BAH znów tanieje. Tym razem po wynikach

British Automotive Holding pokazał w II kwartale zyski wyraźnie słabsze niż przed rokiem. W efekcie na notowaniach BAH-u znów zagościła czerwień i zepchnęła akcje spółki na historyczne minima. 

Podczas gdy przychody grupy BAH wzrosły z 357 mln zł w I półroczu 2017 do 435 mln zł w I półroczu 2018 roku, zyski spółki wyraźnie spadły. Na poziomie netto z działalności kontynuowanej spadły one z 26,3 mln zł do 12,7 mln zł. Jeszcze gorzej wynik wygląda, gdy weźmiemy pod uwagę tylko II kwartał, w nim zysk netto sięgnął bowiem tylko 3,9 mln zł (spadek z 13,2 mln zł). Wyniki te nie spodobały się inwestorom, akcje BAH w poniedziałek potaniały bowiem aż o blisko 19,6 proc. Po godzinie 16.00 za papiery spółki płacono 1,84 zł, a więc najmniej w historii. 

Co ciekawe w I półroczu na poziomie zysku ze sprzedaży spółka zanotowała wzrost (z 60,7 do 64 mln zł), problemy zaczynają się jednak na poziomie operacyjnym, gdzie zysk spadł z 30,3 do 20,9 mln zł. Za zdecydowaną większość różnicy odpowiada jedna pozycja - różnice kursowe, które obniżyły wynik operacyjny aż o 9 mln zł. 

Na wynikach spółki odbiło się osłabienie złotego. BAH importuje samochody i sprzedaje je w Polsce. Rozlicza się z kontrahentami przede wszystkim w funtach i euro. Z jego punktu widzenia więc im mocniejszy złoty względem tych walut, tym lepiej, wówczas potrzebuje bowiem wydać mniej złotych na zakup tego samego produktu zagranicą. Tymczasem pierwsze półrocze przyniosło niekorzystne zmiany dla spółki na wspomnianych parach. Funt względem złotego umocnił się o 4,7 proc., euro zaś o 5,2 proc.

Wyniki BAH. Działalność kontynuowana obejmuje motoryzację, należy bowiem pamiętać, że w grudniu ze spółki wyłączono segment deweloperski
Wyniki BAH. Działalność kontynuowana obejmuje motoryzację, należy bowiem pamiętać, że w grudniu ze spółki wyłączono segment deweloperski (BAH)

Trzeci kwartał daje nadzieję na poprawę w tej kwestii. Od początku lipca euro osłabiło się względem złotego o 1,6 proc., funt zaś stracił 2,8 proc. To jednak nie kursy walutowe spędzają obecnie sen z powiek akcjonariuszy BAH. Spółka 31 lipca 2020 roku straci bowiem umowę będącą głównym fundamentem jej działalności. Chodzi o umowę z Jaguarem, która wypowiedziana została na początku sierpnia i wywołała 57-proc. przecenę akcji spółki w ciągu tylko jednej sesji. W sumie od początku roku BAH stracił już aż 77 proc. swojej giełdowej wartości i jest pod tym względem jedną z najsłabszych spółek na całej GPW.

Ryzyko związane z wypowiedzeniem wspomnianej umowy jest jednak spore. - Wypowiedzenie przez Jaguar Land Rover Limited spółce British Automotive Polska S.A. umowy importerskiej, która wygaśnie 31 lipca 2020 roku, w ocenie Zarządu może wpłynąć na zmniejszenie się zdolności kredytowej tej spółki i trudniejszy dostęp do źródeł finansowania w przyszłości lub na wzrost jego kosztu, co może przełożyć się również na pozostałe spółki z grupy - możemy przeczytać w półrocznym sprawozdaniu finansowym. 

Sprzedaż importerska w górę
Sprzedaż importerska w górę (BAH)

Spółka informuje jednocześnie, że w perspektywie najbliższych kwartałów zamierza opracować zmodyfikowaną strategię dla segmentu importerskiego, uwzględniającą wygaśnięcie umowy importerskiej z Jaguar Land Rover Limited. Optymalnym planem byłoby dalsze utrzymanie współpracy, nie jest jednak pewne, czy to nastąpi. A nawet jeśli, warunki, które wynegocjuje BAH, mogą być gorsze od obecnych, o czym zresztą sama spółka otwarcie informuje.

- Istnieje ryzyko, że po 31 lipca 2020 roku umowy dilerskie spółek z grupy będą mniej korzystne od dotychczasowych lub nie zostaną zawarte w ogóle. Obecnie grupa nie widzi zagrożenia przedłużenia umów dilerskich na mniej korzystnych warunkach lub nie przedłużenia ich w ogóle, z uwagi na fakt, iż spółki dilerskie z Grupy współpracują jako dilerzy samochodów Jaguar i Land Rover w Polsce od wielu lat, mając unikalne know-how na polskim rynku, uznanie i renomę, a także znajomość lokalnych rynków i dostęp do szerokiego grona obecnych, jak i potencjalnych klientów - czytamy w komunikacie.

Adam Torchała

Źródło:
Firmy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
4 15 leszczykowy

Pewne wyprowadzają kasę ze spółki, aby jak najwięcej się nachapać przed końcem umowy. nie będą się przecież dzielili zyskiem z akcjonariuszami :)

! Odpowiedz
1 3 konra74

hehe, a co ty byś zrobił na ich miejscu

! Odpowiedz
1 10 maaciekw

brakuje podsumowania, że działalność kontynuowana nie będzie kontynuowana :^)

! Odpowiedz
BAHOLDING -1,70% 1,73
2018-09-21 17:00:00
WIG 0,01% 58 237,83
2018-09-21 17:05:00
WIG20 -0,05% 2 257,47
2018-09-21 17:15:00
WIG30 -0,04% 2 566,05
2018-09-21 17:15:00
MWIG40 0,19% 4 071,02
2018-09-21 17:05:00
DAX 0,85% 12 430,88
2018-09-21 17:34:00
NASDAQ -0,51% 7 986,96
2018-09-21 22:03:00
SP500 -0,04% 2 929,67
2018-09-21 22:00:00

Znajdź profil

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl
Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.

Przemek Barankiewicz - Redaktor naczelny portalu Bankier.pl

Jesteśmy najważniejszym źródłem informacji dla inwestorów, a nie musisz płacić za nasze treści. To możliwe tylko dzięki wyświetlanym przez nas reklamom. Pozwól nam się dalej rozwijać i wyłącz adblocka na stronach Bankier.pl

Przemek Barankiewicz
Redaktor naczelny portalu Bankier.pl