REKLAMA

LOT może mieć 300 mln zł wyniku netto za 2016 rok

2017-03-02 18:30
publikacja
2017-03-02 18:30

Polskie Linie Lotnicze LOT za 2016 r. mogą uzyskać wynik netto przekraczający 300 mln zł - poinformował prezes spółki Rafał Milczarski. Zastrzegł, że to szacunki, a wynik jest przed audytem. Zysk z działalności podstawowej, czyli przewozu pasażerów, sięgnie 180-200 mln zł.

fot. Adam Kopeć / / LOT.pl

"Jesteśmy na etapie już ostatecznych ustaleń z audytorami. Ale wynik na poziomie operacyjnym wyniesie pomiędzy 180 a 200 mln zł za 2016 rok, zaś wynik netto ponad 300 mln zł na plusie" - powiedział w czwartek PAP Milczarski. Wynik operacyjny to wynik z działalności podstawowej linii, jaką jest przewóz pasażerów.

Pytany o wyniki spółki po dwóch miesiącach tego roku, odparł: "idziemy zgodnie z budżetem".

W ubiegłym roku na pokładach swoich samolotów LOT przewiózł ponad 5,5 mln pasażerów.

W budżecie na 2016 r. spółka założyła, że zamknie rok zyskiem na działalności podstawowej w wysokości 125 mln zł. Jednak już w październiku Milczarski mówił, że z szacunków wynika, iż ten wynik będzie się kształtował pomiędzy 150 a 200 mln zł.

LOT ostatni raz uzyskał zysk ze swojej działalności podstawowej w 2014 roku. Rok później strata spółki z tego tytułu wyniosła 46,5 mln zł. W 2015 roku wynik netto też był ujemny i wyniósł -327,1 mln zł. Linia tłumaczyła wówczas, że strata wynikała m.in. z księgowego rozliczenia sprzedaży i leasingu zwrotnego - sześciu Embraerów 170. Na ujemny wynik wpłynęła też konieczność przejęcia 10 bombardierów po Eurolocie. Do tego doszły niekorzystne różnice kursowe.

Prezes poinformował, że LOT sfinalizował zakup 49 proc. udziałów spółki Regional Jet, należącej do estońskiego narodowego przewoźnika Nordica. W listopadzie ub.r. podpisano porozumienie o współpracy, która dla LOT-u oznacza dodatkowe połączenia i samoloty oraz więcej pasażerów. Spółka zapowiedziała wówczas, że chce przejąć 49 proc. udziałów Regional Jet. W ramach współpracy LOT od 19 listopada realizuje samolotami spółki Regional Jet wszystkie połączenia z Tallinna, jakie w ofercie ma Nordica, a więc rejsy ze stolicy Estonii m.in. do Sztokholmu, Amsterdamu, Wiednia, Kijowa i Wilna.

"Nasza współpraca z firmą Nordic znakomicie się rozwija. Sfinalizowaliśmy już zakup 49 proc. udziałów w spółce Regional Jet. Przewieźliśmy już wspólnie ponad 150 tys. pasażerów. Latamy na lotniska w Tallinnie, Wilnie, Sztokholmie, Kopenhadze i Warszawie. Ten model współpracy spełnia nasze biznesowe oczekiwania"- powiedział Milczarski.

Pytany przez PAP, ile spółka zapłaciła za te udziały, prezes powiedział, że firma "zapłaciła stosowną i dobrą cenę". "Umowa jest objęta klauzulą poufności, w związku z tym nie mogę zdradzić, ile zapłaciliśmy" - powiedział. Dodał, że budżet LOT-u na tej transakcji "nie ucierpiał".

Nordica to estoński narodowy przewoźnik, który powstał decyzją rządu Estonii w 2015 roku, po likwidacji linii Estonian Air. Spółka w 100-proc. jest własnością estońskiego skarbu państwa. Nordica oferuje połączenia z Tallina do 15 miast w Europie oraz rejsy na trasie Orebro (Szwecja) Kopenhaga - Groningen (Holandia). Przez pierwszych dziewięć miesięcy ub.r. Nordica przewiozła 271 tys. 95 pasażerów. Jej spółka córka, Regional Jet, dysponuje flotą samolotów regionalnych z rodziny Bombardier CRJ w wersji 700 i 900. Samoloty Bombardier CRJ są utrzymywane technicznie w swojej bazie w Tallinie. Na ich pokładach latają załogi z Estonii.

Udziałowcami PLL LOT są: Skarb Państwa (99,82 proc. akcji), TFS Silesia (0,144 proc. akcji) oraz pracownicy (0,036 proc. akcji).

aop/ pad/ skr/

Źródło:PAP
Tematy
Przenieś numer do Orange dla Firm i kup wybrany smartfon za którego zapłacimy 3 pierwsze raty

Przenieś numer do Orange dla Firm i kup wybrany smartfon za którego zapłacimy 3 pierwsze raty

Komentarze (12)

dodaj komentarz
~ahaaa
Dobra zmiana??
-- A moze to niskie ceny ropy pomiedzy 40 i 50 $ i polityka taniego pieniadza wplynely na wynik?? Obecnie wszyskie spolki lotnicze na swiecie notuja dobre wyniki i miedzy innymi Warren Buffet inwestuje w litnie lotnicze.

A jakbyscie wytlumaczyli sobie jesli wyniki byly by zle. Penie tym ze wina poprzeniej
Dobra zmiana??
-- A moze to niskie ceny ropy pomiedzy 40 i 50 $ i polityka taniego pieniadza wplynely na wynik?? Obecnie wszyskie spolki lotnicze na swiecie notuja dobre wyniki i miedzy innymi Warren Buffet inwestuje w litnie lotnicze.

A jakbyscie wytlumaczyli sobie jesli wyniki byly by zle. Penie tym ze wina poprzeniej parti.

Problem w tym ze na stanowiska kierownicze powini byc wybierani ludzie kompetenti z odpowiednim wyksztalceniem a nie kolesie czy misiewicze.

Kolesie byli, misiewicze sa a wszystko to kosztem podatnikow.
~Hairy_Portier
Jest taka uniwersalna strategia biznesowa w spółkach państwowych, która zawsze daje efekty - mniej kraść. Niestety to było kompletnie nieczytelne dla "managierów z nadania PO".
~mihu
A bo ty myślisz, że to wydarzyło się w rok? Jak się nie mylę ratowanie ich przed bankructwem miało miejsce ładne kilka lat temu.
Gołym okiem widać, że każdy kolejny rząd ma tą samą przypadłość.
Sukcesy przypisują sobie choćby byli u władzy dopiero miesiąc natomiast każdą porażkę piszą na konto poprzednich rządów choćby sami
A bo ty myślisz, że to wydarzyło się w rok? Jak się nie mylę ratowanie ich przed bankructwem miało miejsce ładne kilka lat temu.
Gołym okiem widać, że każdy kolejny rząd ma tą samą przypadłość.
Sukcesy przypisują sobie choćby byli u władzy dopiero miesiąc natomiast każdą porażkę piszą na konto poprzednich rządów choćby sami rządzili już od lat.
~prawdawoczykole
Prezes Sebastian Mikosz bazując na pomocy publicznej załatwionej poprzedni rząd, wprowadził w spółce zmiany, które wyprowadziły w końcu LOT na prostą.

Zasługą Prezesa Mielczarskiego jest to, że za bardzo nie rozwalił tego, co zbudował Mikosz (wciąż np. kierownicze funkcje w spółce pełnią osoby sprowadzone tam przez Mikosza,
Prezes Sebastian Mikosz bazując na pomocy publicznej załatwionej poprzedni rząd, wprowadził w spółce zmiany, które wyprowadziły w końcu LOT na prostą.

Zasługą Prezesa Mielczarskiego jest to, że za bardzo nie rozwalił tego, co zbudował Mikosz (wciąż np. kierownicze funkcje w spółce pełnią osoby sprowadzone tam przez Mikosza, jak dyrektor Moczulski, dzięki któremu np. strefa odpraw w Warszawie w końcu wygląda jak strefa odpraw poważnej linii i dzięki któremu Polonez jest najlepszym salonikiem biznesowym między Sekwaną a Wołgą, no, może pomijając dobór prasy).

Dzięki pracy Mikosza i wciąż obecnych w firmie jego ludzi Mielczarski może sobie dziś inwestować w estońskie linie wirtualne i śnić o potędze. Do czasu, aż przestrzeli, albo ulegnie naciskom politycznym w rodzaju "moi wyborcy chcą latać z Radomia do Hongkongu, więc LOT musi!" -- wtedy będzie klapa, a PiS-owski rząd zgody na pomoc od UE już nie uzyska (por. Malev na Węgrzech).
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
~aqa
No to teraz niech odda co wziął w poprzednich latach.
~RIMET
Wystarczy nie kraść i już są efekty.
.
~HaremikRysia
Jak to jest. Za oszustów LOT był na skraju bankructwa i gotowy do oddania w dobre ręce!

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki