Emperia może w tym roku otworzyć ok. 50 sklepów we wszystkich formatach, czyli supermarketów i marketów własnych oraz franczyzowych. W przyszłym roku spółka chce uruchomić ok. 150 sklepów - poinformował na konferencji Dariusz Kalinowski, prezes Emperii
"Do tej pory otworzyliśmy jeden supermarket franczyzowy. Kolejny zostanie uruchomiony jeszcze w sierpniu. Kilkanaście kolejnych umów jest finalizowanych. Ponadto, za miesiąc wchodzimy z ofertą franczyzy dla marketów. Spodziewamy się, że łącznie w tych dwóch formatach franczyzowych otworzymy w tym roku ok. 20 sklepów, tak jak planowaliśmy" - powiedział Kalinowski.
"Jeśli chodzi o placówki własne, to po dwóch kwartałach mieliśmy dwa otwarcia. Kilkanaście nowych sklepów otworzymy na przełomie III i IV kwartału, z czego większość w IV kwartale. Szacujemy, że w całym roku możemy uruchomić, łącznie z franczyzą, ok. 50 sklepów" - dodał.
W przyszłym roku Emperia może otworzyć ok. 150 nowych sklepów we wszystkich formatach.
"Liczymy, że otworzymy wówczas ok. 30 supermarketów własnych. Ta liczba nie wynika z naszych możliwości, ale z ograniczonej podaży. W przypadku formatu marketowego podaż jest nieporównywalnie większa. Mówimy tu o ok. 50 sklepach w 2015 r. We franczyzie zakładamy uruchomienie ok. 20 supermarketów i co najmniej 50 marketów" - powiedział prezes.
Na koniec II kwartału Emperia posiadała 241 sklepów, w tym 217 supermarketów własnych, 23 markety własne oraz jeden supermarket franczyzowy.
Sprzedaż LFL Stokrotki spadła w I połowie roku o 2,7 proc., z czego o 5,2 proc. zmalała w I kwartale, a o 0,2 proc. w II kwartale.
"Rynek był bardzo trudny dla detalistów. Agresywna walka sieci doprowadziła do wzrostu udziału sprzedaży promocyjnej. Nasze promocje przegrały z promocjami konkurentów, stąd marża handlowa była wyższa, ale sprzedaż LFL niższa niż przewidywaliśmy. Chcę jednak przypomnieć, że swoje działania koncentrujemy na sprzedaży regularnej i to na niej chcemy budować swoją przewagę" - skomentował Kalinowski.
W rozmowie z PAP prezes poinformował, że celem Emperii jest dodatnia dynamika sprzedaży w sklepach porównywalnych.
"Jeśli chodzi o cały rynek, biorąc pod uwagę wszystkie sieci, to dynamika sprzedaży LFL powinna być w okolicy zera lub na minusie. My wierzymy, że będziemy powyżej rynku. Celem jest pozytywna sprzedaż LFL" - powiedział.
"III kwartał jest jak na razie nierówny jeśli chodzi o rynek. Jeden miesiąc był lepszy, a drugi gorszy. Zobaczymy co przyniesie wrzesień" - dodał.
W I połowie 2014 r. segment detaliczny grupy Emperia wypracował 959 mln zł przychodów ze sprzedaży, 20 mln zł EBITDA oraz 0,2 mln zł zysku netto
Cała grupa zanotowała w tym czasie 981,8 mln zł obrotu, 45 mln zł zysku EBITDA oraz 17,4 mln zł zysku netto.
PLAN PODZIAŁU GRUPY W IV KW. 2014
W styczniu Emperia Holding poinformowała o zamiarze podziału spółki. Do należącej do niej spółki Elpro Development ma zostać wniesiona całość posiadanych przez Emperię aktywów i zobowiązań związanych z segmentem nieruchomościowym grupy. W wyniku podziału dotychczasowi akcjonariusze Emperii staną się akcjonariuszami Elpro Development. Spółka ta trafi na giełdę.
Po podziale Emperia Holding będzie koncentrowała się przede wszystkim na rozwoju działalności w obszarze handlu detalicznego.
"Proces podziału postępuje wolniej niż zakładaliśmy. Wynika to z faktu, że wybraliśmy doradców i musieliśmy dopracować formułę prawną całej operacji. Zakładamy, że plan podziału będzie gotowy w IV kwartale, a sam podział będzie miał miejsce w I kwartale 2015 r." - poinformował Cezary Baran, wiceprezes ds. finansowych Emperii.
Pytany o podział należącej do grupy gotówki, odpowiedział: "To będzie zależało od tego, gdzie będzie ona najbardziej potrzebna".
Kalinowski dodał, że w przypadku działań konsolidacyjnych na rynku handlu detalicznego, może się okazać, że gotówka bardziej przyda się w części detalicznej.
Emperia informowała wcześniej, że jednym z celów podziału jest m.in. rozszerzenie możliwości rozwoju części nieruchomościowej o projekty realizowane dla innych detalistów oraz ułatwienie porównania i wyceny wydzielonych biznesów z podobnymi na rynku. (PAP)
jow/ ana/