REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Deklarację PCC można wysłać przez internet bez kwalifikowanego podpisu

2012-12-28 14:25
publikacja
2012-12-28 14:25

Od 1 października 2012 r. Ministerstwo Finansów wprowadziło ogromne ułatwienia rozliczania podatku od czynności cywilnoprawnych przez podatników będących osobami fizycznymi. Owo ułatwienie polega na możliwości wysłania przez internet e-deklaracji PCC-3 bez konieczności opatrzenia podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego, kwalifikowanego certyfikatu. Dzięki nowym przepisom formalności związane z obowiązkiem złożenia deklaracji podatkowej ograniczono do minimum, oszczędzając czas i pieniądze podatników.

e-deklaracja
foto: iStockphoto / Thinkstock

Osoby fizyczne dokonują czynności prawnych na każdym kroku codziennego życia, np. kupując samochód, dokonując zamiany, otrzymując darowiznę, zaciągając pożyczkę, itd. Do października 2012 r. osoby te były zobowiązane do złożenia deklaracji podatkowej PCC w tradycyjnej formie pisemnej, ewentualnie mogły skorzystać z e-deklaracji pod warunkiem opatrzenia jej kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Drugi sposób nie był wykorzystywany przez osoby fizyczne, gdyż uzyskanie bezpiecznego podpisu wiązało się ze sporymi nakładami finansowymi.

Zgodnie z obowiązującym od początku października 2012 r. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 września 2012 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. z 2012 r., poz. 1083) osoby fizyczne mogą składać deklaracje w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych PCC-3 podając określone cechy informacyjne podatnika składającego deklarację, tj.: identyfikator podatkowy NIP albo identyfikator podatkowy numer PESEL, imię i nazwisko oraz datę urodzenia.

jakie sprawy przedsiębiorca może załatwić przez internet»Jakie sprawy przedsiębiorca może załatwić przez internet?

Nowe przepisy można także stosować względem korekty deklaracji PCC-3 związanej ze zdarzeniami, które powodują obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, które miały miejsce po 31 grudnia 2011 r.

Należy pamiętać, że od momentu wejścia w życie nowych przepisów regulujących możliwość składania e-deklaracji, w sytuacji, gdy przeoczymy termin złożenia deklaracji, wysyłając do urzędu skarbowego tzw. "czynny żal" powinniśmy również wskazać przyczynę niemożności skorzystania z przesyłki elektronicznej.

Podatnicy są zobowiązani do złożenia deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych zgodnie z ustalonym wzorem, w terminie 14 dni, oraz w tym samym czasie obliczyć i wpłacić podatek. Termin 14 dni należy liczyć od dnia powstania obowiązku podatkowego określonego przez art. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika jakim jest na przykład notariusz, który jest zobligowany do obliczenia, pobrania i odprowadzenia podatku.

E-deklaracje podatkowe można znaleźć na stronie http://www.e-deklaracje.gov.pl, wraz z instrukcją wypełnienia oraz przesłania. Jak wskazano na ww. stronie bezpieczeństwo przesyłanych danych zagwarantowane jest dzięki wymogowi autoryzacji deklaracji, dzięki czemu została wyeliminowana możliwość podszycia się pod podatnika.

 

Magdalena Bomersbach
radca prawny

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (7)

dodaj komentarz
~Podatnik
Dużym ułatwieniem byłoby zrezygnowanie z aplikacji do wysyłania deklaracji na stronie www.wf.gov.pl a przyjmowanie podpisanego dokumentu (certyfikatem) zwykłym mailem, gdzie w odpowiedzi otrzymywałoby się potwierdzenie odbioru.
Rozwiązania proste są zbyt trudne do przyjęcia w naszym Kraju?
Dlatego trzeba wydawać miliony na
Dużym ułatwieniem byłoby zrezygnowanie z aplikacji do wysyłania deklaracji na stronie www.wf.gov.pl a przyjmowanie podpisanego dokumentu (certyfikatem) zwykłym mailem, gdzie w odpowiedzi otrzymywałoby się potwierdzenie odbioru.
Rozwiązania proste są zbyt trudne do przyjęcia w naszym Kraju?
Dlatego trzeba wydawać miliony na pseudoaplikacje On-line, które zajmują więcej czasu podatnikowi niż odwiedziny pobliskiego Urzędu a przy tym wymuszające na nim zakup jedynie słusznych rozwiązań.
~Andzia
Zby111 da się, wystarczy wypełnić jeszcze PCC-2/A
~Zby111
Niestety nie do końca informacja jest prawdziwa.
Nie da się wysłać e-deklaracji PCC-3 w przypadku dwóch współwłaścicieli.

~MArian
Duże ułatwienie, że można teraz wysłać bez podpisu, ostatnio musiałem wypełnić PCC- 3 za hipotekę i znalazłem stronę, gdzie można to zrobić szybko, i wszystko dokładnie wyjaśnione: https://ewnioski.pl/formularze/pcc-3-podatek-od-ustanowienia-hipoteki/informacje
~Klex
Dobrze wiedzieć,że jest taka możliwość :). Ciekawy artykuł...

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki