REKLAMA

Polskie porty zamykają rok z rekordowymi zyskami. W 2025 czekają je wielkie inwestycje

2025-01-09 12:04
publikacja
2025-01-09 12:04

Na inwestycje związane z rozwojem gospodarki morskiej w 2025 roku rząd ma przeznaczyć 2 mld zł - poinformował w czwartek podczas konferencji minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Według informacji resortu polskie porty morskie odnotowały w ubiegłym roku rekordowy zysk netto 551,7 mln zł.

Polskie porty zamykają rok z rekordowymi zyskami. W 2025 czekają je wielkie inwestycje
Polskie porty zamykają rok z rekordowymi zyskami. W 2025 czekają je wielkie inwestycje
fot. Wojciech Wójcik / / FORUM

"Polskie porty morskie to fundament Polskiej gospodarki, są istotnym węzłem logistycznym i przede wszystkim bramą na świat dla polskiej przedsiębiorczości. Skuteczność rozwoju polskich portów morskich to przede wszystkim jasna wizja działania, konsekwencja realizacji naszego planu oraz wsparcie rządu. Nie bez powodu w obecnym budżecie przeznaczyliśmy rekordową kwotę ponad 2 mld zł na wsparcie inwestycji związanych z rozwojem gospodarki morskiej" – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas środowej konferencji.

Najważniejsze: terminal kontenerowy w Świnoujściu i terminal zbożowy w Gdańsku

Jako kluczowe przedsięwzięcie szef resort wskazał budowę głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, którego realizacja znajduje się obecnie w fazie prac przygotowawczych. Według informacji ministerstwa, zgodnie z harmonogramem, inwestycja ma zostać zrealizowana do 2028 r.

Drugą strategiczną inwestycją portową - w ocenie ministerstwa infrastruktury - ma być budowa nowego terminalu zbożowego w Gdańsku. Według przekazanych przez resort informacji, powstać ma 9 nowych magazynów zbożowych, co pozwoli pięciokrotnie zwiększyć możliwości przechowywania ziarna – do 152 tys. ton rocznie. Wartość całego projektu wynosi ok. 400 mln zł i ma on zostać realizowany w 100 proc. przez państwową spółkę – Port Gdański Eksploatacja (PGE). Zdolność przeładunkowa spółki docelowo ma zaś wzrosnąć z obecnych 0,7 mln do 2,9 mln ton rocznie.

Istotnym elementem planów inwestycyjnych ma być także budowa infrastruktury do realizacji terminalu regazyfikacyjnego FSRU w gdańskim porcie oraz kontynuacja budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. W 2026 roku ma zostać zakończone pogłębianie toru wodnego do portu w Elblągu. Według przekazanych przez MI informacji Urząd Morski w Gdyni ogłosił już przetarg dla tej inwestycji, a prace budowlane zakończą się najpóźniej w II kwartale 2026 r.

"Nasi poprzednicy rozpoczęli przekop Mierzei Wiślanej, który nie miał żadnego sensu z punktu widzenia funkcji gospodarczych i portu morskiego. My rozpoczęliśmy rzeczywiste działania w kierunku dokończenia drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do Elbląga. Porozumieliśmy się z władzami Elbląga i podpisaliśmy stosowne umowy, ogłosiliśmy przetargi. Do końca roku 2026 zakończymy tę inwestycję i do rodziny prawdziwych portów morskich zostanie dodany Elbląg" - podkreślił Klimczak.

Minister poinformował również o planowanej budowie infrastruktury dostępowej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, która zostanie zlokalizowana na terenie gminy Choczewo. W ramach tego projektu Ministerstwo Infrastruktury realizuje budowę Marine Off-Loading Facility (MOLF) – konstrukcji morskiej obejmującej kilometrowej długości pirs umożliwiający rozładunek ciężkich i ponadnormatywnych ładunków potrzebnych do budowy i eksploatacji elektrowni, a dostarczanych droga morską.

Jak przekazało MI, inwestycje związane z budową infrastruktury dostępowej obejmują także modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo–Choczewo oraz budowę nowych odcinków tej linii, łączących elektrownię z istniejącą infrastrukturą kolejową. Zmodernizowana zostanie również linia nr 229 na odcinku Lębork–Łeba, a pierwsze przetargi na realizację tych inwestycji zostaną ogłoszone już w 2025 roku. Kolejnym elementem projektu jest budowa nowej drogi krajowej, która połączy elektrownię z węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6. Inwestycja została podzielona na dwa odcinki, a dla jednego z nich już uzyskano decyzję środowiskową. Łącznie na realizację wszystkich tych inwestycji przewidziano ponad 4,7 mld zł.

Klimczak poinformował również o "rekordowo dobrych" wynikach finansowych polskich portów morskich w 2024 roku. Według przedstawionych przez MI danych ich zysk netto w 2024 roku wyniósł w sumie 551,7 mln zł, co oznacza wzrost o 26 proc. w porównaniu do 2023 r.

Port Gdańsk w 2024 r. zarobił netto 263,9 mln zł zwiększając w ujęciu rocznym zysk o 24 proc. Port Szczecin-Świnoujście osiągnął zysk netto 147,7 mln zł, czyli o 23 proc. większy niż w roku 2023. Z kolei Port Gdynia odnotował wzrost 32 proc. uzyskując 140,2 mln zł zysku netto. Polskie porty przeładowały też w ub.r. rekordową ilość ładunków kontenerowych 3 270784 TEU (jednostka będąca ekwiwalentem objętości dwudziestostopowego kontenera morskiego), tj. o 9 proc. więcej niż w 2023 r. (PAP)

gkc/ malk/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (16)

dodaj komentarz
miketheripper
Tyle, że elita polskiej siły pracowniczej, obsługuje porty niemieckie i holenderskie. Więc co tam w dziadowie możemy zdziałać z tym co tam mamy?
einstachu
Polskie Porty?
Hmm,

"Niemiecki koncern przejął kontrolę nad polskim operatorem portu w Szczecinie"

https://forsal.pl/biznes/aktualnosci/artykuly/9707851,niemiecki-koncern-przejal-kontrole-nad-polskim-operatorem-portu-w-szcz.html#google_vignette
men24a
Czy to takie trudne napisać ile ten port zarabiał i ile tracimy sprzedając go ?
Może arab kupujący lotos byłby lepszym klientem ?
men24a
Dziura budżetowa 280 mld zł to te gigantyczne zyski to ile procent ?
To jak wszystkie porty zarobiły 550 mln zł to na wydanie CPK z 200 mld zł to ile on zarobi rocznie ? Więcej jak wszystkie porty morskie razem wzięte ? Nie ma najmniejszych szans !
jas2
Na pewno zarobi więcej niż ścieżka rowerowa.
katzpodola
jak sa zyski to Tusk sprzedaje szwabom za złotówkę
energizerjohn51
Jak niema zysków, to sprzedaje Ruskim. "Nie ma ideologicznej przeszkody" jego słowa...
men24a odpowiada energizerjohn51
Lotos miał gigantyczne zyski to sprzedali go, 500 mln to w kwartał lotos zarabia a nie jak wszystkie porty.
dudek11 odpowiada energizerjohn51
A co sprzedał Ruskim ? bo Ruskim to sprzedał PiS Lotos .W porcie Szczecin firma Rhenus miała 40% udziałów w firmie Bulk Cargo które nabyła za czasów rządów PiS a teraz dokupiła resztę udziałów od prywatnej firmy Bulk Cargo .Skarb państwa nie był stroną w tej transakcji .

Powiązane: Transport towarów

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki