Podpis elektroniczny w branży finansowej wsparciem w transformacji cyfrowej

2021-11-08 10:57
publikacja
2021-11-08 10:57

Sektor bankowo-finansowy jest świadkiem wielopoziomowej transformacji cyfrowej, której towarzyszą dynamicznie zmieniające się wymagania klientów nie tylko odnośnie oferowanych rozwiązań, ale również w kwestii procesów obsługi. w czasie pandemii wzrosło wykorzystanie e-usług, takich jak bankowość internetowa, mobilna i obrót akcjami. Dziś sektor BFSI (bankowość, usługi finansowe i ubezpieczenia) koncentruje się na zrozumieniu zachowań, preferencji i wyborów konsumentów cyfrowych. Warto podkreślić, że klienci stają się coraz bardziej wyrafinowani oraz zaznajomieni z technologią, a każdy z nich potrzebuje unikalnego doświadczenia bankowego. Wsparciem w tym zakresie jest podpis elektroniczny, który podczas zdalnych operacji finansowych zapewnia odpowiednie potwierdzenie tożsamości oraz zgodność z przepisami.

Rozwiązania pozwalające na zdalną obsługę klienta sektorze finansowym stosowane są już od lat. Banki coraz częściej implementują rozwiązania „bezdotykowe”, takie jak wdrożenie nowych klientów (onboarding), zdalną weryfikację tożsamości czy płatności zbliżeniowe. Dodatkowo COVID-19 zmusił ludzi do pozostania w izolacji i znalezienia sposobów na wirtualne połączenie z branżą finansową. Przejście na nowe sposoby obsługi rozwiązań bankowych otworzyło możliwości dla dostawców rozwiązań podpisu elektronicznego. Szybkie przejście na cyfrowe usługi finansowe i onboarding bez bezpośredniego kontaktu wywołał nową falę zainteresowania rozwiązaniami cyfrowej identyfikacji.

E-podpis w sektorze finansów – trendy rynkowe

Regulatorzy usług finansowych oczekują, że instytucje utrzymają silną pozycję związaną z bezpieczeństwem. Prognozy są jednoznaczne - surowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa będą napędzały wzrost rozwiązań związanych z bezpieczną weryfikacją tożsamości oraz zabezpieczaniem dokumentów i komunikacji z klientem w sektorze BFSI. Rygorystyczne przepisy w branży bankowej, takie jak ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO), odgrywają aktywną rolę w rewolucji cyfrowej tożsamości. Podpisy elektroniczne pomagają firmom w branży finansowej w uproszczeniu złożonych procesów biznesowych, oferując zwiększone bezpieczeństwo, mobilność oraz krótszy czas realizacji obsługi klientów. Technologia podpisu elektronicznego może być łatwo zintegrowana z istniejącym systemem bankowym. Ponadto podpis elektroniczny umożliwia firmom świadczącym usługi finansowe pełną cyfryzację procesu wdrożenia nowych klientów. Dzięki takim korzyściom e-podpis zyskuje coraz większą popularność. Natomiast bezproblemowe, kompleksowe i mobilne doświadczenia konsumenckie w czasie rzeczywistym, podparte silnymi środkami ochrony napędzają rynek podpisów elektronicznych w sektorze bankowym. Instytucje finansowe są pod ciągłą presją przestrzegania standardów regulacyjnych związanych z ochroną danych osobowych, polityką przeciwdziałaniu praniu pieniędzy (AML) czy też stosowania procedur służących do zidentyfikowania klientów i uzyskania informacji wymaganych do zawierania umów ze stroną zainteresowaną (KYC). Aby zachować zgodność zarówno wśród wewnętrznych interesariuszy, jak i zewnętrznych organów regulacyjnych z niezawodnymi oraz silnymi schematami tożsamości cyfrowej, firmy finansowe i ubezpieczeniowe coraz częściej stosują w tym celu podpisy elektroniczne.

Wygoda i bezpieczeństwo z e-podpisem

Czym właściwie jest podpis elektroniczny? Niczym innym, jak opartym na odpowiednim zabezpieczeniu weryfikacji tożsamości cyfrowym zapisie danych, który pozwala na trwałe powiązanie z plikiem elektronicznym zapewniającym widoczność i jasność, np. naszej woli zawarcia określonej umowy. w myśl przepisów Unii Europejskiej obowiązujących również w Polsce wyróżniamy trzy rodzaje podpisu elektronicznego: prosty, zaawansowany i kwalifikowany.

Kwalifikowany podpis elektroniczny charakteryzuje się najwyższym poziomem bezpieczeństwa i jako jedyny jest prawnie równoważny podpisowi tradycyjnemu, złożonemu na papierze. Jest przypisany tylko jego użytkownikowi i jego danym osobowym. Jest zawsze możliwy do weryfikacji. Można go porównać do tradycyjnego długopisu, z tym, że jest on, co wielu wciąż zaskakuje, bezpieczniejszy, a rezygnacja z papieru, na którą pozwala, niesie korzyść dla finansów firmowych, jak również dla środowiska naturalnego.

Dzięki temu podpiszemy nim nie tylko typową dwustronną umowę biznesową, jak np. umowa o zachowaniu poufności, ale możemy go także wykorzystać do zawarcia umowy o pracę czy wyróżnionych dokumentów w zamówieniach publicznych. Podpis kwalifikowany jest od dłuższego czasu powszechnie wykorzystywany w kontaktach z administracją. z kolei na bazie przyspieszonej cyfrowej transformacji, w wyniku pandemii, coraz częściej jest również stosowany tam, gdzie nie wystarczą inne formy zdalnego kontaktu do zawarcia umów czy decydowania o konkretnych usługach, np. w leasingu czy obsłudze biznesowych kont bankowych.

Sprawdzenie (weryfikację) autentyczności podpisu elektronicznego, w tym identyfikację podpisującego, zapewnia certyfikat. Na jego podstawie można ustalić:

  1. kto jest nadawcą (niezaprzeczalność pochodzenia),
  2. czy treść informacji nie została zmieniona w trakcie transmisji danych, w okresie przechowywania lub w wyniku celowej manipulacji.

Dodatkowe zalety e-podpisu:

  • Zwiększenie przewagi konkurencyjnej– możliwość efektywnego działania na polskim i europejskim rynku cyfrowym opartym na elektronicznym obrocie prawnym.
  • Oszczędność czasu i pieniędzy– korzystanie z usługi e-podpisu umożliwia automatyzację i przyśpieszenie procesów biznesowych oraz zarządczych.
  • Przyspieszenie procesu podpisywania – setki dokumentów w kilka sekund w dowolnym czasie i miejscu, bez konieczności parafowania każdej ze stron
  • Efektywne zarządzanie dokumentami- całkowite wyeliminowanie papieru w procesach biznesowych i zarządczych.

E-podpis zwiększa satysfakcję klienta

Podpis elektroniczny ułatwia dokonywanie transakcji po stronie klientów, ponieważ mogą oni podpisywać i wysyłać dokumenty z laptopa lub smartfona w preferowanym przez siebie czasie, bez kłopotów z drukowaniem i wysyłaniem pocztą. Zadowolenie klientów z całego procesu transakcji wzrasta dzięki wygodzie podpisywania dokumentów z ich bezpiecznej zdalnej lokalizacji. Klienci nie muszą czekać na dokumenty przesłane pocztą lub kurierem, ani poświęcać czasu na podróż do placówki stacjonarnej na dokończenie podpisywania dokumentów. Podpisy elektroniczne sprawiają, że cały proces jest łatwiejszy, szybszy, tańszy i wygodniejszy, ponieważ redukuje zbędne kroki w procesie biznesowym.

To właściwy czas, aby sektor finansowy zaczął w pełni wykorzystywać podpis elektroniczny, który jest niezbędny do tworzenia pozytywnych doświadczeń klientów. Elektroniczne podpisywanie dokumentów to absolutna konieczność w dzisiejszych czasach. Jeśli firma nie oferuje zdalnego podpisywania dokumentów dla różnych produktów sektora finansowego, potencjalni klienci poszukają kogoś, kto oferuje te korzyści. SimplySign to kwalifikowany podpis elektroniczny, który gwarantuje pełną mobilność. Dzięki niemu bezpiecznie sygnujesz dokumenty w dowolnym miejscu i czasie, niezależnie czy używasz do tego celu telefonu, tabletu lub komputera. Tego właśnie oczekują klienci od biznesu – szybkości, bezpieczeństwa, prostoty, przejrzystego procesu i wysokiej jakości obsługi, które są istotnymi składnikami zwiększającymi satysfakcję klientów w instytucjach finansowych.

Więcej informacji o e-podpisie na epodpis.asseco.pl

Źródło:Materiał partnera
Szukasz pracownika? Opublikuj pierwsze ogłoszenie o pracę już od 59,32 zł na Pracuj.pl!

Szukasz pracownika? Opublikuj pierwsze ogłoszenie o pracę już od 59,32 zł na Pracuj.pl!

Advertisement

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki