Rynek samochodów elektrycznych w Polsce kuleje. Producenci nawet nie próbują kusić klientów sensownymi propozycjami bez względu na półkę cenową. Na tę chwilę dostępne są w krajowych salonach trzy modele, kolejne wrócą lub zadebiutują dopiero za kilka miesięcy.


Względem artykułu z lipca w 2015 r. („Nie tylko Tesla. Jakie samochody elektryczne kupisz w Polsce”), w którym sprawdzaliśmy już ofertę elektryków na polskim rynku, dziś nie jest dużo lepiej. Dostępnych modeli jest nawet mniej niż półtora roku temu, ponieważ część producentów nie zdążyła jeszcze wprowadzić do salonów nowych generacji swoich elektrycznych czterech kółek. Na placu boju został tylko BMW, Nissan i Renault, a dołączyć ma do nich dopiero Smart i Opel.
Ile kosztuje samochód elektryczny w Polsce?
Mowa o modelu i3 od BMW, leaf od Nissana i kangoo Z.E. od Renault. Pierwsze dwa to małe kompakty przeznaczone typowo do jazdy miejskiej. W zależności od wersji akumulatora pozwalają przejechać na jednym ładowaniu nawet 200 km. Nie są jednak tanie. Cena i3 to w najlepszym przypadku 153 700 zł, a leafa 128 000 zł.
Z kolei kangoo Z.E. to elektryczna wersja małego auta dostawczego od francuskiego koncernu, które w najniższej wersji kosztuje 84 600 zł. Cena wydaje się kusząca, ale to nie jedyne koszty jakie poniesie nabywca – poza kosztem zakupu klient otrzymuje akumulator pod najem, a nie na własność. W zależności od określonego w umowie okresu najmu i deklarowanego rocznego przebiegu trzeba będzie płacić producentowi jeszcze od 349 zł do 599 zł miesięcznie netto. W zamian producent oferuje assistance akumulatora w cenie i wymianę, jeśli wydajność baterii spadnie poniżej określonej normy.
Ceny samochodów elektrycznych dostępnych w Polsce |
||
---|---|---|
Marka |
Model |
Cena minimalna |
BMW |
i3 |
153 700 zł |
Nissan |
leaf |
128 000 zł |
Opel |
ampera-e |
w sprzedaży w wakacje 2017 |
Renault |
zoe |
w sprzedaży wiosną 2017 |
kangoo Z.E. |
84 600 zł |
|
Smart |
fortwo electric |
w sprzedaży w 2017 r. |
forfour electric |
w sprzedaży w 2017 r. |
|
Źródło: Opracowanie Bankier.pl na podstawie katalogów producentów, stan na 01.02.2017 r. |
Taki sam mechanizm sprzedaży zastosowano w przypadku
standardowego modelu osobowego – renault zoe. Na nową generację klienci w
Polsce wciąż jednak muszą poczekać. Odświeżony model trafi do salonów wiosną
tego roku wraz z nowym akumulatorem, który ma zwiększyć zasięg na jednym ładowaniu
(względem poprzedniej wersji) dwukrotnie do realnych 300 km. Cena auta jaką
zapowiedziano na paryskich targach Paris Motor Show 2016 zaczynała się od 23 600
euro przy najniższej wersji wyposażenia. W Polsce również będzie to
prawdopodobnie ok. 100 000 zł. Niestety podobnie jak w przypadku kangoo,
nadal będzie obowiązywał model najmu akumulatorów, który nie jest ujęty w cenie
całkowitej.
W tym roku do sprzedaży mają wrócić również elektryczne smarty w wersji dwu- i czteroosobowej. Nieznane są jednak jeszcze ceny, jakie będą obowiązywać na polskim rynku. Poprzednia generacja zaczynała się od 80 000 zł i podobnie jak w przypadku Renault, Smart oferował akumulatory w modelu dzierżawy, a nie zakupu na własność (koszt miesięczny wynosił ok. 250 zł/m-c netto).
Wśród nowości jest także ampera-e – w 100 proc. elektryczny samochód Opla, który zastąpi amperę – model hybrydowy. Do sprzedaży ma trafić w wakacje. Może to być pierwszy w naszym kraju samochód elektryczny oferujący solidne osiągi, porównywalne do tych znanych z Tesli – auto wygląda na bezpośrednią konkurencję dla modelu 3 amerykańskiej firmy Elona Muska. Będzie to europejski odpowiednik chevroleta bolt. Według pierwszych testów drogowych, realny zasięg na jednym ładowaniu wynosi 380 km, a sam producent chwali model maksymalnym zasięgiem wynoszącym 500 km. Jeśli wierzyć zapowiedziom firmy, cena tego samochodu również ma być atrakcyjna.
Ile kosztuje samochód hybrydowy w Polsce?
To jednak wszystko, co jest już dostępne lub ma się pojawić jeszcze w tym roku na rynku samochodów elektrycznych w Polsce. Nieco lepiej przedstawia się natomiast oferta kompromisu pomiędzy silnikiem spalinowym i elektrycznym – samochodów hybrydowych.
Prym w tej kwestii od lat wiedzie Toyota, która już dawno postawiła na ten standard i niemal każdy model dostępny w jej ofercie ma swój hybrydowy odpowiednik. Szerokie portfolio obejmuje modele, za które trzeba zapłacić mniej niż 100 000 zł, ale również te z wyższej półki, które kosztują co najmniej 137 700 zł jak np. SUV RAV4 hybrid.
Poniżej 100 000 zł trzeba także wydać przy zakupie najprostszej wersji wyposażeniowej hyundaia IONIQ hybrid, wycenionej na 96 600 zł. Pozostałe propozycje w Polsce znacznie przekraczają tę granicę cenową.
Ceny samochodów hybrydowych dostępnych w Polsce |
||
---|---|---|
Marka |
Model |
Cena minimalna |
Audi |
Q7 e-tron quattro |
395 800 zł |
A3 sportback e-tron |
167 000 zł |
|
BMW |
i8 |
597 000 zł |
Hyundai |
IONIQ hybrid |
96 600 zł |
Kia |
optima plug-in hybrid |
164 900 zł |
Mitsubishi |
outlander PHEV |
227 990 zł |
Toyota |
yaris hybrid |
60 400 zł |
auris hybrid |
75 900 zł |
|
RAV4 hybrid |
137 700 zł |
|
prius |
117 900 zł |
|
prius+ |
136 900 zł |
|
C-HR hybrid |
106 900 zł |
|
Źródło: Opracowanie Bankier.pl na podstawie katalogów producentów, stan na 01.02.2017 r. |
Na blisko 170 000 swoje modele hybrydowe wycenia Kia
(optima plug-in hybrid) i Audi (Q7 e-tron quattro). W ofercie tego ostatniego
znajduje się także model A3 sportback e-tron, którego cennik zaczyna się od
stawki 395 800 zł. Rekordzistą jest natomiast BMW i8. Futurystyczne auto
niemieckiego producenta w najniższej wersji wyposażeniowej kosztuje 597 000
zł.
Stawki i niewielka różnorodność na tym rynku w Polsce nie zachęcają potencjalnych zainteresowanych. Dopiero w nadchodzących miesiącach w segmencie samochodów zeroemisyjnych zadzieje się więcej, ale to również będzie zależało od cen. Wciąż brakuje również nad Wisłą mocnego akcentu w zakresie zachęt do zakupu takich aut. Jedyny program pojawił się w województwie zachodnio-pomorskim, gdzie Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił w ubiegłe wakacje ofertę preferencyjnych pożyczek na zakup samochodu z napędem elektrycznym.