Pepco Group miało w roku obrotowym 2022/23, zakończonym 30 września 2023 r., 753 mln euro bazowej EBITDA, co oznacza wzrost o 3,1 proc. rdr i o 3,1 proc. przy stałym kursie - podała spółka w raporcie. Przychody wyniosły 5.649 mln euro, a bazowy zysk przed opodatkowaniem 202 mln euro. Kurs spółki zareagował spadkami po otwarciu sesji.


Spółka podała, że przychody wzrosły o 17,7 proc. rdr przy założeniu stałych kursów walutowych oraz o 17,1 proc. przy kursach rzeczywistych. Zysk przed opodatkowaniem spadł o 32,7 proc. rdr. Spółka tłumaczy, że spadek zysku wynika z inwestycji w sklepy, ekspansji i związanych z tym kosztów łańcucha dostaw wraz ze wzrostem inflacji i kosztów odsetkowych.
Kurs Pepco na sesji następującej bezpośrednio po publikacji wyników zniżkował w ok. 6 proc. w pierwszej godzinie handlu i znajdował się w okolicy 23 zł za akcję. Od początku listopada cena papierów Pepco jednak systematycznie rosła zyskując z 16,43 zł do 25,32 zł i osiągając stopę zwrotu w tym czasie na poziomie 54 proc. Nawet po takim wzroście w ostatnich tygodniach kurs był w tym roku o 36 proc. pod kreską w ujęciu YTD.
Wzrost przychodów LFL grupy wyniósł w całym roku obrotowym 6 proc. przy założeniu stałych kursów walutowych wobec 5,2 proc. wzrostu rok wcześniej. W sieci Pepco LFL wzrost wyniósł 6,3 proc., a w Poundland Group o 5,6 proc.
Pepco Group spodziewa się poprawy marży brutto w trakcie 2024 r.
"Wybiegając myślami w przyszłość do 2024 r., pragnę zauważyć, że pomimo spodziewanej kontynuacji krótkoterminowych wyzwań sprzedażowych w całej branży, spoglądamy w nadchodzący rok z ostrożnym optymizmem ze względu na niedawno opublikowane dane wskazujące na spodziewane złagodzenie niektórych źródeł presji na budżety gospodarstw domowych, szczególnie w Europie Środkowo-Wschodniej. Spodziewamy się również poprawy marży brutto w trakcie roku, a nawet już teraz dostrzegamy zachęcające sygnały w tym zakresie" - powiedział, cytowany w komunikacie, Andy Bond.
W roku obrotowym 2022/23, zakończonym 30 września 2023 r., marża brutto wyniosła 40,1 proc., co oznacza spadek o 0,7 p.p.
"Pomimo trudnych warunków rynkowych, odnotowaliśmy kolejny rok strategicznego postępu i rekordowej sprzedaży w wysokości 5.649 mln euro w porównaniu z wyśrubowanymi już wynikami wypracowanymi rok wcześniej. Otworzyliśmy rekordową liczbę 668 nowych sklepów netto, głównie pod szyldem Pepco, w Europie ŚrodkowoWschodniej, ale także w Europie Zachodniej, przy czym liczba nowych sklepów w tym regionie zbliżyła się do połowy wszystkich uruchomionych – przy bardzo optymistycznych postępach w Europie Zachodniej, w szczególności w krajach takich jak Hiszpania i Włochy" - powiedział Andy Bond.
"Biorąc to wszystko pod uwagę nasze ogólne wyniki przyjęliśmy z mieszanymi uczuciami ze względu na dość rozczarowującą wielkość zysku. Zgodnie z informacjami, które przedstawiliśmy podczas Dnia Rynków Kapitałowych w październiku, podejmujemy zdecydowane działania aby temu zaradzić oraz zmierzamy do realizacji naszej strategii zapewnienia bardziej systematycznego wzrostu sprowadzającej się do hasła +robić mniej, by osiągnąć więcej+, z większym naciskiem na poprawę rentowności i generowanie gotówki" - dodał.
Grupa poinformowała, że planuje otwarcie co najmniej 400 nowych sklepów netto we wszystkich formatach w roku obrotowym 2024. Jak podano, największa ich liczba dotyczyć będzie sieci Pepco.
Łączna liczba sklepów grupy na koniec roku obrotowego 2023 wyniosła 4.629, tj. zwiększyła się o 668 nowych sklepów netto, co oznacza wzrost o 16,9 proc. rdr.
Zadłużenie netto na koniec roku obrotowego 2023 wyniosło 411 mln euro (przed MSSF 16), wskaźnik długu do EBITDA (przed MSSF 16) wyniósł 1,0x. (PAP Biznes)
pel/