Nadal obserwuje się, że podczas tworzenia serwisu www, wiele przedsiębiorstw skupia się na wyborze projektu graficznego, nie poświęcając uwagi proponowanym przez agencje technologiom. Nierzadko okazuje się to „kosztownym” błędem. Źle wybrana technologia utrudnia bowiem wprowadzenie wszelkich zmian, mających na celu dostosowanie serwisu internetowego do strategii i związanych z nią planów przedsiębiorstwa. Często należy ów serwis zbudować na nowo, inwestując większe niż wcześniej środki. Jest to podstawowy powód, dla którego należy dobrze zastanowić się nad wyborem technologii, nie oszczędzając przy tym na jakości.
Inwestujemy standardowo – czym to grozi?
Powierzchowna analiza akceptowanej przez firmę oferty dotyczącej stworzenia serwisu www, w wielu przypadkach, już w niedługim czasie po jego uruchomieniu, może przynieść ze sobą szereg negatywnych konsekwencji. Istnieje prawdopodobieństwo, że ładny projekt graficzny będzie zupełnie nie użyteczny. O tym fakcie, firma często dowiaduje się od samych klientów, którzy zgłaszają problemy związane z użytkowaniem serwisu. Okazuje się, że źle wybrany projekt graficzny uniemożliwia swobodne poruszanie się po stronie www, utrudniając przy tym łatwe i szybkie pozyskiwanie informacji. Dodatkowo, niektóre jej elementy sprawiają, że strona ładuje się wolniej, co również zniechęca użytkowników. Ponadto, mogą pojawić się także problemy z efektywną realizacją kampanii marketingowych w wyszukiwarkach, zwłaszcza w przypadku kiedy stworzony serwis nie generuje przyjaznych adresów URL czy nagłówków META.
Jeżeli zakupiony CMS, nie jest przygotowany do działań związanych z marketingiem w wyszukiwarkach, naprawienie tego problemu może okazać się bardzo kosztowne. Często, rozwijające się przedsiębiorstwa, w dalszym etapie swojej działalności, podejmują decyzję o wejściu na rynki zagraniczne i noszą się z zamiarem rozbudowania serwisu www. Powinien on zostać poszerzony o nowe wersje językowe. Problem pojawia się w momencie, kiedy CMS tego nie umożliwia. W takim przypadku, firma zmuszona jest do sfinansowania budowy osobnych serwisów, lub równie kosztownej rozbudowy posiadanego serwisu. Powyżej zaprezentowanych zostało jedynie kilka z nierzadko występujących trudności. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, iż dokładne zapoznanie się z systemem CMS, przez co wybranie odpowiedniego, zawierającego min. wyżej wymienione rozwiązania może generować znaczne oszczędności czasowe, jak i finansowe.
Jak dokonać dobrego wyboru?
Jak już wcześniej kilkakrotnie zostało podkreślone, budowa serwisu internetowego jest ważną inwestycją. Wszelkie decyzje powinny więc być podejmowane z uwzględnieniem aktualnych i przyszłych potrzeb przedsiębiorstwa. Należy tu zatem solidnie przeanalizować obecną sytuację firmy, a także jej plany oraz wytyczone do zrealizowania w przyszłości cele. Realne spojrzenie na dziś i jutro, to jeden z podstawowych warunków pozwalających podjąć dobrą decyzję. Drugim jest rzetelnie przeprowadzona ocena potencjalnych technologii.
Często proces ten jest dla firm niezwykle trudny, ponieważ wymaga on pewnego poziomu specjalistycznej wiedzy. Profesjonalni dostawcy często posiadają jednak gotowe rozwiązania, z którymi można zapoznać się w postaci wersji demonstracyjnej. Pozwala to klientowi przetestować oferowaną platformę jeszcze przed wdrożeniem, oraz zweryfikować wszelkie informacje umieszczone na broszurze reklamowej. W pierwszej kolejności warto sprawdzić system pod kątem tzw. użyteczności. Zarządzanie powinno być proste i przyjemne oraz łatwe do opanowania przez potencjalnego użytkownika.
Profesjonalny system CMS już na samym początku, bez żadnej optymalizacji, generuje również, lub może wygenerować przyjazne dla wyszukiwarek adresy URL, dzięki czemu znacznie ułatwia pozycjonowanie serwisu www. Kolejną sprawą jest możliwość wdrażania nowych funkcjonalności. Korzystając z wersji demonstracyjnej należy sprawdzić czy system, oprócz tego że posiada podstawowe funkcje, umożliwia również stworzenie nowych, dedykowanych specjalnie dla Klienta, odpowiadających jego potrzebom. Jest to szczególnie ważne z perspektywy przyszłego rozwoju przedsiębiorstwa. W przypadku CMS – ów obsługujących wiele języków warto zwrócić uwagę, że u wielu z nich, funkcja ta zaimplementowana jest w sposób nie praktyczny, co utrudnia działania SEO na arenie międzynarodowej. Często firmy decydują się też, na uruchomienie większej ilości serwisów. Nawet mając tego typu ruch jedynie w planach na przyszłość, warto uwzględnić to przy wyborze systemu CMS.
Wdrożenie platformy umożliwiającej obsługę kilku serwisów jednocześnie zdecydowanie pomaga obniżyć koszty wdrożenia kolejnych projektów. Firma finansuje w tym momencie tylko nową szatę graficzną oraz ewentualnie nowo wprowadzone funkcjonalności. Przy zakupie systemu CMS warto również sprawdzić koszty związane z jego aktualizacją i rozwojem, a także w jaki sposób dostawca rozwiązał sprawę bezpieczeństwa. Należy pamiętać, iż System Zarządzania Treścią powinien być stale rozwijany oraz aktualizowany, celem dostosowania go do zmian, jakie zachodzą w sieci oraz potrzeb użytkowników. Warto sprawdzić, czy dostawca technologii może zapewnić nam dalszą opiekę w tym zakresie.
Wdrożenie technologii - jak to wygląda?
W procesie tworzenia serwisu internetowego, klienci najczęściej uczestniczą w podejmowaniu decyzji dotyczących jedynie projektu graficznego. Zdecydowanie jednak warto przyjrzeć się również samemu wdrożeniu Systemu Zarządzania Treścią. Pozwala to bowiem poznać i zrozumieć jego działanie, widząc jednocześnie jakie generuje on możliwości. Zaraz po dokonaniu przez klienta ostatecznego wyboru platformy, instalowana jest baza danych lub inny system magazynowania treści. Następnie wdrażany jest system CMS, a w dalszej kolejności silnik witryny.
Kolejny etap wiąże się już bezpośrednio z wyborem oraz finalnym wdrożeniem projektu. Obejmuje on przygotowanie makiety, konsultacje dotyczące użyteczności, stworzenie projektu wstępnego, a dalej jego wersji ostatecznej, która po wykonaniu niezbędnych testów, zostaje wdrożona w silniku witryny. Dalsze prace dotyczą przygotowania stosownych treści, ich weryfikacji oraz zaimplementowania do CMS – a. Po wykonaniu powyższych czynności przychodzi czas na testowanie i optymalizację. Zgłaszane są ostatnie poprawki, po czym następuje publikacja. Klient, obserwując cały ten proces, z pewnością o wiele szybciej oswoi się z działaniem platformy, co zaprocentuje już w niedalekiej przyszłości.
Dobra technologia pozwoli zaoszczędzić
Odpowiednio wybrana, przed stworzeniem serwisu internetowego, technologia pozwala na znaczne oszczędności finansowe. Dotyczą one nie tylko wydatków związanych z samym zakupem serwisu www, ale także i zaangażowania pracowników oraz czasu poświęconego na wdrożenie. Z jednokrotnie dokonanego dobrego wyboru firma korzysta również w przyszłości. Okazuje się bowiem, iż nawet w przypadku modyfikacji serwisu, wymiany szaty graficznej, a także kompleksowej jego rozbudowy, nie trzeba już powtarzać większości działań, jakie wykonane zostały przy pierwszym wdrożeniu. W przypadku prowadzenia stałej rozbudowy serwisu, w przyszłości firma ogranicza się jedynie do modyfikacji lub odświeżenia samej szaty graficznej, co znacznie obniża koszty modernizacji i rozwoju serwisu.
Przedsiębiorstwo, które zakupiło i wdrożyło profesjonalny system CMS, decydując się na zmiany, skupia się wyłącznie na jakości graficznej oraz użyteczności kolejnych projektów. Dzięki temu może pozwolić sobie również w tym zakresie na przyjęcie droższych propozycji, co byłoby niemożliwe w przypadku realizowania całego procesu budowy serwisu www od nowa. Odpowiednio wybrana technologia procentuje również na innym podłożu. Decyzja ta, jest niezwykle korzystna z perspektywy widoczności serwisu w sieci. Struktura mapy serwisu oraz adresów URL pozostaje bowiem w tym momencie nienaruszona. Wszelkie zmiany kosmetyczne nie są odczuwalne dla wyników organicznych w Google, co również przedkłada się na realne oszczędności. Warto przy tym podkreślić fakt, iż żadna firma nie chce stracić wypracowanej przez lata pozycji w sieci, poprzez zmianę serwisu na nowy.
Decydując się na tworzenie serwisu www, warto potraktować tę decyzję jako inwestycję w przyszłość i z ową myślą dokonać wyboru odpowiedniej technologii. Należy zdać sobie również sprawę z faktu, że wobec dynamicznych zmian, jakie każdego dnia zachodzą w Internecie, wysokiej klasy technologia stanowi kluczowe narzędzie dla zbudowania nowoczesnego serwisu www, który będzie nie tylko „wizytówką” firmy ale i ośrodkiem komunikacji z klientami, partnerami, inwestorami. Warto wziąć pod uwagę, iż rozwiązania technologiczne wpływają również na powodzenie wszelkich działań z zakresu marketingu w wyszukiwarkach.
Usability oraz funkcjonalność nowoczesnego serwisu internetowego jest obecnie standardem, czego nie można lekceważyć. Jednocześnie warto podkreślić fakt, iż zakup technologii, na bazie której stworzony zostanie serwis www, nie musi odbywać się kosztem projektu graficznego. Nierzadko stosowanym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest zakupienie technologii oraz projektu graficznego w dwóch różnych firmach. Wbrew pozorom wyjście to nie generuje zawyżonych kosztów. W ten sposób firma otrzymuje wysokiej klasy produkt, unikając jednocześnie pułapki „pięknego opakowania”.
Dagmara Szkudlarek, Łukasz Prażmowski