W 2020 r., po raz pierwszy od czterech lat, Polacy zarejestrowali mniej niż pół miliona nowych aut osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Podobnie jak w poprzednich dwóch latach najpopularniejszym autem w Polsce została skoda octavia. Żaden z modeli nie osiągnął jednak co najmniej 20 tys. sprzedanych egzemplarzy.
W 2020 r. w Polsce zarejestrowano 428 347 nowych samochodów osobowych. To wynik o 22,9 proc. gorszy od rekordowego pod tym względem 2019 r. Jeszcze większy spadek branża zanotowała wśród klientów indywidualnych, którzy w 2020 r. kupili 117 291 nowych aut – o 28 proc. mniej niż przed rokiem.
Wliczając samochody dostawcze o masie do 3,5 t w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców przybyło 487 996 nowych samochodów – o 22 proc. mniej niż w 2019 r.
Rejestracje dilerskie zawyżyły grudniowy wynik
Wyniki osiągnięte przez producentów w grudniu 2020 r. nie odbiegały jednak od najlepszego pod tym względem grudnia 2019 r. Ostatni miesiąc przyniósł 51 507 nowych aut osobowych zarejestrowanych w bazie CEPiK, co było wynikiem o 1,9 proc. niższym niż rok wcześniej i jednocześnie o 23,6 proc. lepszym w relacji do listopada 2020 r.
Na ten stan wpłynęły rejestracje aut na REGON, których było o 3,6 proc. więcej niż w grudniu 2019 r. Liczba ta została jednak zawyżona jednak przez tzw. rejestracje dilerskie, które miały miejsce w związku z wprowadzeniem od stycznia 2021 r. nowej, bardziej restrykcyjnej normy emisji spalin Euro 6 i braku możliwości rejestracji aut niespełniających nowych wymogów.
Octavia najpopularniejszym autem 2020 r. w Polsce
Choć to toyota corolla (1991 egzemplarzy) oraz fiat tipo (1887 egzemplarzy) sprzedawały się w grudniu 2020 r. najlepiej, w skali całego roku największą liczbą sprzedanych aut mogła pochwalić się skoda octavia (1885 egzemplarzy w grudniu i 18 668 egzemplarzy w 2020 r.), która dwie toyoty: corollę (17 508 egz.) i yaris (15 378 egz.).
Próg 10 tys. sprzedanych aut przekroczyła jeszcze skoda fabia (12 135 egz.) i dacia duster (11 565 egz.).
Spośród czołowej piątki, jedynie toyota yaris osiągnęła lepszy wynik sprzedażowy niż w 2019 r. Wzrost sprzedaży w skali roku wyniósł 9,3 proc. Na drugim biegunie znalazła się sprzedaż skody fabii i dacii duster, które odnotowały spadek w relacji do 2019 r. odpowiednio o 29 proc. i 24,6 proc.
Drugim najczęściej kupowanym nowym SUV-em, po dacii duster, okazała się toyota rav4 (9587 egz.). W pierwszej dwudziestce spośród crossoverów znalazły się jeszcze: toyota c-hr (8271 egz.), volkswagen tiguan (6720 egz.), hyundai tucson (5423 egz.), skoda kamiq (5252 egz.) i nissan qashqai (5059 egz.).
Wprowadzenie do czołowej dwudziestki pięciu modeli sprawiło, że najpopularniejszą marką 2020 r. została Toyota (61 331 sprzedanych egzemplarzy), która wyprzedziła Skodę (56 332 egz.) i Volkswagena (37 203 egz.).
Wśród dwudziestu najpopularniejszych marek jedynie Audi odnotowało lepszy wynik sprzedażowy niż w 2019 r. Wzrost liczby sprzedanych egzemplarzy wyniósł 13,2 proc. Dla porównania, Volkswagen sprzedawał się w Polsce o 30,9 proc. gorzej niż rok wcześniej, a zwycięska Toyota zanotowała wynik o 2,3 proc. gorszy względem 2019 r.
„Kowalscy” wybierali yarisa
Najpopularniejszym modele 2020 r. wśród polskich klientów indywidualnych została toyota yaris (7967 egz.), która okazała się lepsza od dacii duster (5327 egz.) i toyoty corolli (4132 egz.).
Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – styczeń – grudzień 2020 r.
Lp. | Model | Liczba sprzedanych egzemplarzy | Zmiana r/r [w proc.] |
1. | toyota yaris | 7967 | +11,4 |
2. | dacia duster | 5327 | -41,7 |
3. | toyota corolla | 4132 | -25,3 |
4. | toyota rav4 | 3330 | +51,4 |
5. | skoda fabia | 3251 | -39,3 |
6. | fiat tipo | 3238 | -33,6 |
7. | skoda octavia | 3065 | -19,5 |
8. | hyundai tucson | 3028 | -26,0 |
9. | skoda kamiq | 2644 | +317,7 |
10. | toyota c-hr | 2544 | -4,3 |
11. | dacia sandero | 2492 | -21,4 |
12. | toyota aygo | 2470 | -3,4 |
13. | kia sportage | 2210 | -31,1 |
14. | volkswagen tiguan | 2158 | +6,5 |
15. | hyundai i20 | 2118 | -13,4 |
16. | volkswagen t-roc | 2018 | -31,7 |
17. | kia stonic | 1916 | -5,8 |
18. | renault clio | 1743 | -19,6 |
19. | renault captur | 1608 | -10,5 |
20. | skoda karoq | 1586 | -25,2 |
1-20. | – | 58 845 | -14,1 |
Pozostałe | – | 58 446 | -38,1 |
Suma | – | 117 291 | -28,0 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Zwycięstwo toyoty yaris w tym rankingu to efekt wzrostu sprzedaży względem 2019 r. o 11,4 proc. i jednoczesnej obniżki wyników jej największych rywali w grupie klientów indywidualnych: dacii duster (-41,7 proc. r/r), toyoty corolli (-25,3 proc. r/r) oraz skody fabii (-39,3 proc. r/r). Spośród czołowej dziesiątki, oprócz yarisa i skody kamiq, której sprzedaż na dobre rozpoczęła się w 2020 r., wzrost liczby sprzedanych egzemplarzy odnotowała jeszcze czwarta w rankingu toyota rav4 (3330 egz. i +51,4 proc. r/r).
Skoda zwyciężyła wśród firm
Wśród firm zwycięstwo odniosła skoda octavia (15 603 egz.), która była częściej rejestrowana na REGON m.in. od toyoty corolli (13 376 egz.), skody fabii (8884 egz.), toyoty yaris (7411 egz.) i renault clio (6872 egz.).
Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – styczeń – grudzień 2020 r.
Lp. | Model | Liczba sprzedanych egzemplarzy | Zmiana r/r [w proc.] |
1. | skoda octavia | 15 603 | -5,8 |
2. | toyota corolla | 13 376 | -5,6 |
3. | skoda fabia | 8884 | -24,3 |
4. | toyota yaris | 7411 | +7,2 |
5. | renault clio | 6872 | +5,6 |
6. | toyota rav4 | 6257 | +33,2 |
7. | dacia duster | 6238 | +0,6 |
8. | volkswagen golf | 5981 | -46,6 |
9. | toyota c-hr | 5727 | +15,0 |
10. | ford focus | 5697 | -19,4 |
11. | skoda superb | 5562 | -19,4 |
12. | fiat tipo | 5506 | +22,1 |
13. | volkswagen passat | 5290 | -17,9 |
14. | kia cee’d | 4889 | -8,3 |
15. | volkswagen tiguan | 4562 | -28,4 |
16. | opel astra | 4200 | -63,8 |
17. | skoda scala | 4196 | +74,1 |
18. | volvo xc60 | 3942 | -0,4 |
19. | nissan qashqai | 3672 | -32,6 |
20. | mercedes-benz (klasa glc) | 3494 | -16,5 |
1-20. | – | 127 359 | -13,3 |
Pozostałe | – | 183 697 | -25,3 |
Suma | – | 311 056 | -20,8 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Podobnie jak w przypadku poszczególnych modeli, tak i wśród marek, największą popularnością w grupie firm w 2020 r. cieszyła się Skoda (42 815 egz.), która wyprzedziła Toyotę (39 993 egz.) i Volkswagena (28 450 egz).