REKLAMA

Selena szuka celów akwizycyjnych w Europie; transakcje w II półroczu 2021 r.

2020-12-01 12:30
publikacja
2020-12-01 12:30
fot. Kacper Pempel / FORUM

Grupa Selena, producent i dystrybutor chemii budowlanej, szuka potencjalnych celów akwizycyjnych głównie w Europie i spodziewa się finalizacji transakcji przejęcia w drugiej połowie 2021 r. – powiedział PAP Biznes prezes Krzysztof Domarecki.

„Mamy budżet 100 mln euro na akwizycje, a potencjalnych celów szukamy w trzech segmentach rynku kolejno: +Hydroizolacja i dachy+, +Uszczelnianie okien i drzwi+, +Wykończenie wnętrz+. Oprócz tego nastawiamy się na przejęcia firm młodych, małych o wysokim potencjale technologicznym – oferujących nowe rozwiązania dla budownictwa” – powiedział prezes.

„W poszukiwaniach celów akwizycyjnych koncentrujemy się na Europie i spodziewamy się, że w drugiej połowie 2021 r. powinniśmy zrealizować jakieś transakcje. Jeśli chodzi o otwieranie nowych podmiotów, czy wchodzenie na nowe rynki, to w 2021 r. tego nie planujemy” – dodał.

Produkty grupy sprzedawane są w 100 krajach. Selena ma 35 spółek w 17 krajach – ostatnia rozpoczęła działalność w lutym br. w Meksyku, a zakłady produkcyjne zlokalizowane są w Polsce, Brazylii, Korei Południowej, Chinach, Rumunii, Turcji oraz w Hiszpanii i Kazachstanie.

Grupa Selena odnotowała po trzech kwartałach 2020 r. 1.035,5 mln zł przychodów (wobec 1.008,9 mln zł przed rokiem), 110,2 mln zł zysku z działalności operacyjnej (64,4 mln zł przed rokiem) oraz 75,7 mln zł zysku netto (47 mln zł przed rokiem). EBITDA wzrosła do 138,6 mln zł, czyli o 49,2 proc. rdr.

CZWARTY KWARTAŁ STABILNY, WYZWANIEM na '21 M.IN. WAHANIA CEN SUROWCÓW

Prezes ocenił, że czwarty kwartał 2020 r., jeśli chodzi o wyniki i działalność grupy, jest stabilny i pomimo drugiej fali pandemii na rynku nie nastąpiło załamanie, jak miało to miejsce w drugim kwartale.

„Negatywnego wpływu drugiej fali jeszcze nie zaobserwowaliśmy. Od trzeciego kwartału widzimy odbicie i nadrabianie zaległości, które jest kontynuowane w czwartym kwartale. Natomiast raczej nie spodziewamy się, że rynek wróci do normalności – cały czas występuje bardzo dużo ryzyk, mamy do czynienia też z dużą zmiennością na rynku – po stronie podażowej są wahania cen surowców, po stronie popytowej niepewność inwestycyjna” – powiedział prezes.

„Około 60 proc. surowców, których używamy zostało dotkniętych silnymi podwyżkami cen - to dzieje się w czwartym kwartale i spodziewamy się, że taka będzie sytuacja także w 2021 r. W związku z tym skończył się okres, w którym surowce nam sprzyjały. W przypadku inwestycji – gospodarki ucierpiały, więc projektów będzie mniej, czyli spadnie również popyt na materiały budowlane. W wielu krajach są też niepokoje społeczne i jeżeli będą się one przedłużać, to będzie miało negatywny wpływ na gospodarkę” – dodał Domarecki.

Jak poinformował, w 2020 r. grupa korzysta jeszcze z projektów inwestycyjnych, które rozpoczęły się w latach 2018-19 i są kontynuowane, co pozytywnie wpływa na wyniki tego roku, natomiast w wielu krajach, na których działa Selena, jest mniejsza ilość nowo otwieranych projektów - zarówno w budownictwie mieszkaniowym, jak i biurowym i to wpłynie negatywnie na popyt w latach 2021-22.

Zdaniem prezesa trudno przewidywać trendy na 2021 r., ale trzeba wziąć pod uwagę wyzwania, które będą miały wpływ na rynek i które będą determinowały wyniki grupy, takie jak popyt na materiały budowlane, biorąc pod uwagę skutki załamania z roku 2020, sytuacja na rynku pracy i zmienne ceny surowców.

Prezes pytany o plany dotyczące podziału zysku za 2020 r. odpowiedział, że najbliższe dwa lata to dobry czas na akwizycje i na ten cel powinny zostać przeznaczone wypracowane zyski.

„To nie jest dobry czas na dywidendy. Już dawno ilość ryzyk, jaka jest przed nami, nie była tak duża, jak jest obecnie. Raczej będziemy się koncentrowali na przejęciach i tam będzie szedł główny strumień pieniędzy” – powiedział Domarecki.

W czerwcu akcjonariusze spółki zdecydowali o przeznaczeniu zysku za 2019 r. na pokrycie strat z lat ubiegłych oraz na kapitał zapasowy. Z zysku za 2018 r. Selena wypłaciła 0,3 zł dywidendy na akcję, czyli łącznie na ten cel spółka przeznaczyła wówczas 6,85 mln zł.

Zdaniem prezesa na rynku materiałów budowlanych obecnie można zaobserwować trzy ogólnoświatowe trendy – pierwszy z nich to oczekiwania co do pozytywnego wpływu materiałów na środowisko. Drugą kwestią jest projektowanie materiałów budowlanych w taki sposób, aby były łatwe do zastosowania, także dla budowlańców z niewielkim doświadczeniem zawodowym, natomiast trzeci związany jest z rosnącymi kosztami siły roboczej – poszukiwane są materiały, które skracają czas procesu budowlanego, a tym samym obniżają koszty całej budowy.

Dominika Antoniak (PAP Biznes)

doa/ gor/

Źródło:PAP Biznes
Tematy

Otwórz konto w promocjach: 300 zł premii za otwarcie i polecenie konta

Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki