2024 r. otrzymał polskie tablice rejestracyjne, o tyle nasz rynek odpowiadał za niemal co czwartą toyotę corollę rejestrowaną w UE. Ma to związek ze znacznie niższą popularnością tego modelu. Toyota corolla we wszystkich państwach członkowskich znalazła nieco ponad 130 tys. nabywców, co przełożyło się dopiero na 21. miejsce w rankingu popularności.

Znacznie lepiej od corolli radzi sobie drugi najpopularniejszy model w Polsce – skoda octavia, która w całej Unii Europejskiej była rejestrowana w 2024 r. ponad 180 tys. razy. Spośród „polskich” modeli w unijnej czołowej dziesiątce znalazło się jeszcze miejsce dla volkswagena t-roca (202,8 tys. sztuk), toyoty yaris cross (194 tys. szt.), dacii duster (175,2 tys. szt.) oraz toyoty yaris (174 tys. szt.).

Klienci w pozostałych krajach Unii Europejskiej wybierali jednak najczęściej zupełnie inne modele niż w Polsce. Dwa pierwsze miejsce należały do modeli z portfolio grupy Renault. Najczęściej kupowanym autem przez obywateli państw Unii Europejskiej w 2024 r. okazała się dacia sandero, która wyprzedziła renault clio i volkswagena golfa.

Ubiegłoroczny lider – elektryczna tesla model y – spadła na czwarte miejsce za sprawą spadku liczby rejestracji w ujęciu rocznym o 17 proc. Wynikał on ze spadającego zainteresowania elektrykami obywateli państw zachodniej Europy, głównie Niemiec.

Francuskie auta w Polsce coraz bardziej passé

Na uwagę zasługuje różnica pomiędzy popularnością francuskich marek w całej Unii Europejskiej i Polsce. Tak dobre wyniki osiągnięte przez francuskie modele to przede wszystkim efekt wyjątkowej, choć łatwej do zrozumienia, popularności na rodzimym, drugim największym europejskim rynku.

Jak wynika z danych serwisu francuskie.pl, wśród czołowych dziesięciu najpopularniejszych modeli 2024 r. we Francji, aż sześć było francuskimi modelami. W przypadku renault clio i peugeota 208, czyli odpowiednio drugiego i szóstego najpopularniejszego modelu w UE, Francuzi odpowiadali za ponad 40 proc. wszystkich rejestracji dokonanych we Wspólnocie.

W Polsce popularność francuskich aut maleje. W 2024 r. Polacy zarejestrowali 37 447 renault, peugeotów i citroenów a ich udział w rynku nowych aut wyniósł 6,9 proc.

W porównaniu z 2019 r. liczba rejestracji „francuzów” spadła o 32 proc. a nominalnie o 17,5 tys. sztuk a ich udział w rynku o 3 pp. Ponadto w 2024 r. w czołowej dwudziestce rankingu popularności znalazł się tylko jeden model – renault captur a najpopularniejszy francuski model - renault clio, znacznie łatwiej spotkać w polskim komisie niż salonie samochodowym.

Francja pozostaje wciąż drugim najpopularniejszym kierunkiem, z którego sprowadzane są do Polski używane auta. W 2024 r. z Francji do naszego kraju trafiło 100 tys. używanych osobówek i aut dostawczych o masie do 3,5 t - o 7,4 proc. więcej niż rok wcześniej.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (5)

dodaj komentarz
estepan
Kupno Corolli zamiast VAGowskich TSI pokazuje, że Polacy są dość inteligentni w kwestii wyboru samochodu.

Szkoda, że tylko tutaj.
estepan
Skoda to też VAG więc po prostu przez niepewność gospodarczą i powyżki VW ludzie co kiedyś kupili by Paska albo Arteona kupią Octavię albo Superba
majkel0707
Trzeba mieć odwagę żeby kupić 1,2 z koncernu stelatis.
einstachu
Pauperyzacja, czy wręcz przeciwnie, dawni nabywcy wypierdzianych aut od Hansa (któty płakał, gdy je sprzedawał), wstali z kolan i decydują się na mniejsze, słabsze, ale nowe?

Powiązane: Rynek motoryzacyjny - raporty

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki