Nie mówili o ryzyku, zapłacą 6,7 mln zł kary

Getin Noble Bank wprowadzał w błąd klientów zawierających umowy o długoletni produkt inwestycyjno-oszczędnościowy - uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Regulator nałożył na bank kary w wysokości ponad 6,7 mln zł. Bank zapowiedział odwołanie.

Według UOKiK w informacjach o oferowanym przez Getin Noble Bank produktach inwestycyjno-oszczędnościowych zabrakło najważniejszej informacji - o ryzyku utraty nawet wszystkich oszczędności oraz o wysokich kosztach rozwiązania umowy.

"Oferta ubezpieczeń na życie i dożycie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym była przedstawiana tym konsumentom, którzy chcieli założyć standardową lokatę lub odnowić umowę. Urząd ustalił, że pracownicy banku i placówek współpracujących prowadzili z klientami rozmowy w taki sposób, aby wierzyli oni, że decydują się na bezpieczny produkt, dzięki któremu osiągną wysokie zyski. Proponowano im rozwiązanie korzystniejsze od standardowych lokat terminowych" - poinformował UOKiK w poniedziałek w komunikacie.

Ustalenia urzędu potwierdzają skargi konsumentów. Według UOKiK, zapewnienia pracowników banku o wypłacie wyższych zysków niż w przypadku produktów standardowych było - najsilniej oddziałującym bodźcem na decyzje klientów banku.

Interwencje Bankier.pl

"Podkreślanie wyłącznie korzyści, odwołanie do kwot, które zostałyby wypłacone po 15 latach oszczędzania, było prezentowane w oparciu o wyliczenia, tabele i wykresy. Skarżący się konsumenci wskazywali, że dzięki analizom, danym oraz kalkulacjom wierzyli, że podejmują racjonalną decyzję" - wskazano. Urząd podkreślił, że klienci pytający o możliwość wypłaty środków czy długi czas trwania kontraktu nie byli jasno informowani o ryzyku utraty wszystkich oszczędności oraz o bardzo wysokich kosztach rozwiązania umowy.

Za wprowadzanie konsumentów w błąd UOKiK nałożył na Getin Noble Bank 5 mld 658 tys. 465 mln zł kary. Bank ma też zapłacić 1 mln 131 tys. 693 zł za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Wątpliwości wzbudziły bowiem także ulotki reklamowe dotyczące grupowego ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, które były rozpowszechniane w oddziałach Getin Noble Banku oraz w placówkach franczyzowych.

Zawarte w ulotkach wyjaśnienia o możliwości utraty oszczędności zostały napisane małą czcionką i niejasno, branżowym językiem. UOKiK uznał, że klienci banku nie byli w rzetelny sposób poinformowani o tym, że w sytuacji wcześniejszej rezygnacji z ubezpieczenia mogliby stracić zgromadzone środki.

"Obie decyzje nie są ostateczne, ponieważ bank ma prawo odwołać się do sądu" - poinformował UOKiK.

Rzecznik prasowy Getin Banku Wojciech Sury poinformował PAP, że bank odwoła się od decyzji UOKiK. "Po wnikliwej analizie pisma otrzymanego z UOKiK, bank nie zgodził się w wielu punktach z decyzjami podjętymi przez urząd i odwoła się od nich w całości, zgodnie z obowiązującymi procedurami" - wskazał.

Zgodnie z informacją UOKiK do urzędu dociera wiele skarg od konsumentów na produkty inwestycyjno-oszczędnościowe: ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi, tzw. polisolokaty. Umowa taka jest zawierana na wiele lat. Konsument jednorazowo lub w określonych okresach wpłaca kwoty, które są lokowane w ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe. UOKiK podkreśla, że inwestycja może (ale nie musi, gdyż możliwa jest również strata) przynieść zysk dopiero po wielu latach, np. 10 czy 15.

Według UOKiK konsumenci najczęściej skarżą się, że tego typu produkty są im przedstawiane jako standardowa lokata, czy krótkoterminowe ubezpieczenie. "Wiele osób zawierając kontrakt nie ma świadomości, że jego wcześniejsze zerwanie może oznaczać utratę oszczędności. Ponadto zysk uzależniony jest od ponoszonego ryzyka inwestycji" - ostrzega urząd.

Obecnie urząd prowadzi 10 postępowań w tego typu sprawach. (PAP)

mmu/ pad/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 1 ~OBYWATEL

>> LINK
http://www.ostrow24.tv/film/7281-pieniadze-pewne-jak-w-banku-reportaz.html#comment-84202

! Odpowiedz
0 1 ~MAKIM

dniu 2015-07-15 06:47:46 użytkownik <> napisał:

http://orzeczenia.warszawa.so.gov.pl/content/$N/154505000000903_III_C_001453_2013_Uz_2015-03-27_001


http://orzeczenia.warszawa.so.gov.pl/content/$N/154505000007503_XXV_C_000430_2012_Uz_2015-01-22_002

! Odpowiedz
0 2 ~Rafu

A jak oszukani klijenci odzyskaja utracone pieniadze? Musza isc do sadu ?
Obywatel jest zawierzeciem doswiadczalnym w tym kraju!

! Odpowiedz
0 0 ~HALA

Bank nie poinformował klientów o ryzyku CELOWO, wiedząc, ze zarobi na tych fałszywych tzw. POLISOLOKATACH wiele kasy. Pracownicy banku zostali w tym celu bardzo dobrze przeszkoleni aby nabrać na te produkty swich klientów. Jak sądzę za te oszukańcze reklamy produktów oni otrzymali godziwe premie. Po tym wyroku bank powinien zwrócić swiom oszukanym klientom włożone i oprocentowane pśrodki oraz ich przeprosić za swoje złodziejskie praktyki, nie czekając na wyroki sądowe (mam nadzieję że na koszt banku) !!!!!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 2 ~nexti

Kara jest 'dowodem' nadużyć, więc kazdy kto pozwie teraz Getin odzyska kasę i może również zarzadać odszkodowania. Ale bez procesu się nie obejdzie..

! Odpowiedz
0 0 ~HALA

W takich sytuacjach powinna być nałożona na bank kara pieniężna z jednoczesnym nakazem zwrotu pieniędzy dla poszkodowanych klientów tj. za wypowiedzeniem umowy bez jakichkolwiek potrąceń z wpłaconych do banku środków finansowych. Wypłata zgromadzonych środków powinna być odpowiednio oprocentowana. Wobec powyższego środki finansowe powinny być przez bank wypłacane na podstawie wypowiedzenia umowy a nie poszczególnych wyroków sądowych, gdyż WYROK dla banku został już wystawiony przez UOKiK.
Ta sprawa powinna być już bardzo dawno uregulowana celem szybkiego odzyskania swoich pieniędzy ulokowanych w różnych bankach zatrudniających pracowników do okradania klientów .

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 1 ~wojteklu

" 5 mld 658 tys. 465 mln zł kary" ? O co chodzi, bo już nie ogarniam. Zapis z kosmosu?

! Odpowiedz
0 3 ~anty gpw

jebać banki

kara powinna być 60 mln pln

! Odpowiedz
0 3 ~kop

kare zainkasuje skarb państwa, pójdzie to na premie i nagrody dla urzedasów, a poszkodowani klienci:"kopa w d.p,ę"

! Odpowiedz
0 1 ~wyrolowany

Jak oszukani mogą odzyskać pieniądze, chociaż to co włożyli?

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

GPW: największe wzrosty i spadki

HARPER 0,1090 12,8%
SETANTA 2,5000 12,1%
KCI 0,3600 10,4%
PCCROKITA 52,8000 -16,5%
HUBSTYLE 0,3500 -12,5%
PBSFINANSE 0,2060 -10,4%
Akcje: 144 wzrosło, 149 spadło, 80 bez zmian.
Wolumen: 33 858 775 akcji, obrót: 614 080 029 zł
Aktualizacja: 2019-08-23 17:04:55